Gå til innhold

Kan jeg stole på behandleren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med depresjon. Jeg vet at behandleren har taushetsplikt, så jeg forteller åpent om problemer. Men så forstår jeg det slik at opplysningsplikten står sterkere enn taushetsplikten. Jeg begynner å gruble på hva jeg har sagt. Om noe kan bli misforstått. Om noe kan bli brukt mot meg. Jeg blir usikker og redd. Nå vurderer jeg å slutte hos behandleren. Skal jeg hele tiden gå rundt å være redd for å ha sagt noe galt har det vel ikke noen hensikt å fortsette.

 

 

Anonymkode: 9360d...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med depresjon. Jeg vet at behandleren har taushetsplikt, så jeg forteller åpent om problemer. Men så forstår jeg det slik at opplysningsplikten står sterkere enn taushetsplikten. Jeg begynner å gruble på hva jeg har sagt. Om noe kan bli misforstått. Om noe kan bli brukt mot meg. Jeg blir usikker og redd. Nå vurderer jeg å slutte hos behandleren. Skal jeg hele tiden gå rundt å være redd for å ha sagt noe galt har det vel ikke noen hensikt å fortsette.

 

 

Anonymkode: 9360d...938

Tror det er veldig få ting behandleren kan ta videre. Hvis du forteller at du mishandler barna dine, bør han ta det videre. Eller hvis du forteller at du skal skade/drepe noen eller deg selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre du har planer omå ta livet av deg selv eller andre er du trygg

Anonymkode: 607be...6aa

Perioder med selvmordstanker er nok ikke lurt å snakke om. 

Anonymkode: 9360d...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Perioder med selvmordstanker er nok ikke lurt å snakke om. 

Anonymkode: 9360d...938

Det er meget lurt å snakke om. Det er nettopp slike saker som skal drøftes med behandler.

Opplysningsplikten gjelder kun noen få områder. Du kan lese om det i Helsepersonelloven §31-34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Perioder med selvmordstanker er nok ikke lurt å snakke om. 

Anonymkode: 9360d...938

Selvfølgelig kan man snakke om selvmordstanker med behandler.

Jeg har snakket om selvmordstanker med alle mine behandlere uten at det har skjedd noe, bortsett fra at jeg har fått hjelp til å håndtere de.

Endret av Fionys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...