Gå til innhold

NRK hevder psykisk sykdom ikke er lenket til vold (?)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette kan vel umulig stemme ? 

 https://www.nrk.no/norge/_-trump-gjor-det-vanskelig-for-psykisk-syke-a-sta-fram-1.14664297

Lav terskel for å utøve vold mot er bla.a et av kriteriene for Antisosial/Dyssosial Personlighetsforstyrrelse. At disse ikke er overrepresentert blant voldelige folk nekter jeg å tro ?

Husker også at studier viste signifikant samsvar mellom autisme og massemordere

Min teori, er dersom en utelater gjeng problematikk (som aviser liker å gjøre), så handler problemet med skoleskyttere om folk som faller utenfor, gjerne pga dårlige sosiale evner og/eller autisme, samtidig som de har redusert empati og ikke ser noen fremtid og er deprimerte, med bevissthet om at medier vil blåse det opp og gjøre dem til "kjendiser om de utfører handlingen, som fører til så mange masseskytinger der

Tilgjengelighet av våpen har alltid vært sentralt i USA uten at folk har drevet å skutt opp skoler så å skylde på våpen tilgang blir for enkelt, selv om det sikkert er mer behagelig og PK den forklaringen

Hva tror du, eller hva sier vitenskapen? Har NRK rett eller sprer de bare Fake News ?

 

Kjør debatt !

Anonymkode: 03a98...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan vel umulig stemme ? 

 https://www.nrk.no/norge/_-trump-gjor-det-vanskelig-for-psykisk-syke-a-sta-fram-1.14664297

Lav terskel for å utøve vold mot er bla.a et av kriteriene for Antisosial/Dyssosial Personlighetsforstyrrelse. At disse ikke er overrepresentert blant voldelige folk nekter jeg å tro ?

Husker også at studier viste signifikant samsvar mellom autisme og massemordere

Min teori, er dersom en utelater gjeng problematikk (som aviser liker å gjøre), så handler problemet med skoleskyttere om folk som faller utenfor, gjerne pga dårlige sosiale evner og/eller autisme, samtidig som de har redusert empati og ikke ser noen fremtid og er deprimerte, med bevissthet om at medier vil blåse det opp og gjøre dem til "kjendiser om de utfører handlingen, som fører til så mange masseskytinger der

Ja, tror også det er sånn.

Anonymkode: 0af35...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke der er grunnlag for å hevde at der er noen overhyppighet i kriminalitetststistikken blant mennesker som sliter psykisk. Alltid hørt det motsatte faktisk. De har mer empati enn mange. Jeg tror neppe psykisk syke ville filme skadde trafikkofre og liknende for eksempel som det fortelles om i media. Jeg tror det er såkalt vanlige mennesker. Man kan bare ta stor avstand fra alle sånne handlinger. Man kan bare undres hva folk tenker på i dag.

Anonymkode: 0895f...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media ønsker kanskje å berolige pårørende til mennesker med en kjent psykisk lidelse. Eller å informere og skape debatt. Medias rolle er jo mye mer bevistgjørende og informerende enn tidligere synes jeg. Alle myndighetene skal liksom spille på lag og litt oppdra oss. Tror det er mye man ikke vet.Tror mediene også kunne trenge mye mer ressurser. Vi har alle vårt og tenke på og de forskjellige mediene har kanskje forskjellige målgrupper etter alder eller kanskje inntekt.

Jeg synes media var bedre i tidligere tiår ,men det er ikke dermed sagt at " alt var bedre før".

Jeg ønsker ikke å skru tida tilbake på noe måte eller bli tatt til inntekt for noe sånn syn.

Anonymkode: 0895f...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at det er en overrepresentasjon av folk med diagnoser som står bak disse masseskytingene, bl a virker det som om det er mange med aspergers, hvis man skal tro media. 

Anonymkode: 63c96...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan vel umulig stemme ? 

 https://www.nrk.no/norge/_-trump-gjor-det-vanskelig-for-psykisk-syke-a-sta-fram-1.14664297

Lav terskel for å utøve vold mot er bla.a et av kriteriene for Antisosial/Dyssosial Personlighetsforstyrrelse. At disse ikke er overrepresentert blant voldelige folk nekter jeg å tro ?

