Gå til innhold

Om suicidalitet, sosiologisk vinkling


Stormwind

Anbefalte innlegg

Suicidalitet kan avhenge av i hvilken grad man er sosialt integrert i samfunnet. Dvs er man for sterkt integrert , dvs har mange og sterke bånd til de irundt seg,med mange normative føringer på seg selv, så kan dette bli for mye for noen og livet føles ikke verdt å leve. Et eksempel kan være en vernepliktig soldat som utfører førstegangstjenesten. Det blir for mange plikter og retningslinjer.

Har man for svake bindinger til samfunnet, dvs ikke har så mange nære relasjoner, så kan også livet føles uten mening. Et eksempel her kan være en student som flytter til et nytt sted og sitter ofte ensom på hybelen. 

Som en metafor på dette så kan man tenke seg samfunnet som et bål. Er man for nær bålet, brenner man seg. Er man for langt unna bålet, så fryser man ihjel.

Graden av hvor mye frihet man har er også med å bestemme livskvaliteten. Har man for mye frihet og for lite retningslinjer å rette seg etter, så vil dette oppleves som meningsløst. Denne tilstanden kalles for anomi. Et eksempel kan være et enebarn som bor på Oslo vestkant der foreldrene gir barnet mer enn nok av penger, men mer eller mindre overlater vedkommende til seg selv.

For lite frihet kan også bidra til at livet ikke føles verdt å leve.Å leve i fangenskap eller et slaveri kan oppleves som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Surrehuggu
3 minutter siden, Stormwind skrev:

For lite frihet kan også bidra til at livet ikke føles verdt å leve.Å leve i fangenskap eller et slaveri kan oppleves som dette.

Der har du meg.

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stormwind skrev:

Suicidalitet kan avhenge av i hvilken grad man er sosialt integrert i samfunnet. Dvs er man for sterkt integrert , dvs har mange og sterke bånd til de irundt seg,med mange normative føringer på seg selv, så kan dette bli for mye for noen og livet føles ikke verdt å leve. Et eksempel kan være en vernepliktig soldat som utfører førstegangstjenesten. Det blir for mange plikter og retningslinjer.

Har man for svake bindinger til samfunnet, dvs ikke har så mange nære relasjoner, så kan også livet føles uten mening. Et eksempel her kan være en student som flytter til et nytt sted og sitter ofte ensom på hybelen. 

Som en metafor på dette så kan man tenke seg samfunnet som et bål. Er man for nær bålet, brenner man seg. Er man for langt unna bålet, så fryser man ihjel.

Graden av hvor mye frihet man har er også med å bestemme livskvaliteten. Har man for mye frihet og for lite retningslinjer å rette seg etter, så vil dette oppleves som meningsløst. Denne tilstanden kalles for anomi. Et eksempel kan være et enebarn som bor på Oslo vestkant der foreldrene gir barnet mer enn nok av penger, men mer eller mindre overlater vedkommende til seg selv.

For lite frihet kan også bidra til at livet ikke føles verdt å leve.Å leve i fangenskap eller et slaveri kan oppleves som dette.

Har du nettopp hatt Durkheim på pensum?

Anonymkode: a8652...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det litt raske konklusjoner. Samfunnet omkring alle disse mikrofamiline har vært i endring ingen knapt kunne tenke seg tror jeg. Kriminalitetsutviklingen og også den legitimerte overvåkingen har utviklet seg  til vår alles forskrekkelse og mye ingen av oss har innsyn i og kanskje noen gang får.  Vår skarve viten skraper bare overflaten tror jeg. De som har penger og makt har " tatt oss på senga" eller vi har snorksovet i timen kanskje eller trodd vi " var noe".

 Durkheim står seg ennå tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er ikke så lett bestandig synes jeg å " se verken seg selv eller andre klart sant og tydelig". Vi håper vel alle at vi gjør de riktige tingen når krisa er der. Men vi skylder også oss selv mener jeg. Vi bør også tenke oss selv.  Kopler kanskje bare inn " autopilot" og håper det beste. 

Men hva vet vi egentlig. Kanskje sitte ensom og syk på institusjon med få muligheter til noe fremtid.

Kanskje ha en skjebne i livet som gjør at der er få andre personer man kan sammenlikne seg med og kanskje føle noe felleskap med.

Hva vet vi egentlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har lite med alder og sånne ting å gjøre tror jeg. Det har mye med tilrettelegging rent fysisk og då mye annet. Ressursene strekker ikke til tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det kan ramme alle mennesker og også dyr. Alle kan " gå opp i liminga" dersom " trøkket mot enkeltindividet" blir stor nok. Tror ofte man kan se på selvmord som " utenifra påført". Men skal ikke skryte på meg faglig innsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld alle dårlige svar fra min hånd. Tror ikke bare det er jeg men at  det er mange her som er langt nede i nervene nå. Vi sliter alle med vårt tror jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg har synes det er interessant. Så vidt jeg vet er det mest selvmord i avanserte land. Det kan tyde på at "anomi" varianten er vanligst. Jeg har ikke lest Durkheim, men tenker at frihet gir mye ansvar på enkeltindividet. Man blir sin egen slavedriver, og må ta konsekvensene enten man er for streng eller for mild.

Man har ansvar for å finne mening selv og skape et liv. Hvis man mislykkes vil man klandre seg selv. Muligheten til å gi opp ligger der som en spritflaske foran en alkoholiker.

 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

De jeg kjenner som har begått selvmord er menn som har alt på stell: Kone, barn, venner og jobb. Topp fysisk helse. 

Helt ut av det blå og uforståelig for både meg og familien. Kanskje det er litt sannhet i at "alle har sitt".

(Bare for å være tydelig: Jeg har ingen planer om å ta livet mitt) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...