Gå til innhold

Handler du " svart" eller " hvitt" varer og tjenester?


Gjest Karma@

Anbefalte innlegg

Om du skulle trenge hjelp til noe undersøker du i forkant om firmaet driver " hvitt" eller " svart". For en del år siden hørte jeg flere kampanjer fra skattemyndigheter og Politi om at man burde sjekke så langt man kunne om dem man kjøpte varer og tjenester drev " svart" eller " hvitt".Det var et nettsted man kunne gå inn på for å sjekke om dette var et firma som betalte moms til eksempel. I dag er jeg litt usikker på om det betyr noe. Men reglene er kanskje endret. Vet dere noe om dette. Hva velger dere om dere kan velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Karma@ skrev:

Om du skulle trenge hjelp til noe undersøker du i forkant om firmaet driver " hvitt" eller " svart". For en del år siden hørte jeg flere kampanjer fra skattemyndigheter og Politi om at man burde sjekke så langt man kunne om dem man kjøpte varer og tjenester drev " svart" eller " hvitt".Det var et nettsted man kunne gå inn på for å sjekke om dette var et firma som betalte moms til eksempel. I dag er jeg litt usikker på om det betyr noe. Men reglene er kanskje endret. Vet dere noe om dette. Hva velger dere om dere kan velge?

Jeg har kjøpt en del tjenester svart tidligere, men det gjør jeg ikke lenger. Det er mange grunner til at jeg nå kun kjøper tjenester hvitt. Kan gjøre enkelte unntak for småtjenester fra privatpersoner.

 

Når man kjøper hvitt, får man jo faktura hvor mva fremgår. Fremdeles får jeg spørsmål om jeg ønsker en jobb gjort svart eller hvitt, senest nå i sommer. De spør jo gjerne om du ønsker faktura, da er det én pris, og en annen og lavere om du ikke "behøver" faktura.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitt uten tvil. Jeg vil ikke bli sittende med alt ansvar selv, fordi håndverkerne ikke har gjort skikkelig arbeid. En og annen mindre vennetjeneste synes jeg er ok, men da er det ikke snakk om store ting der kostnadene kan bli enorme hvis noe går skeis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva det er. Elektriker og rørlegger ville jeg kun kjøpt hvitt, da dokumentasjon må fremlegges hvis skade oppstår og slike ting. Klipper jeg håret i en innvandrersalog som ikke tar kort? Det hender og da slår de ikke pengene inn. Men det er snakk om 200 kroner.

 

 

Anonymkode: e1d8e...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min jobbet tidligere i en bransje som er omtrent ødelagt av svart arbeid, så vi kjøper alt hvitt så langt det er mulig.

Men da vi skulle ha dagmamma til den eldste i 1991, var vi nødt til å betale henne svart. Vi undersøkte hvordan det evt. kunne gjøres lovlig, men reglene den gangen var slik at hun nesten ikke ville tjent noe i det hele tatt (hvis vi ikke betalte henne et totalt  meningsløst høyt beløp). Alt ville gått bort i skatt for henne eller mannen, pga. samordning av inntektene.

Lillebrorens dagmamma ni år senere var "hvit". Både vi og hun som passet ham, var innstilt på det. Det ble fortsatt dyrt, men ikke helt vanvittig.

Dette var før "barnehageforliket", så det var vanlig å bruke dagmamma for de minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hva det er. Elektriker og rørlegger ville jeg kun kjøpt hvitt, da dokumentasjon må fremlegges hvis skade oppstår og slike ting. Klipper jeg håret i en innvandrersalog som ikke tar kort? Det hender og da slår de ikke pengene inn. Men det er snakk om 200 kroner.

 

Det er vel en grunn til at det er så billig. Rart de ikke blir tatt i kontroll.

Anonymkode: 42c9b...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet i sommer og hadde "hvite" byråer til både flyttekjøring, avfallshenting og nedvask av leilighet. Da har jeg alt mitt på det tørre og om det hadde skjedd noen så var forsikringer og slikt i orden. Alle jeg hyret var profesjonelle, flinke, hyggelige og presise og det var ikke en eneste skade på noe som helst. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mennesker som reiser rundt er det visst så mange som får problemer med her i kommunen.

Hva med privatpraktiserende psykiater. Jeg fikk aldri noen kvittering og de har vel private arkiver så de " gjels" vel ikke i søknad om uføretrygd til eksempel.?

Anonymkode: 21ee3...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg i kommunen tror jeg problemer med " svart arbeidskrafy" er vokst seg så altfor stort. Tror mange bare " glemmer" hele kommunevalget mye av den grunn helt lokalt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange reagerer på den " sosiale dumpingen" som finnet sted rett før øya på folk. Brer bare om seg. Man undres hvor myndighetene er. Man begynner å tenke korrupte tilstander.

Anonymkode: 21ee3...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...