Gå til innhold

Synes du mormonere er kristne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var yngre så var jeg søkende når det gjalt religion. Og ble undervist av Jesus Kristus Kirke av Siste dagers hellige. Som er den originale mormonerkirken. Dette er en veldig spesiell variant av "kristendommen", feks så tror de Jesus etter korsfestelsen og oppstandelsen reiste til Amerika der han ledet en stamme hebreere som var forfedrene til Indianerne. Dette er sant i følge mormons bok. Mormons bok ble åpenbart via steintavler til profeten Joseph Smith. Og han ga ut mormons bok. Som er en hellig bok i likhet med bibelen. Noe av det rare som står i mormons bok er att mørk hudfarge var en straff fra gud. Og det var ikke før på 70 tallet de tillot afroamerikanere å bli prester i "kirken".

De bedrev også polygami på 1800 tallet. Men har siden gått vekk fra denne praksisen. men enkelte utbrytergrupper praktiserer dette fortsatt. Det er vel det folk flest "vet" om mormonere. Dette er en veldig amerikansk religion, og har en rekke idiosynkratiske trekk. Blant annet gifter de seg for "evigheten" og de har hemmelige ritualer som foregår i templene sine (de har også templer i tillegg til kirker). Dette ligner veldig på frimureri. Ikke kan de drikke alkohol, koffein, eller nyte nikotin.

 

I Norge finnes det også mormonerkirker i flere byer. Og du har kanskje møtt misjonærer når du har vært ute å gått i byen / tettstedet nærmest deg? Kirken fortsetter også lenge etter Joseph Smiths død å utgi nye hellige tekster, som lærer og pakter, og den kostelige perle.

 

Har ikke noen mening med denne tråden, annet enn litt info fra en veldig aparte religion. Som vel egentlig ikke er verre en annen religion, bare for å vise att folk er villig til å tro på alt :)

Anonymkode: 912ae...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I delstaten Utah i U.S.A er over 50% av befolkningen mormonere. I Salt Lake City finnes det eldste mormonertemplet. De er en rik og konservativ gruppe mennesker. 

 

De bedriver også slektsforskning i stor skala, slik att man kan døpe sine forfedre i ånden i templene. De gjorde også dette med lister over jøder som ble drept i Holocaust, til stor forargelse fra jødisk hold. Da kritikken ble reist, sluttet de med å døpe avdøde holocaust offer i "ånden".

 

 

Anonymkode: 912ae...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu

De regnes ikke som "kristne" i tradisjonell forstand. Ikke Jehovas vitner eller Smiths venner heller. 

Synes det er mye rart som folk tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye rart folk. tror på. Jeg synes tradisjonell kristendom er like ille, eller dumt da. Egentlig handler det jo mye om hvilken familie man er født inn i, og hva man blir lært opp til av dogmer. Selv slapp jeg unna å få presset religion ned i halsen. Men ble kristen en stund likevel. Det rare er att en mormoner, en kristen og en muslim, de tror like sterkt på att deres religion er den eneste sanne. Så da virker det mer og mer sannsynlig att all religion bare er vås. Det er litt befriende det synes jeg. Religion kunne like gjerne kalles regelion. Fordi det er så mange dustete regler om hvordan mann skal leve. Feks muslimer som ikke kan hilse på motsatt kjønn. Kristne som fornekter all fornuft for å. prøve å få korset til å passe inn i deres liv. De vrir og vender for å tolke noe positivt fra bibelen, som er en dømmende, nedverdigende leksjon i hvordan man skal kalle en psykopatisk gud for "god og barmhjertig).

Anonymkode: 912ae...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en amerikansk venn engang som var mormon.  Han anså seg selv i høyeste grad som kristen.  Han drakk både alkohol og kaffe. Han var oppdratt innenfor katolske kirken og ble sendt på katolsk internatskole fra han var ti år.  Han havnet i fengsel og der ble han mormon.  Jeg dro sammen med han til en gudstjeneste engang og opplevde ikke noen spesiell forskjell fra andre kristne gudstjenester.  Det jeg husker var at nattverden var en bit av loff og vann.

Jeg har aldri hørt dette om det spesielle synet på mørke, og husker at det var en del afroafrikanere i denne gudstjenesten.  Det jeg husker var noe fravikende tanker om gud som kvinnelig.  Tror det var noe med at gud var både mann og kvinne.  Jeg har aldri lest mormon bok og tror neppe jeg gidder det.

 

Anonymkode: 999f0...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...