Gå til innhold

Forskjellen på tvangstanker og vrangforestillinger


AJP

Anbefalte innlegg

Hei,

Sliter litt med i å forstå hva som er forskjellen på det som betegnes som tvangstanker og det som betegnes som vrangforestillinger? Er det slik at tvangstanker er en undergruppe av vrangforestillinger, eller er det to helt forskjellige ting, eller glidende og overlappende overganger? Hvordan skiller en de to symptomene fra hverandre, og har det noe så si for behandlingen om det er det ene eller det andre, eller er det samme måten å arbeide med dem på? Hadde vært fint med noen andres refleksjoner omkring dette. Sliter selv med det jeg betegner som tvangstanker, men hvordan kan jeg vite om det ikke er vrangforestillinger i stedet (om det da er to forskjellige ting)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvangstanke: Kanskje jeg er dødssyk? (Selv om du egentlig forstår at du ikke er det).

Vrangforestilling: Jeg er døende og legen lyver til meg når han sier at jeg er frisk. Begravelsen min blir om to måneder og jeg har allerede invitert familien min.

Bisarr vrangforestilling: Organene mine er erstattet av organene til en 90-åring, og de holder ikke stort lengre. Derfor blir begravelsen min om to måneder. Legen rister på hodet av meg men det driter jeg i.

Som du ser er førstnevnte en angsttanke og de siste er psykotiske tanker. En tvangstanke er en automatisk tanke du egentlig skjønner at ikke er sann. Ved en vrangforestilling tror du 100% på dette og det påvirker livet ditt gjennom at du agerer etter tankene (i dette tilfellet bestiller begravelse).

Tvangstanker bunner ut i en underliggende frykt (f.eks for å dø). Vrangforestillinger bunner ut i en psykose og en realitetsbrist. En tvangstanke blir ikke en vrangforestilling selv om det finnes en tilstand som heter tvangstanker med dårlig innsikt. Det stopper imidlertid der.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, issomethingwrong skrev: