Gå til innhold

God litteratur om asperger syndrom


umakenverdt

Anbefalte innlegg

Etter gjennomført utredning har jeg nå fått diagnosen asperger. Jeg er en relativt voksen kvinne som har en del utfordringer, men som på noen områder er relativt velfungerende. Selv om det er litt vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg til at denne diagnosen er satt, tror jeg at dersom den er riktig, så har jeg også endel evner som bidrar til at jeg klarer meg relativt ok på en del områder på tross av utfordringer jeg har.

Hvordan jeg skal forholde meg til resultatet av utredningen tenker jeg er noe som jeg trenger tid på å gå gjennom. I den prosessen tenker jeg at det hadde vært nyttig å lese god litteratur (faglitteratur eller annet) om asperger, å få diagnosen i voksen alder og råd/tips til hvordan man på best mulig måte kan holde seg i arbeidslivet (hvordan tilrettelegge det for seg selv på best mulig måte). Er det noen her som har tips om slik litteratur? Jeg setter pris på alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei 

den litteraturen du etterspør, tror jeg knapt fins.

så en ide, kanskje du burde skrive noe selv.

jeg har jo kjent deg lenge her inne, noen trekk ved deg, virket som Asperger , men mye tenkte jeg var helt motsatt av Asperger.

men så hadde jeg en tid, før jeg fikk et annet innblikk i Asperger problemene, et stereotypisk bilde av Asperger.

selv om litteratur jeg kan anbefale deg, dvs faglitteratur ikke handler om å fungere i arbeidslivet, for Aspergers, så er det gode beskrivelser av mangfoldet av Aspergers.

jeg kunne sende link, men bedre søk på svenny kopp , fantastisk svensk psykiater med breddekunnskap og interesse for Asperger.

welcome in the Asperger Club 🙂 👍

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips begge to :)

Jeg er også på en måte enig med deg, Madelenemie, i at selv om det er ting som stemmer med asperger, så er det også ting som ikke stemmer. Men nå har jeg vært gjennom en grundig utredning hvor de har konkludert med at jeg fyller vilkårene, så får kanskje forholde meg til det. 

Å skrive noe selv er nok ikke aktuelt på nåværende tidspunkt, må forsøke å tilegne meg kunnskap istedet :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 22.8.2019 den 21.12, umakenverdt skrev:

Etter gjennomført utredning har jeg nå fått diagnosen asperger. Jeg er en relativt voksen kvinne som har en del utfordringer, men som på noen områder er relativt velfungerende. Selv om det er litt vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg til at denne diagnosen er satt, tror jeg at dersom den er riktig, så har jeg også endel evner som bidrar til at jeg klarer meg relativt ok på en del områder på tross av utfordringer jeg har.

Hvordan jeg skal forholde meg til resultatet av utredningen tenker jeg er noe som jeg trenger tid på å gå gjennom. I den prosessen tenker jeg at det hadde vært nyttig å lese god litteratur (faglitteratur eller annet) om asperger, å få diagnosen i voksen alder og råd/tips til hvordan man på best mulig måte kan holde seg i arbeidslivet (hvordan tilrettelegge det for seg selv på best mulig måte). Er det noen her som har tips om slik litteratur? Jeg setter pris på alle innspill.

Jeg ville nok funnet noen som er nye bøker, forskning osv. er jo i endring liksom. Har noen bøker selv, men er jo pensum til det jeg studerer. Vet ikke om noen bøker som er for voksne dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2019 den 19.59, umakenverdt skrev:

Tusen takk for tips begge to :)

Jeg er også på en måte enig med deg, Madelenemie, i at selv om det er ting som stemmer med asperger, så er det også ting som ikke stemmer. Men nå har jeg vært gjennom en grundig utredning hvor de har konkludert med at jeg fyller vilkårene, så får kanskje forholde meg til det. 

Å skrive noe selv er nok ikke aktuelt på nåværende tidspunkt, må forsøke å tilegne meg kunnskap istedet :) 

 

Hei

der er bra. Aspergere kommer med og uten psykiske lidelser, så variasjonen er stor.

personlig liker jeg både Svenny Kopp og Gildbergs beskrivelser rundt temaer ang Asperger . Begge kjente psykiatere.

og Tony Attwood.

ellers er det sikkert mer å hente på autismeforumer enn her. Er et internasjonalt for aspergere, popper vel opp om du søker:-)

og der ser man mere variasjonen, fra den bestfungerende fulltidsarbeidende til de som strever med mye mer enn bare autisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Ville bare si at jeg er i lignende situasjon. Kvinne som fikk diagnosen for litt over ett år siden. Jeg sliter med masse psykiske tilleggsdiagnoser, men uten disse skulle jeg nok klart meg ganske greit til tross for utfordringene. Jeg fikk de andre diagnosene før jeg fikk Asperger-diagnosen nemlig. 

Så jeg som deg er i en prosess med å lære, forstå og prossesere. Det var godt å få et svar på hvorfor jeg har vært annerledes gjennom livet, at jeg faktisk ikke kan noe for det, men har gjort en veldig god jobb med å tilpasse meg sosialt. Samtidig var det tungt å få en slik diagnose. For igjen. Det var en bekreftelse på at det virkelig var noe. 

Lykke til i din søken etter info. Jeg har dessverre ikke noen gode tips selv. Jeg har meldt meg inn i autismeforeningen. De har årlig treff for voksne med Asperger. Jeg vurderer å melde meg på til neste år. Det er for sent å melde seg på årets kurs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen asperger-grupper på facebook, hvor man kan få mye råd og tips, og andres erfaringer. Ellers er jeg enig med mm, Svenny Kopp og Tony Attwood har greie på asperger. Du finner masse info du kan lese på nett, også finner du en hel haug på youtube. Men når det gjelder tilretelegging, kommer jo det helt an på hva du føler er problemet/problemene. Føler du at du jobber for tregt og aldri blir ferdig, bør du få færre arbeidsoppgaver. Er det støy, lys, eller andre ting du er sensitiv for, vil det hjelpe med ørepropper, annen belysning på arbeidsplassen o.s.v. Er det det sosiale som er problemet, må du finne måter som gjør at du ikke trenger være mer sosial enn det du orker. Syns du det er slitsomt å spise i kantina på jobben, spis på kontoret ditt. Og snakk med sjefen din om hvilke behov du har for å ikke bli utbrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...