Husker også at studier viste signifikant samsvar mellom autisme og massemordere

Min teori, er dersom en utelater gjeng problematikk (som aviser liker å gjøre), så handler problemet med skoleskyttere om folk som faller utenfor, gjerne pga dårlige sosiale evner og/eller autisme, samtidig som de har redusert empati og ikke ser noen fremtid og er deprimerte, med bevissthet om at medier vil blåse det opp og gjøre dem til "kjendiser om de utfører handlingen, som fører til så mange masseskytinger der

Tilgjengelighet av våpen har alltid vært sentralt i USA uten at folk har drevet å skutt opp skoler så å skylde på våpen tilgang blir for enkelt, selv om det sikkert er mer behagelig og PK den forklaringen

Hva tror du, eller hva sier vitenskapen? Har NRK rett eller sprer de bare Fake News ?

 

Kjør debatt !

Anonymkode: 03a98...036

20-25% av masseskyterene har en psykisk lidelse. Det vil si at det uten tvil er flere "normale" som skyter vilt rundt seg, enn psykisk syke. Dog tror jeg nok at disse "normale" har en pesonlighet som heller mot f.eks antisosial eller paranoia . Så er det jo videre et spørsmål om når en personlighet blir en sykdom. Det finnes fullt ut friske mennesker med en antisosial personlighet. Alle mennesker har en personlighet, så uansett hvem det tipper over for, vil man kunne si at personen var antisosial, deprimert, hevngjerrig osv!

De studiene som viser et signifikant samsvar mellom autisme og massemordere, må du ha drømt. Spesielt når vi vet at maks 25% av masseskyterene har en psykisk lidelse.

En misforstått greie med autisme, er at autister ikke har empati. Empatien er ofte svekket ja, ettersom vi ikke er så gode på å forstå hvordan en annen person har det. Men autister har ofte altfor mye sympati/medfølelse. Hadde noen fortalt meg at de hadde blitt skutt i låret, hadde jeg fått vondt i låret. Ofte kjenner vi andres smerte i mye større grad enn det "normale" gjør. Da er det jo fullstendig ulogisk at vi skulle gå rundt og skyte folk. Det ville jo bare ført til at vi hadde følt smerte i hele kroppen. Vi hadde sikkert blitt uvel av all blod og gørr også, vi er jo som regel ganske oversensitive. Men vi kan fremstå som kalde fordi vi ikke vet hvordan vi skal uttrykke det vi føler. Det som foregår inni oss, syns ikke på utsiden.

Deprimerte folk går nok sjeldent rundt og dreper andre, det har de som regel ikke energi til. Jeg er litt usikker på om du mener deprimerte autister, eller deprimerte generelt, men autister er ikke akkurat kjent for å ønske å tiltrekke seg veldig mye oppmerksomhet. Å "bli kjendis", som du skriver, er ikke noe det vil være naturlig for hverken en deprimert eller en autist å ønske å bli.

Jeg er ikke fullstendig uenig i alt du skriver, men du har noen utsagn som gjør at jeg ikke klarer være enig heller. Jeg tror nok heller mobbing, det å ikke bli sett av hverken foreldre eller lærere, foreldre som bare jobber mens tenåringen er overlatt til seg selv og andre miljøfaktorer er hovedårsaken til masseskyting og massedrap. Men kanskje er det også hovedårsaken til psykiske lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes det er veldig sterkt å påstå det ikke er noen sammenheng mellom vold og psykiatri. Hvorfor dømmes noen til psykisk helsevern hvis det ikke er noen sammenheng? Hva med psykopater og rusavhengige?

Det betyr ikke at alle med psykiske lidelser, sett under ett er overrepresentert. Det kan godt være at de med sosial angst eller depresjon trekker ned snittet, for alt jeg vet.

Diskusjonen rundt Trump er som et kappløp mellom Dum og Dummere.

Det er kanskje dumt av en president å påstå skråsikkert at de siste masseskytingene skyldes mental sykdom. Det er enda dummere og drøyere å påstå at uttalelsen til Trump utløser flere selvmord enn de som blir drept i masseskyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Psykopat er vel egentlig ikke noe annet enn ett vitenskapelig navn på en drittsekk. Er det en lidelse? Jeg vet nå ikke.

Regner man psykopater som psykisk syke så er det klart att psykisk sykdom er en faktor. En annen gruppe som er høyt representert i fengsler er folk med ADHD.

Ingen av de overstående slipper straff. Da må det psykose til. Man regner med att schizofrene uten rusproblemer ikke er mer voldelige enn befolkningen ellers. Men mange schizofrene har rusproblematikk/avhengighet. Derfor er schizofrene totalt 3 ganger mer voldelige enn normal befolkningen. Men det blir ikke mye totalt. En annen ting er att media i stor grad dekker disse sakene med psykotiske gjerningsmenn ekstra mye.

