Gå til innhold

Det lønner seg ikke å gjøre folk friske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/1nxexX/det-loenner-seg-ikke-aa-gjoere-folk-friske

Det er ikke lett å få time til psykolog i offentlig psykisk helsevern. Mange får sin henvisning avvist, og de fleste må vente lenge før de får time. Man tror gjerne at når man først er kommet innenfor, da får man i alle fall god hjelp. Så lett er det ikke.

Jeg jobber som psykolog i spesialisthelsetjenesten. I hektiske perioder må mine pasienter – med depresjon, angst eller personlighetsforstyrrelser – vente tre-fire uker mellom timer. 

Allerede i første møte må jeg være bevisst på hvor langt behandlingsforløp vi egentlig har tid til. Noen ganger har jeg dårlig samvittighet for det tilbudet jeg kan gi pasienter som allerede har ventet lenge i kø.

Min kanskje største frykt er at dyktige fagfolk flykter fra offentlige helsetjenester for å etablere private praksiser, hvor de har større frihet til å gi den behandlingen de mener folk trenger.

Vi vet at psykiske lidelser rammer skjevt i befolkningen, og de som rammes hardest har ikke mulighet til å betale (ti)tusenvis av kroner for terapi hos en privat psykolog.

Noe av problemet ligger i måten helsetjenestene finansieres på: Det lønner seg ikke for sykehusene å behandle folk friske. Det som lønner seg er å unngå fristbrudd, altså å møte nye pasienter raskt nok, og å opprettholde et høyt antall daglige konsultasjoner som gir inntekter.

Det er neppe en bærekraftig løsning over tid. I lunsjen på min arbeidsplass diskuterer vi ofte at vi håper noe skjer med måten psykisk helsevern er organisert og finansiert på – slik at vi kan holde ut litt til for å gi behandling til dem vi mener trenger det aller mest.

Anonymkode: 5887e...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ansvarsforholdene mellom kommune og stat og fylkeskommune er for uklare tror jeg. Umulig å få hjelp og svært vanskelig å få stønader som uføretrygd i dag.Enkelte kommuner har også store utfordringer i i tegreringsarbeidet med flykninger tror jeg.  Alt er ikke alltid så lett å integrere folk. Oppgavene blir for store.

Anonymkode: e5068...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...