Gå til innhold

Er du organisert? Vits i å være medlem i fagorganisasjonen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg betaler en del penger for det hver måned. Men tenker på det : vil organisasjonen kunne hjelpe dersom man kommer opp i visse problemer anngående jobben? Er du organisert, og ser du på det som smart å være organisert? 

Vi er kun to ansatte av 20 ansatte i bedriften som er organisert. 

Hva med sjefen? Vil han føle en som er organisert som en vanskelig trussel? Eller kan sjefen også føle at vedkommende tar jobben seriøst med å være organisert? 

Anonymkode: 97fc5...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk ikke lønnsøkningen på 16.000 kr i fjor fordi jeg ikke var organisert. Man stiller også sterkere dersom man er organisert. Håper noen andre med peiling svarer, for dette lurer jeg og på.

Anonymkode: 7beb0...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler en del penger for det hver måned. Men tenker på det : vil organisasjonen kunne hjelpe dersom man kommer opp i visse problemer anngående jobben? Er du organisert, og ser du på det som smart å være organisert? 

Vi er kun to ansatte av 20 ansatte i bedriften som er organisert. 

Hva med sjefen? Vil han føle en som er organisert som en vanskelig trussel? Eller kan sjefen også føle at vedkommende tar jobben seriøst med å være organisert? 

Anonymkode: 97fc5...0ec

Jeg er organisert og ser på det som en trygghet ja. Fagforeningen kan hjelpe deg om det oppstår problemer på arbeidsplassen og ikke minst dekker de lønnstapet ditt om du blir tatt ut i streik. Det har jeg opplevd et par ganger faktisk og da er det veldig godt å ha dem i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner bør være organsiert ja, for mange menn er det bortkastede penger (med mindre de er i ufaglærte/sosial dumping jobber, da bør også menn være organisert, men selv det vil ikke hjelpe mye da)

Det er, tross hva dere leser om i mediene, signifikante kjønnsmessige forskjeller mellom menn og kvinner i personligheter (i snitt... ja ikke "alle" kvinner er X og alle menn er Y, vi snakker om gjennomsnittsverdier), dette gir utslag i lønnsforhandlinger, kvinner er mer opptatt av trygghet og vil ikke kreve for mye. Og da får de mindre enn hvis bedriften risikerer at den ansatte finner seg ny jobb med alt det innebærer av styr for arbeidsgiver

Anonymkode: 79d55...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smart å være fagorganisert tror jeg. Også smart å holde seg til en forening og ikke " shoppe rundt" tror jeg. Hvor mye hjelp det er når krisa er et faktum er jeg mer usikker på. Avhenger litt av krisa tror jeg. Hva det et snakk om. Og din egen lønn og stilling spiller også i inntekt jeg. Hvor ettertraktet arbeidskraft du er. Tror så mange opplever store svingninger i arbeidsmarkedet i dag også disse " sikre yrkene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler en del penger for det hver måned. Men tenker på det : vil organisasjonen kunne hjelpe dersom man kommer opp i visse problemer anngående jobben? Er du organisert, og ser du på det som smart å være organisert? 

Vi er kun to ansatte av 20 ansatte i bedriften som er organisert. 

Hva med sjefen? Vil han føle en som er organisert som en vanskelig trussel? Eller kan sjefen også føle at vedkommende tar jobben seriøst med å være organisert? 

Anonymkode: 97fc5...0ec

For meg er det helt selvfølgelig å være medlem. Både pga tryggheten, + lønnsøkning + hjelp dersom jeg skulle komme i problemer med jobben.

Anonymkode: 6a793...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det helt selvfølgelig å være medlem. Både pga tryggheten, + lønnsøkning + hjelp dersom jeg skulle komme i problemer med jobben.

Anonymkode: 6a793...a19

Men hjelper de om man kommer i problemer? 

Og hvordan opplever en sjef dette med fagorganiserte medarbeidere? Som en trussel eller det motsatte? 

Anonymkode: 97fc5...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med samarbeid på kryss og tvers i organisasjoner kan ofte være vanskelig tror jeg. Husker et år de ansatte at velferdspengene til julebordet skulle gå til en humanitær organisasjon og ledelsen ble litt sur tror jeg. Men jeg tror alle vi ansatte  vi fikk den sedvanlige lysestake allikevel  til juletreet. Det er ikke alt som er så lett. I dette eksempelet stod alle organisasjonene samlet om å ønske å bidra humanitært og ikke " henge på karusellen" og det er mange år siden dette fant sted ,men tror ikke samsrbeidsklimaet er noe lettere i dag. Heller mye vanskeligere.  Enkelte profesjoner og deres organisasjonet er jo også veldig ressurssterke. Tror det er maktkamper mange steder også når det gjelder det faglige innhold. Lett å ødelegge helsa tror jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hjelper de om man kommer i problemer? 

