Gå til innhold

Nektet å håndhilse på kronprinsen - majestetsfornærmelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kronprins Haakon var torsdag på besøk i Al Noor-moskeen, hvor Thomas Manshaus gikk til angrep lørdag 10. august. Da han strakk ut hånden for å håndhilse, blir den hengende i løse luften, fordi noen av kvinnene ikke vil ta ham i hånden.

Majestetsfornærmelse? 

Eller det dette bare tilpasning til fremmende kulturer, slik som Anniken Huitfeldt da hun møtte Irans utenriksminister. Anniken Huitfeldt har ellers fremstått som en feminist med ryggrad, men lille Anniken bare smilte da Irans utenriksminister nektet å håndhilse på henne.

Anonymkode: 69b1f...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kronprins Haakon var torsdag på besøk i Al Noor-moskeen, hvor Thomas Manshaus gikk til angrep lørdag 10. august. Da han strakk ut hånden for å håndhilse, blir den hengende i løse luften, fordi noen av kvinnene ikke vil ta ham i hånden.

Majestetsfornærmelse? 

Eller det dette bare tilpasning til fremmende kulturer, slik som Anniken Huitfeldt da hun møtte Irans utenriksminister. Anniken Huitfeldt har ellers fremstått som en feminist med ryggrad, men lille Anniken bare smilte da Irans utenriksminister nektet å håndhilse på henne.

Anonymkode: 69b1f...070

Å ikke håndhilse på ukjente av motsatt kjønn er en viktig del av praktiseringen av islam, og jeg klarer ikke se det som en majestetsfornærmelse at kvinnene ikke håndhilste på kronprinsen. Men jeg synes det er merkelig at dette ikke var avklart på forhånd, så man hadde sluppet denne pinlige situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Xtra skrev:

Å ikke håndhilse på ukjente av motsatt kjønn er en viktig del av praktiseringen av islam,

Hvis det er en så viktig del av praktiseringen av islam er det rart så få muslimer har problemer med dette. Vi hadde nylig en lærer som mistet jobben pga dette, men ellers klarer de aller aller fleste muslimer å håndhilse på det motsatte kjønn.

Moskeén har i etterkant gått ut og beklaget det inntrufne.

4 minutter siden, Xtra skrev:

og jeg klarer ikke se det som en majestetsfornærmelse at kvinnene ikke håndhilste på kronprinsen. Men jeg synes det er merkelig at dette ikke var avklart på forhånd, så man hadde sluppet denne pinlige situasjonen.

Dette var et nøye planlagt stunt av en av de mest fundamentalistiske islamske organisasjonene i Norge.

https://tinyurl.com/y32f8vwa

 

"Har du høyrt om Zeliha Acar? Det var kvinna som var intervjua av NRK i juni i år, ho som ikkje ville vise øyrene sine i passet sitt. Reportasjen gav uttrykk for at NRK snakka med ei tilfeldig kvinne som dei hadde funne utanfor ein passfoto-automat. Det kom aldri fram at ho jobba i Islamsk råd og blant anna hadde som oppgåve å jobbe for å få flest mogleg til å sende inn høyringsuttalelse mot den nye passlova. Svak journalistikk! NRK var her eit reint mikrofonstativ for islamsk råd. Ingen andre medier påpeikte den svake journalistikken til NRK, sjøl om denne saka var ein av dei mest diskuterte den veka.

No er vi i august og Zeliha Acar er igjen Norges mest omdiskuterte kvinne. Denne gongen fordi ho ikkje vil håndhelse på kronprinsen. Ingen finn nokon grunn til å nevne navn og stilling denne gongen heller.

Dama er utvilsomt dyktig! Her har hun klart å sette dagsorden to gonger, og ingen stiller eit einaste spørsmål om kva agenda ho har og kven som er arbeidsgjevar. Det er akkurat som om kvinner blir uviktiggjort og usynleggjort straks dei dekker seg til i ærbødighet, ingen som bryr seg om å spørre kva dei heiter eller kor dei jobber, vi lar dei være statistar som går i ett med interiøret.

I kommentarfeltet har eg linka til øyresaka og til Fahad Qureshi, leiar i Islam net, som er den einaste som har omtalt Zeliha Acar med navn i håndhelsesaka, så vidt eg har fått med meg. Han er nok litt stolt av å ha ei "søster" i Islamsk råd som hjelper han med å fremme den aller mørkasta, skumlaste, dystraste og mest kvinnefiendtlege versjonen av i islam vi kan finne her til lands."

 

 

Anonymkode: 69b1f...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kronprins Haakon var torsdag på besøk i Al Noor-moskeen, hvor Thomas Manshaus gikk til angrep lørdag 10. august. Da han strakk ut hånden for å håndhilse, blir den hengende i løse luften, fordi noen av kvinnene ikke vil ta ham i hånden.