 

Å kalle en psykopat syk, vet jeg ikke om jeg synes er rettferdig ovenfor de som har psykiske lidelser. Begrepet ble laget for å skille de som kun var moralsk fordervet fra folk med ekte psykiske lidelser.

 

En psykopat vil heller ikke kunne behandles for sin tilstand eller mangel på empati. Faktisk kan de bli værre av det, for de lærer på en kynisk måte hvordan de da slipper ansvar.

 

Forøvrig så var det ikke NRK som hevdet att psyk pas ikke var voldelige, dette var en kronikk fra en bipolar person.

 

I 2014 kjørte NRK en serie av nyhetsinnslag og debatter om hvor voldelige enkelte psykiatriske pasienter var, og att det gikk mange "tikkende bomber" rundt.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trine skrev:

20-25% av masseskyterene har en psykisk lidelse. Det vil si at det uten tvil er flere "normale" som skyter vilt rundt seg, enn psykisk syke. Dog tror jeg nok at disse "normale" har en pesonlighet som heller mot f.eks antisosial eller paranoia . Så er det jo videre et spørsmål om når en personlighet blir en sykdom. Det finnes fullt ut friske mennesker med en antisosial personlighet. Alle mennesker har en personlighet, så uansett hvem det tipper over for, vil man kunne si at personen var antisosial, deprimert, hevngjerrig osv!

De studiene som viser et signifikant samsvar mellom autisme og massemordere, må du ha drømt.

Det er nok en sammenheng, til en viss grad.

https://psycnet.apa.org/record/2016-61678-005

Anonymkode: 0af35...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok en sammenheng, til en viss grad.

https://psycnet.apa.org/record/2016-61678-005

Anonymkode: 0af35...bef

Men det står ganske tydelig at ADS ikke er årsaken til volden. Autister er mer utsatt for mobbing, å bli utstøtt, ikke få være en del av noe, ikke bli forstått o.s.v. Det er det som er årsaken til at det prosentvis er flere autister blandt massemorderene enn i befolkningen generelt. Det er ikke autismen som gjør autister mer voldlige, det er måten samfunnet behandler autister på som gjør at noen veldig få blir massemordere. Folk med adhd er overrepresentert i fengslene. Dette skyldes nok ofte rus, men innen adhd, har man også atferdsforstyrrelser. Atferdsforstyrrelser innebærer bl.a aggressiv atferd. Dette har man ikke innen ADS. Hvis du finner en statistikk over hvor mange massemordere som har blitt feil behandlet i barndommen, tipper jeg den er høyere enn antall autister. Men som det står i linken din, autister er mer utsatt for å være et offer i voldssaker. Og vold avler vold.

Det jeg mener er at en signifikant sammenheng er en kraftig overdrivelse. Og har massemorderene blitt utredet for andre tilstander? ADS og ADHD kombinert, er jo ikke uvanlig. Hva med omsorgssvikt? Det er ikke akkurat blitt gjort en grundig undersøkelse. Det blir litt som å teste alle i fengsel for pollenallergi og trekke en konklusjon om at pollen gjør folk kriminelle.

Jeg er enig med Worrysome plenty, psykopati er vel egentlig ikke en psykisk lidelse. Det er en personlighet. En som har en ekstremt hyggelig personlighet, blir ikke kategorisert som psykisk syk. En som har en overdrevet dust, trenger heller ikke være psykisk syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.8.2019 den 17.02, AnonymBruker skrev:

Dette kan vel umulig stemme ? 

 https://www.nrk.no/norge/_-trump-gjor-det-vanskelig-for-psykisk-syke-a-sta-fram-1.14664297

Lav terskel for å utøve vold mot er bla.a et av kriteriene for Antisosial/Dyssosial Personlighetsforstyrrelse. At disse ikke er overrepresentert blant voldelige folk nekter jeg å tro ?

Anonymkode: 03a98...036

Problemet er at når de skylder på psykisk sykdom så fremstår det som at alle psykisk syke er voldelige. Og ja, du nevner en diagnose, er det virkelig god nok grunn til å si at psykiske syke er voldelige når du glemmer de resterende diagnosene? https://icd.who.int/browse10/2016/en#/V

Og som Trine sier. ADS er ikke årsaken til selve volden, men hvordan man oppfattes. Mange incels har ikke psykiske sykdommer, men de blir alikevel sett på som voldelige og trakkaserende kun pga oppførsel, og det blir verre når de blir behandlet dårlig. Altså det er oppførselen som får de til å være sånn, ikke pga psykisk sykdom eller at de ikke får sex, det er oppførselen!

Anonymkode: 453fa...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...