Gå til innhold

Flekkfjerningsmiddel


påskelilje

Anbefalte innlegg

Hva bruker dere for å ta bort gjenstridige flekker?

Jeg synes at det aller meste går bort i vanlig vask (bruker OMO colour), men noen flekker er standhaftige. Har ei lys dongeribukse hvor det sannsynligvis har kommet olje fra sykkelkjedet på beinet, og det har ikke gått bort. Og så har dattera to hvite treningsshortser der hun har satt seg i et eller annet, som ikke går bort. På den ene så det ut som sot eller støv bare, men den har blitt vasket flere ganger (også på 60 grader), uten at det forsvinner. Den andre er noe mer vanlige flekker fra noe søl hun har satt seg i.... 

Har prøvd med Vanish pulver på shortsene uten at det hjalp.

Finnes det noe lurium jeg kan sprøyte på, la virke, og så vaske det i maskinen - og VIPS - så er det flekkfritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, påskelilje skrev:

Hva bruker dere for å ta bort gjenstridige flekker?

Jeg synes at det aller meste går bort i vanlig vask (bruker OMO colour), men noen flekker er standhaftige. Har ei lys dongeribukse hvor det sannsynligvis har kommet olje fra sykkelkjedet på beinet, og det har ikke gått bort. Og så har dattera to hvite treningsshortser der hun har satt seg i et eller annet, som ikke går bort. På den ene så det ut som sot eller støv bare, men den har blitt vasket flere ganger (også på 60 grader), uten at det forsvinner. Den andre er noe mer vanlige flekker fra noe søl hun har satt seg i.... 

Har prøvd med Vanish pulver på shortsene uten at det hjalp.

Finnes det noe lurium jeg kan sprøyte på, la virke, og så vaske det i maskinen - og VIPS - så er det flekkfritt?

Det kan hende du har fiksert flekkene skikkelig når du først har vasket dem og det opptil flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære, gamle mormor hadde et lager av slike, som hun hadde pleid å få tilsendt fra sin søster, og seinere nevø, i USA. 😁

https://images.app.goo.gl/33ZDKXesfBzvFT5B9

Mormor døde i 2004, og nå er jeg på den siste i lageret! 😳 Skal se om jeg kan få tak i sånne på eBay eller noe sånt. De tar ALLE flekker. Var helt konge da ungene var små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.8.2019 den 10.11, Lillemus skrev:

Det kan hende du har fiksert flekkene skikkelig når du først har vasket dem og det opptil flere ganger.

Mulig 🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2019 den 16.24, mariaflyfly skrev:

Min kjære, gamle mormor hadde et lager av slike, som hun hadde pleid å få tilsendt fra sin søster, og seinere nevø, i USA. 😁

https://images.app.goo.gl/33ZDKXesfBzvFT5B9

Mormor døde i 2004, og nå er jeg på den siste i lageret! 😳 Skal se om jeg kan få tak i sånne på eBay eller noe sånt. De tar ALLE flekker. Var helt konge da ungene var små.

Skulle gjerne hatt en av dem!

Imponerende at du har hatt å ta av så lenge!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2019 den 16.39, Fionys skrev:

Bilderesultat for sunlight såpe
 

Trodde ikke den var så god på flekker? Bruker den hos svigermor hvis jeg skal vaske noe kjapt for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Karma@ skrev:

Dynk flekkene i Zalo. Skyll med varmt vann.

Ja, zalo er nok lurt å prøve på den buksa med oljeflekker i alle fall 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Grønnsåpe av den gele-aktige sorten. Gjerne gni flekken godt inn og la det ligge over natta. 

Tar det flekker? Sånn skikkelig gammeldags boks med gelé-grønnsåpe 😃? Finnes det fremdeles å få kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Trodde ikke den var så god på flekker? Bruker den hos svigermor hvis jeg skal vaske noe kjapt for hånd.

Nå bruker jeg bare vanish, men vet om flere som bruker denne. Uansett så tror jeg de flekkene dine kan bli vanskelig å bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast gallesåpe skal ta både nye og gamle flekker. Våte flekken, gni på såpe, la det virke i 30 min og vask plagget i vaskemaskinen. Har ikke prøvd selv, men har blitt anbefalt det på flekker som ikke vil bort. Min erfaring er at når plagget har blitt vasket nok ganger, blir flekken borte til slutt. Salmiakk kan man visst også bruke, men det er vel helst på fettflekker. Om shortsene er hvite, kan du vel klore dem. Men det bare bleker flekken, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...