Gå til innhold

Hypomani eller normalt?


Bladgrønt

Anbefalte innlegg

Jeg har bipolar lidelse 2 og er i en periode hvor jeg føler at jeg har lett hevet stemningsleie. Kan det uansett være en normaltistand eller er det noe som kalles 'lett' hypoman? Det er grenseverdien i forhold til symptomer og tidlige varseltegn jeg tenker på og som jeg forsåvidt synes at det ikke er noen klar grense og dermed vanskelig å vite. Dersom det hadde vært noe som het hypoman light, så hadde jeg passet inn i den kategorien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.8.2019 den 17.00, Palma skrev:

Jeg har bipolar lidelse 2 og er i en periode hvor jeg føler at jeg har lett hevet stemningsleie. Kan det uansett være en normaltistand eller er det noe som kalles 'lett' hypoman? Det er grenseverdien i forhold til symptomer og tidlige varseltegn jeg tenker på og som jeg forsåvidt synes at det ikke er noen klar grense og dermed vanskelig å vite. Dersom det hadde vært noe som het hypoman light, så hadde jeg passet inn i den kategorien. 

Jeg skulle ønske at noen hadde noen innspill til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2019 den 17.00, Palma skrev:

Jeg har bipolar lidelse 2 og er i en periode hvor jeg føler at jeg har lett hevet stemningsleie. Kan det uansett være en normaltistand eller er det noe som kalles 'lett' hypoman? Det er grenseverdien i forhold til symptomer og tidlige varseltegn jeg tenker på og som jeg forsåvidt synes at det ikke er noen klar grense og dermed vanskelig å vite. Dersom det hadde vært noe som het hypoman light, så hadde jeg passet inn i den kategorien. 

Det er vel hypomani light da, og da er det ikke hypomani. Det er vanlig å svinge litt opp og ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, stjernestøv skrev:

Det er vel hypomani light da, og da er det ikke hypomani. Det er vanlig å svinge litt opp og ned. 

Kanskje det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
På 22.8.2019 den 17.00, Palma skrev:

Jeg har bipolar lidelse 2 og er i en periode hvor jeg føler at jeg har lett hevet stemningsleie. Kan det uansett være en normaltistand eller er det noe som kalles 'lett' hypoman? Det er grenseverdien i forhold til symptomer og tidlige varseltegn jeg tenker på og som jeg forsåvidt synes at det ikke er noen klar grense og dermed vanskelig å vite. Dersom det hadde vært noe som het hypoman light, så hadde jeg passet inn i den kategorien. 

Jeg tenker at hvis du går på medisiner mot bipolar lidelse, så kan symptomene bli mildere. Sånn at hvis du var umedisinert, så hadde nok dette vært en fullverdig hypomani. 

Med medisiner dempes symptomene og varigheten av episodene. 

Dessverre kan man til tross for medisiner også få fullverdige episoder. Men jeg tror det vanlige er svakere symptomer og kortere varighet når disse episodene kommer. Så mye mulig at du har hypomani, bare at symptomene er mildere fordi du tar medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Surrehuggu skrev:

Jeg tenker at hvis du går på medisiner mot bipolar lidelse, så kan symptomene bli mildere. Sånn at hvis du var umedisinert, så hadde nok dette vært en fullverdig hypomani. 

Med medisiner dempes symptomene og varigheten av episodene. 

Dessverre kan man til tross for medisiner også få fullverdige episoder. Men jeg tror det vanlige er svakere symptomer og kortere varighet når disse episodene kommer. Så mye mulig at du har hypomani, bare at symptomene er mildere fordi du tar medisiner. 

Det har jeg ikke tenkt på. Takk Surrehugu ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lett å få dette til å se pent ut på nettbrett. Prøver igjen.

Dette er et vanskelig tema. Jeg tror det er viktig å granske omgivelsene for å komme til et svar.

Med dette mener jeg å finne svar på spørsmålet om det er noe i livet ditt som åpenbart skulle tilsi et hevet stemningsleie. Ved bipolar lidelse kommer som kjent både hypomani og depresjon uten tydelig ytre utløsende årsak. Man er både oppstemt og nedstemt uten en logisk grunn. 