Og hvordan opplever en sjef dette med fagorganiserte medarbeidere? Som en trussel eller det motsatte? 

Anonymkode: 97fc5...0ec

Det er muligens forskjell på små private bedrifter og offentlig ansatte, men jeg kan ikke skjønne i dag at sjefer skulle ha noe i mot at deres ansatte viser ansvar og organiserer seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hjelper de om man kommer i problemer? 

Og hvordan opplever en sjef dette med fagorganiserte medarbeidere? Som en trussel eller det motsatte? 

Anonymkode: 97fc5...0ec

Jeg tror mange sjefer synes det er bra at fagforeningen er med i vanskelige prosesser, sånn at alle er trygge på at det går riktig for seg.

Det er nok litt forskjellig rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler en del penger for det hver måned. Men tenker på det : vil organisasjonen kunne hjelpe dersom man kommer opp i visse problemer angående jobben?

Det kommer an på typen problemer. Fagforeningen kan hjelpe til i saker som ikke lar seg løse lokalt ved hjelp av tillitsvalgte på arbeidsplassen. Men det bør jo være problemer som kan relateres til et regelverk, ikke noen helt diffuse greier. Du må gå via den tillitsvalgte lokalt.

Når du tenker på utgiftene, må du også ta fordeler som forsikringsrabatter osv., med i regnestykket.

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du organisert, og ser du på det som smart å være organisert? 

Ja, mest fordi fagforeningene er med i lønnsforhandlingene. Jeg har alltid jobbet i store bedrifter der det er flere forskjellige fagforeninger, og medlemmene i "min" får lønnsøkning ut fra hva den forhandler seg fram til. Av prinsipp har jeg ikke noe ønske om å være gratispassasjer i den sammenheng - selv om medlemskapet er svindyrt. Men jeg har også vært tatt ut i streik en gang, og som @Lillemus nevnte var det da veldig greit å vite at streikekassa deres er full av penger, hvis det hadde blitt langvarig.

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med sjefen? Vil han føle en som er organisert som en vanskelig trussel? Eller kan sjefen også føle at vedkommende tar jobben seriøst med å være organisert? 

Det er umulig å vite hva akkurat din sjef føler. Men det er helt normalt og naturlig at ansatte organiserer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.8.2019 den 12.11, AnonymBruker skrev:

Hva med sjefen? Vil han føle en som er organisert som en vanskelig trussel? Eller kan sjefen også føle at vedkommende tar jobben seriøst med å være organisert? 

Dersom bedriften/selskapet du jobber for ligger tett opp mot eller over grensen av det som er lovlig kan det være at de misliker at staben er organisert. Slike bedrifter er gjerne de som ikke lønner i hht tariff, bryter loven mhp arbeidsdagslengde (krever at arbeidstakere tar vakter som er for lange eller urimelig korte), er lite smidig mhp ferieavvikling, legger dårlig tilrette for lunsjavvikling, krever at staben neglisjerer hms-krav fordi det går ut over effektivitet etc. 

Dersom bedriften opptrer ryddig, er sjansen liten for at ledelsen føler seg truet av organisert stab.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er organisert ja. Er tillitsvalgt. Ledelsen her setter stor pris på at ansatte er organisert,  de ønsker at flere skal bli det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kayia skrev:

Dersom bedriften/selskapet du jobber for ligger tett opp mot eller over grensen av det som er lovlig kan det være at de misliker at staben er organisert. Slike bedrifter er gjerne de som ikke lønner i hht tariff, bryter loven mhp arbeidsdagslengde (krever at arbeidstakere tar vakter som er for lange eller urimelig korte), er lite smidig mhp ferieavvikling, legger dårlig tilrette for lunsjavvikling, krever at staben neglisjerer hms-krav fordi det går ut over effektivitet etc. 

Dersom bedriften opptrer ryddig, er sjansen liten for at ledelsen føler seg truet av organisert stab.  

Når det gjelder de jeg har uthevet krever det heldigvis ikke en fagforening for å ta tak i det, for det kan også være brudd på arbeidsmiljøloven og går under arbeidstilsynet, ikke fagforeninga.

Anonymkode: 29e1f...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder de jeg har uthevet krever det heldigvis ikke en fagforening for å ta tak i det, for det kan også være brudd på arbeidsmiljøloven og går under arbeidstilsynet, ikke fagforeninga.

Anonymkode: 29e1f...2c2

Brudd på arbeidsmiljøloven er blant de hyppigste sakene fagforeningen tar tak i. Hørt om LOs sommerpatrulje feks? Nettopp slike praksiser de undersøker. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er organisert, og er med fordi det gjør meg tryggere, men også fordi det å være medlem i en fagorganisasjon er å være del av noe som er større enn meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...