Majestetsfornærmelse? 

Eller det dette bare tilpasning til fremmende kulturer, slik som Anniken Huitfeldt da hun møtte Irans utenriksminister. Anniken Huitfeldt har ellers fremstått som en feminist med ryggrad, men lille Anniken bare smilte da Irans utenriksminister nektet å håndhilse på henne.

Anonymkode: 69b1f...070

Jeg tror ikke hensikten var å fornærme kronprinsen, så det er ikke noe å bli fornærmet for.

Man skal være bra prippen for å frykte at håndhilsing skal lede til noe mer. Håper folk slutter med sånt religiøst tull etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er en så viktig del av praktiseringen av islam er det rart så få muslimer har problemer med dette. Vi hadde nylig en lærer som mistet jobben pga dette, men ellers klarer de aller aller fleste muslimer å håndhilse på det motsatte kjønn.

Moskeén har i etterkant gått ut og beklaget det inntrufne.

 

Anonymkode: 69b1f...070

Ja, jeg burde kanskje presisert at det er viktig del av praktiseringen for noen. Heldigvis langt fra alle, har selv mer sans for at man er litt pragmatisk. Uansett synes jeg ikke det er en veldig stor sak, men den burde vært unngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Uansett synes jeg ikke det er en veldig stor sak, men den burde vært unngått.

Og du mener det samme om Irans utenriksminister som ikke ville håndhilse på kvinnene?

Hva om det tidligere apartheid regimet i Sør-Afrika fortsatt hadde eksistert og en av deres ministere hadde nektet å håndhilse på et svart medlem av den norske delegasjonen, er det fortsatt "ikke en veldig stor sak"?

Anonymkode: 69b1f...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg tror ikke hensikten var å fornærme kronprinsen, så det er ikke noe å bli fornærmet for.

Dette var et planlagt stunt for å fronte konservativ islam.

 

 

Anonymkode: 69b1f...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og du mener det samme om Irans utenriksminister som ikke ville håndhilse på kvinnene?

Hva om det tidligere apartheid regimet i Sør-Afrika fortsatt hadde eksistert og en av deres ministere hadde nektet å håndhilse på et svart medlem av den norske delegasjonen, er det fortsatt "ikke en veldig stor sak"?

Anonymkode: 69b1f...070

Ja, mener det samme om den iranske utenriksministeren.

 

Å ikke hilse på svarte/afrikanere synes jeg er noe helt annet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Ja, mener det samme om den iranske utenriksministeren.

 

Å ikke hilse på svarte/afrikanere synes jeg er noe helt annet.

 

Nei, det er ikke noe "helt annet". Diskriminering er galt uansett. Men i følge deg er det altså greit så lenge det er basert på en fundamentalistisk religion. Lykke til.

Anonymkode: 69b1f...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var et planlagt stunt for å fronte konservativ islam.

Anonymkode: 69b1f...070

Ok. Det ser sånn ut. Vanskelig å si hvordan man bør reagere, men jeg foreslår at man overser barnslige markeringer som å ikke håndhilse.

Vi bør stå hardt på reelle ting, som at man må vise hele ansiktet i passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logikken i vestlig kultur er som denne jeg stjeler fra facebook:

 

I Norge diskuterer feminister om det er greit att småjenter bruker rosa prinsessekjoler, etter som det er skadelig bekreftende og påtvungende kjønnsroller.

Samtidig er det en kulturell frihet og ett fint valg når småjenter går med hijab.

Anonymkode: 962e1...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De satte kronprinsen i en meget ubehagelig situasjon med dette. Det er for meg komplett ubegripelig at moskeen ikke ordnet opp før besøket og bare lot medlemmer som går med på å håndhilse få møte kronprinsen. Jeg regner med at han selv omtaler dette som en bagatell, dannet som han er, men jeg innrømmer glatt at jeg ble provosert av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Vi bør stå hardt på reelle ting, som at man må vise hele ansiktet i passet.

 

2 timer siden, Gargamel skrev:

Håper folk slutter med sånt religiøst tull etter hvert.

2 norske jenter i skoleklassen min, som var født og oppvokst i Norge, gjorde det bra på skolen, og snakket flytende norsk, ble tvangsgiftet bort

Dette er en kulturell endring i landet som er ganske dramatisk, hvor omfattende dette er vet jeg ikke men tviler på at min klasse var unntaket

Feministene hevder også at kjønnslemlestelse av barn må tillates, for ellers vil jødene "flykte fra landet, slik som under hitler", og det er jo rasistisk, sant. Kan ikke slå slik logikk fra feminister, som angivelig hevder at de står opp for de svake.

