Gå til innhold

Forsvarsmekanismer?


Mëmëso

Anbefalte innlegg

Etter gruppeopplegg 1 fikk jeg kritikk fordi jeg ikke klarte å gi direkte eksempler og si noe om meg selv og min situasjon. Det ble stilt spørsmål om jeg hadde noen eksempler i det hele tatt. Følte at jeg ble sett ned på av behandlerne.

Fordi jeg ikke kom med eksempler fikk jeg ikke være med på neste gruppe som det tidligere hadde vært snakk om at jeg skulle være med på, og ble sendt til ett annen gruppeopplegg med andre behandlere. Måtte der love å snakke uoppfordret i timene for å få være med. Har vært der noen ganger, og har snakket mye mer enn tidligere. Men jeg tror at jeg nå bare snakker om negative sider ved meg selv og stiller meg selv i veldig negativt lys, og klarer ikke å komme de andre deltakerne i møte ved å f.eks å noe støttende til dem eller ikke være avvisende. Vet ikke om jeg gjør dette for at ingen da kan "ta meg" på noe. Om de skulle si at jeg er ei merr, gjør det ikke vondt, for det har jeg jo allerede sagt selv. Vet ikke om det virker logisk eller stemmer, men er noe jeg begynte å tenke på etter sist time.

Tror dere det er sannsynlig at behandlerne skjønner dette? Hva sier dette om meg? Er dette grunn til at de tenker at jeg ikke tar opplegget seriøst eller ikke bør være med videre? Hva kan jeg gjøre for å unngå det, det går veldig automatisk der og da, og jeg vet ikke hvordan jeg ellers kan være eller si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du kan gjøre er å skrive ut innlegget ditt og levere det til behandler 😃

Anonymkode: ecf40...a72

Takk for svar. Det kan jeg ikke gjøre, for jeg treffer dem ikke alene mens gruppa går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Mëmëso skrev:

Takk for svar. Det kan jeg ikke gjøre, for jeg treffer dem ikke alene mens gruppa går. 

Tving deg selv til å si det du skriver her i gruppa, det kan være en døråpner for veien videre. 

Anonymkode: ecf40...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Mëmëso skrev:

Etter gruppeopplegg 1 fikk jeg kritikk fordi jeg ikke klarte å gi direkte eksempler og si noe om meg selv og min situasjon. Det ble stilt spørsmål om jeg hadde noen eksempler i det hele tatt. Følte at jeg ble sett ned på av behandlerne.

Fordi jeg ikke kom med eksempler fikk jeg ikke være med på neste gruppe som det tidligere hadde vært snakk om at jeg skulle være med på, og ble sendt til ett annen gruppeopplegg med andre behandlere. Måtte der love å snakke uoppfordret i timene for å få være med. Har vært der noen ganger, og har snakket mye mer enn tidligere. Men jeg tror at jeg nå bare snakker om negative sider ved meg selv og stiller meg selv i veldig negativt lys, og klarer ikke å komme de andre deltakerne i møte ved å f.eks å noe støttende til dem eller ikke være avvisende. Vet ikke om jeg gjør dette for at ingen da kan "ta meg" på noe. Om de skulle si at jeg er ei merr, gjør det ikke vondt, for det har jeg jo allerede sagt selv. Vet ikke om det virker logisk eller stemmer, men er noe jeg begynte å tenke på etter sist time.

Tror dere det er sannsynlig at behandlerne skjønner dette? Hva sier dette om meg? Er dette grunn til at de tenker at jeg ikke tar opplegget seriøst eller ikke bør være med videre? Hva kan jeg gjøre for å unngå det, det går veldig automatisk der og da, og jeg vet ikke hvordan jeg ellers kan være eller si. 

Hva slags gruppeopplegg er dette? Er det noe spesielt fokus for behandlingen?

Ulike typer gruppeprosesser har litt ulike "regler", det er derfor nødvendig å vite litt om hva slags gruppe du er med i for å kunne si så mye om hva du bør gjøre. Men helt generelt, så er det avgjørende i gruppeprosesser at man kommuniserer med ord, snakker om det som skjer med en selv og andre, - det fungerer dårlig å håpe at behandlere skjønner hva som skjer inne i deg uten at du selv setter ord på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helsepersonell . Har kun slitt mye selv og vært mye utsatt.

Kanskje gruppeleder har en posthylle eller epostadresse til postmottak. Finnes kanskje på stedets nettsider.

Synes du har reflektert mye over din egen og gruppens situasjon. Håper opplegget innfrir forventningene dine og at du kommer i bedre form igjen.

God bedring og lykke til.❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, frosken skrev:

Hva slags gruppeopplegg er dette? Er det noe spesielt fokus for behandlingen?

Ulike typer gruppeprosesser har litt ulike "regler", det er derfor nødvendig å vite litt om hva slags gruppe du er med i for å kunne si så mye om hva du bør gjøre. Men helt generelt, så er det avgjørende i gruppeprosesser at man kommuniserer med ord, snakker om det som skjer med en selv og andre, - det fungerer dårlig å håpe at behandlere skjønner hva som skjer inne i deg uten at du selv setter ord på det. 

Har ikke lyst til å si hva hovedtemaet er, men det er fastlagt antall timer og det er fastlagt program i timene. Det er mye snakk om hvordan vi reagerer i situasjoner relatert til temaet, og lite snakk om det som foregår "her og nå". 

Jeg synes det virket tydelig etter den siste gruppa at de hadde gjort seg opp en klar oppfatning av meg, basert på hvordan de pushet meg i timene, og retoriske spørsmål i timen etter gruppa var over. Men jeg skjønte ikke før etterpå, at jeg ikke hadde gjort det som var forventet, ei heller at noen av svarene mine ikke var korrekte. Virker som om det er opp til meg å  finne ut av det selv, og om jeg ikke gjør, så er det rett ut. Jeg føler ikke at det er noen åpning noe sted for å kunne spørre om slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Karma@ skrev:

Jeg er ikke helsepersonell . Har kun slitt mye selv og vært mye utsatt.

Kanskje gruppeleder har en posthylle eller epostadresse til postmottak. Finnes kanskje på stedets nettsider.

Synes du har reflektert mye over din egen og gruppens situasjon. Håper opplegget innfrir forventningene dine og at du kommer i bedre form igjen.

God bedring og lykke til.❤

Takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...