Gå til innhold

Magisk tenkning


AJP

Anbefalte innlegg

Sliter fælt med det som vel kan kalles magisk tenkning og har gjort det helt siden jeg var barn. Lager meg så mange regler og rutiner om hvordan ting må være for å unngå fare, ulykke. Er så slitsomt, det blir så mye å huske på, passe seg for og holde styr på. Tenker at det kan bety ulykke om jeg søler med noe osv.  Beskjeler ikke levende objekter som f.eks. møbler. Tenker at de blir sure om jeg skader dem og at de kan "straffe" meg på et vis. Får "impulser" om at jeg ikke gjør ting bra nok og må gjøre det grundigere/bedre? Lurer på hvor dette kommer fra Er det vanlig, i såfall bryr vel folk seg ikke om det? Det ser i hvert fall ikke ut slik, eller de holder det skjult? Dersom det ikke er vanlig hvorfor plager disse meg?

Hvordan kan jeg komme meg ut av det, fordi det virker som om det ene fører til det andre og det blir bare mer og mer av det og livet mer og mer komplisert? Tenker at det antakelig er noe jeg finner på, men samtidig er kan det jo hende at det har betydning.Så tenker jeg at dersom jeg tror det vil bety ulykke vil jeg tolke ting i den retningen osv. Blir til at jeg følger dem, våger ikke annet. Det virker så skummelt, som om faren lurer rett rundt hjørnet. 

Noe jeg vil legge til er at disse tankene så og si alltid handler om negative ting, det er liksom ikke "gjør slik så går det bra" eller "nå kommer det til å gå bra fordi nå har jeg gjort det slik" de handler alltid om å unngå "ulykke", "straff" og slike ting.

Erfaringer? Råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvangstanker er slitsomme ja. Vanskelig å trives når man må bruke hodet til meningsløs overtro. Får du noe behandling?

Anonymkode: 0e1eb...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det tvangstanker? Har fått behandling for OCD uten at det hjalp noe. Var på dette 4-dagers opplegget, og nå sier bare DPS at om ikke det hjalp så kan de ikke hjelpe meg, og da er en vel overlatt til seg selv... For en utopi, skal liksom et opplegg på 4 dager forandre noe en har slitt med i mange år... Håpløst, men det ser sikkert bra ut på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AJP skrev:

Men er det tvangstanker? Har fått behandling for OCD uten at det hjalp noe. Var på dette 4-dagers opplegget, og nå sier bare DPS at om ikke det hjalp så kan de ikke hjelpe meg, og da er en vel overlatt til seg selv... For en utopi, skal liksom et opplegg på 4 dager forandre noe en har slitt med i mange år... Håpløst, men det ser sikkert bra ut på papiret.

Magisk tenkning er vel oftest tvangstanker, men finnes også i schizotyp lidelse og pyskoselidelser. Du kan jo forsøksvis spørre legen din om du kan prøve ett AP og se om det hjelper. Hilsen en som ikke er medesiner.

Anonymkode: 0e1eb...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt magisk tenkning er det i alt tror jeg. Selv tror jeg det er tanker som også kan være bra for oss men at det kan bli for mye. Jeg tror det er mye magisk tenking i databehandling for eksempel.

Men det er bare hos en lege man kan få hjelp når det blir tvangshandlinger som hemmer all livsutfoldelse tror jeg.

Man kan få henvisning videre hos fastlegen sin tror jeg.

Håper du får hjelp for det høres veldig vondt ut å ha det slik.

 

Anonymkode: 7c378...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...