Gå til innhold

Kan lithium gi demens?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser at både antidepressive og antipsykotiske medisiner kan gi demens. Lurer derfor på om det også gjelder lithium?

Anonymkode: 43306...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan gjøre et litteratursøk. Før du og andre leser videre om dette, bør følgende tenkes over:

Både depresjoner, bipolare episoder og psykoser gir reduksjon i kognitive funksjoner - særlig om de får være ubehandlet eller dårlig behandlet. Jeg antar at en litt tabloid har brukt ordet demens om redusert kognitiv funksjon. Siden en ikke bare kan velge bort sykdom, blir det et interessant spørsmål om den kognitive reduksjon blir størst med eller uten medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, kupton skrev:

Jeg kan gjøre et litteratursøk. Før du og andre leser videre om dette, bør følgende tenkes over:

Både depresjoner, bipolare episoder og psykoser gir reduksjon i kognitive funksjoner - særlig om de får være ubehandlet eller dårlig behandlet. Jeg antar at en litt tabloid har brukt ordet demens om redusert kognitiv funksjon. Siden en ikke bare kan velge bort sykdom, blir det et interessant spørsmål om den kognitive reduksjon blir størst med eller uten medisiner.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2019/06/26/195589479/ny-studie-vanlige-legemidler-knyttes-til-nesten-50-prosent-okt-demensrisiko

Anonymkode: 43306...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken. Risikoen er knyttet til den antikolinerge effekten. Det har vært kjent lenge når det gjelder effekt under pågående bruk, men har ikke vært dokumentert så godt som i denne studien. Heldigvis er antikolinerg effekt mest uttalt i de gamle psykofarmaka som TCA, trisykliske antidepressiva, og førstegenerasjons antipsykotika.

Det er mange år siden vår alderspsykiater ga de andre legene "forbud" mot å bruke disse medisinene på pasienter over 60 år.

Litium har ingen antikolinerg effekt.

Endret av kupton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...