 

Jeg tror landet trenger sterke menn som slutter å vike for feministene, og setter krav til f.eks hvem som får lov til å komme hit og bosette seg, har du forferdelige holdninger, så er det helt lov men da får du bosette deg i land som aksepterer forferdelige holdninger, er det virkelig urimelig ?

Håper du er en sterk mann, jeg er svak og syk, og er det opp til meg å redde landet, så er landet fortapt 🙃 , men du virker som en sterk og fornuftig mann, så stoler på at du rydder opp og rister litt fornuft i feministene 

Lykke til

Anonymkode: b7f0d...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er bare om alle passer sitt tror jeg. Disse menneskene representerte vel bare seg selv som nye norske innbyggere. Kanskje er det ikke uvanlige væremåte eller hilsmåteri de kretser.

I dagliglivet på norske arbeidsplasser er det vel mer naturlig med et håndtrykk. Kanskje for å bekrefte en avtale el. l. eller innlede eller avslutte intervjuer eller møter. Naturlig for oss som ikke er kongelige slik jeg tenker på det. Men jeg er ingen ekspert. Det er kun mitt eget syn på saken. Jeg er da også vokset opp med likestilling og foreldre som var nøye på at jeg aldri mobbet andre eller ikke hang med på snakk om ting som hang igjen fra krigens dager i Norge. At og en barn skulle lide for forfedrenes mulige ugjerninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg regner med att jeg blir vist samme velvilje når jeg drar til Saudi Arabi eller pakistan? DVS jeg kan drikke meg full, prøve å sjekke damer, spre det glade budskap om Lucifer etter som dette er min religion og kultur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

spre det glade budskap om Lucifer etter som dette er min religion og kultur?

Seriøst? Er du satanist?

Anonymkode: 4c0a0...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål, men kan ikke damene som ikke vil håndhilse på menn og mennene som ikke vil håndhilse på kvinner bare begynne å bruke hansker ved slike anledninger? Da har de jo ikke direkte kontakt, de slipper å fornærme oss og vi å bli provosert. Man møtes på halvveien sånn omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vistnok  forskjell på forgreininger innen den religionen også og vistnok ikke helt uvanlig for begge kjønn. Kanskje mer en " festhilsen" eller noe for høytidelige anledninger.? De må sikkert også forholde seg til vanlig praksis på norske arbeidsplasser. Vil jeg tenke og tro.

En annen ting er at jeg har inntrykk at i det offentlige liv i dag så er det mye mer sammenblanding av roller enn tidligere. Kanskje man kan si økt politisering som mye var fremmed i tidligere tider i hva vi vanlige opplevet i TV og skole og arbeid tror jeg.

Man kjenner jo til fra arbeidslivet at enkelte hadde så mange hatter. Dvs de representerte ledelsen i mange forskjellige fora og styrer og råd.

Men denne sammenblandingen av roller er ikke ukomplisert. Man vet liksom aldri " hvem" som snakker. Om det er din venn, politikeren, TV reporteren, eller kanskje selgeren av et eller annet produkt.

Føler det bare er juksemakere og banditter i dag. Enkelte mennesker har veldig mye på samvittigheten tror jeg som kanskje aldri kommer for en dag.

Alt er ikke så lett ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Er du satanist?

Anonymkode: 4c0a0...0a8

Det er da en mye mer positiv og livsbejaende tro enn Islam og Krisendom. Men om jeg er det? 

 

Poenget her er vel att kultur og religion er så mangt, så hvorfor skal man respektere ihjel  verdens største terrorreligioner?

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tonie skrev:

De satte kronprinsen i en meget ubehagelig situasjon med dette. Det er for meg komplett ubegripelig at moskeen ikke ordnet opp før besøket og bare lot medlemmer som går med på å håndhilse få møte kronprinsen. Jeg regner med at han selv omtaler dette som en bagatell, dannet som han er, men jeg innrømmer glatt at jeg ble provosert av det. 

Helt enig. Jeg synes det er provoserende, og jeg er imponert over hvordan kongehuset har håndtert saken.

Hvordan ville saken sett ut dersom et mannlig medlem av menigheta ikke ville håndhilst på dronningen eller kronprinsessen fordi de er kvinner? Antagelig enda verre.

På skolen der jeg jobber, har det vært tilfeller der fedre ikke har villet håndhilse på rektor, som er en kvinne, når de har kommet på møter på skolen. Hun har da sagt tydelig ifra at hun synes det er problematisk. Det synes jeg er helt innafor. Nå skal det sies at jeg har svært lite til overs for religiøst visvas. 

Endret av mariaflyfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...