Gå til innhold

Forskjellen på tvangstanker og vrangforestillinger


AJP

Anbefalte innlegg

Hei,

Sliter litt med i å forstå hva som er forskjellen på det som betegnes som tvangstanker og det som betegnes som vrangforestillinger? Er det slik at tvangstanker er en undergruppe av vrangforestillinger, eller er det to helt forskjellige ting, eller glidende og overlappende overganger? Hvordan skiller en de to symptomene fra hverandre, og har det noe så si for behandlingen om det er det ene eller det andre, eller er det samme måten å arbeide med dem på? Hadde vært fint med noen andres refleksjoner omkring dette. Sliter selv med det jeg betegner som tvangstanker, men hvordan kan jeg vite om det ikke er vrangforestillinger i stedet (om det da er to forskjellige ting)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvangstanke: Kanskje jeg er dødssyk? (Selv om du egentlig forstår at du ikke er det).

Vrangforestilling: Jeg er døende og legen lyver til meg når han sier at jeg er frisk. Begravelsen min blir om to måneder og jeg har allerede invitert familien min.

Bisarr vrangforestilling: Organene mine er erstattet av organene til en 90-åring, og de holder ikke stort lengre. Derfor blir begravelsen min om to måneder. Legen rister på hodet av meg men det driter jeg i.

Som du ser er førstnevnte en angsttanke og de siste er psykotiske tanker. En tvangstanke er en automatisk tanke du egentlig skjønner at ikke er sann. Ved en vrangforestilling tror du 100% på dette og det påvirker livet ditt gjennom at du agerer etter tankene (i dette tilfellet bestiller begravelse).

Tvangstanker bunner ut i en underliggende frykt (f.eks for å dø). Vrangforestillinger bunner ut i en psykose og en realitetsbrist. En tvangstanke blir ikke en vrangforestilling selv om det finnes en tilstand som heter tvangstanker med dårlig innsikt. Det stopper imidlertid der.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Tvangstanke: Kanskje jeg er dødssyk? (Selv om du egentlig forstår at du ikke er det).

Vrangforestilling: Jeg er døende og legen lyver til meg når han sier at jeg er frisk. Begravelsen min blir om to måneder og jeg har allerede invitert familien min.

Bisarr vrangforestilling: Organene mine er erstattet av organene til en 90-åring, og de holder ikke stort lengre. Derfor blir begravelsen min om to måneder. Legen rister på hodet av meg men det driter jeg i.

Som du ser er førstnevnte en angsttanke og de siste er psykotiske tanker. En tvangstanke er en automatisk tanke du egentlig skjønner at ikke er sann. Ved en vrangforestilling tror du 100% på dette og det påvirker livet ditt gjennom at du agerer etter tankene (i dette tilfellet bestiller begravelse).

Tvangstanker bunner ut i en underliggende frykt (f.eks for å dø). Vrangforestillinger bunner ut i en psykose og en realitetsbrist. En tvangstanke blir ikke en vrangforestilling selv om det finnes en tilstand som heter tvangstanker med dårlig innsikt. Det stopper imidlertid der.

Hva hvis man ikke er 100% sikker? Altså man skjønner at det kan hende man tar feil, men man tror såpass på det at man handler som om det er sant. 

Anonymkode: 57e08...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis man ikke er 100% sikker? Altså man skjønner at det kan hende man tar feil, men man tror såpass på det at man handler som om det er sant. 

Anonymkode: 57e08...3ff

Det spørs veldig hvilke tanker og hvilken tilstand man har. Ved f.eks helseangst har man typisk dårligere innsikt enn ved tvangslidelse. Ved tvangslidelse er det først og fremst tankene som gir angst, mens ved helseangst er det i større grad troen om at man er syk som gir angst. Jeg velger å kategorisere helseangst som paranoia rettet innover.

Jeg har hørt om tilfeller av helseangst som utvikler seg til vrangforestillinger, altså at man med absolutt sikkerhet fastholder at man er syk, uansett hva alle verdens leger påstår. Ved andre tilstander f.eks paranoide tilstander kan jo dette også skje, at man går fra å være nokså sikker til helt sikker på at man blir konspirert mot. Men dette er noe helt annet enn tvangstanker.

Tvangstanker er tanker som gir angst. Hvis man er overbevist om at noe galt skjer, så er det snakk om en annen sykdom.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flytende overganger mellom tvangstanker og vrangforestillinger. Ganske mange med schizofreni har tvangssymtpomer i varierende fra mild til alvorlig grad. Selv har jeg schizofreni diagnose, og egentlig har jeg masse mer tvang symptomer enn positive symtpomer på schizofreni. Men i flere perioder av livet mitt har jeg gått over en grense på hva som er OCD og hva som er psykose. Feks begynte jeg å be en masse til Jesus da jeg var 25, og jeg fikk tvangstanker som sa jeg gir min samboer kreft og jeg stiller meg åpen til å selge min sjel og slike ting når jeg bad. Så da skled det ut. Tvangen økte, og jeg fikk for meg att det var Satan som satte disse tankene i hodet på meg, og att gud hørte på mine tanker, men jeg stadig så tegn på att gud trodde tankene var mine egne og ikke implantert av satan. Så jeg begynte å krangle åpenlyst med det jeg kalte trangstankestemmen. Også ute blant folk, og jeg snakket ut høyt. Men det begynte med vanlig OCD. Som eskalerte. Og det ble veldig ekstremt. Feks ba jeg flere tusen timer om dagen om att gud måtte fjerne tankene satan implanterte, og jeg begynte å slå meg selv også. Jeg opplevde å få hemmelige beskjeder fra gud om att jeg var i fare, og att jeg ville ødelegge livene til alle jeg var glad i. Da var det ikke snakk om å ha innsikt lengre. Da var det sannhet.

 

I årene etterpå etter jeg begynte på antipsykotisk medisin så er jeg Skjeldent helt overbevist men jeg har tanker som for noen virker paranoide. Jeg har også de negative symptomene på schizofreni, som autisme/ekstrem isolasjon, tankeforstyrrzelser, avolisjon/apati og jeg har også mye usammenhengende språk og slikt speislet når jeg er alene, eller ute blant folk.

 

Føler TS symptomer som influens, passivitetsbevysshet osv, tror TS fullt og helt på disse tankene på diverse tidspunkt over en viss tid, da er det kanskje noe mer enn tvang.

Anonymkode: 491c4...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...