Jeg har laget meg noen kontrollspørsmål for å kunne skille mellom en vanlig god periode og starten på en hypomani. Disse er:

- Er det noen åpenbar forklaring på hvorfor jeg plutselig føler meg mer oppstemt? 
Hvis ja: Det er en normal reaksjon på noe positivt, ikke et tegn på sykdom. 

- Får jeg kommentarer fra andre om at jeg oppfører meg annerledes?                           
Hvis ja: Sikkert tegn på hypomani. 

- Sover jeg jevnt mindre enn jeg pleier? 
Hvis ja: Gjør jeg dette uten å føle meg sliten og mindre opplagt?                             
Hvis ja igjen: Sikkert tegn på hypomani i emning. Jeg spør derfor om resept på Imovane. 

- Snakker jeg vesentlig mer og/eller usammenhengende enn vanlig?             
Hvis ja: Skjer det ofte i situasjoner hvor det er upassende?                                           
Hvis ja igjen: Tilløp til taleflom er et sikkert tegn på hypomani for meg. 

- Er jeg unormalt motorisk urolig og aktiv mesteparten av dagen, hver dag, uten å bli sliten?                Hvis ja: Dramatisk økning i treningsmengde og tid oppe av sofaen er et tydelig tegn på hypomani for meg. 

- Bruker jeg penger mer ukritisk?               
Hvis ja: Sikkert tegn. 

- Overvurderer jeg mine egne evner og kapasitet?                                                     
Hvis ja: Sikkert tegn. 

- Blir jeg mer uansvarlig og likegyldig til forpliktelser eller regler? Preges jeg av en naiv og jovial "det ordner seg alltid uansett"-tenkning?                                       
Hvis ja: Sikkert tegn. 

Endret av Janus30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2019 den 11.10, Janus30 skrev:

Ikke lett å få dette til å se pent ut på nettbrett. Prøver igjen.

Dette er et vanskelig tema. Jeg tror det er viktig å granske omgivelsene for å komme til et svar.

Med dette mener jeg å finne svar på spørsmålet om det er noe i livet ditt som åpenbart skulle tilsi et hevet stemningsleie. Ved bipolar lidelse kommer som kjent både hypomani og depresjon uten tydelig ytre utløsende årsak. Man er både oppstemt og nedstemt uten en logisk grunn. 

Jeg har laget meg noen kontrollspørsmål for å kunne skille mellom en vanlig god periode og starten på en hypomani. Disse er:

- Er det noen åpenbar forklaring på hvorfor jeg plutselig føler meg mer oppstemt? 
Hvis ja: Det er en normal reaksjon på noe positivt, ikke et tegn på sykdom. 

- Får jeg kommentarer fra andre om at jeg oppfører meg annerledes?                           
Hvis ja: Sikkert tegn på hypomani. 

- Sover jeg jevnt mindre enn jeg pleier? 
Hvis ja: Gjør jeg dette uten å føle meg sliten og mindre opplagt?                             
Hvis ja igjen: Sikkert tegn på hypomani i emning. Jeg spør derfor om resept på Imovane. 

- Snakker jeg vesentlig mer og/eller usammenhengende enn vanlig?             
Hvis ja: Skjer det ofte i situasjoner hvor det er upassende?                                           
Hvis ja igjen: Tilløp til taleflom er et sikkert tegn på hypomani for meg. 

- Er jeg unormalt motorisk urolig og aktiv mesteparten av dagen, hver dag, uten å bli sliten?                Hvis ja: Dramatisk økning i treningsmengde og tid oppe av sofaen er et tydelig tegn på hypomani for meg. 

- Bruker jeg penger mer ukritisk?               
Hvis ja: Sikkert tegn. 

- Overvurderer jeg mine egne evner og kapasitet?                                                     
Hvis ja: Sikkert tegn. 

- Blir jeg mer uansvarlig og likegyldig til forpliktelser eller regler? Preges jeg av en naiv og jovial "det ordner seg alltid uansett"-tenkning?                                       
Hvis ja: Sikkert tegn. 

Kongesvar! Du har mange av 'mine' symptomer når det er noe i emming så jeg har nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...