Gå til innhold

Mennesker, adferd og ulike personligheter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er kanskje naiv, men jeg mener at det bor som oftest noe godt i alle mennesker. Alle mennesker gjør feil, og kan si ord som de aldri burde sagt osv. Men man merker fort hvilke personligheter som man føler seg avslappet rundt. 

Hvilke tro og tanker har dere om dette? Tror du at noen er tvers gjennom onde? 

Anonymkode: f3da0...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Surrehuggu

"Hvilke tro og tanker har dere om dette? Tror du at noen er tvers gjennom onde?"

Muligens er ingen tvers gjennom onde i betydning ond på alle plan og arenaer i livet. 

Men det er jo kanskje bare tilsynelatende siden det jo går an å lære seg hensiktsmessig atferd for å ikke bli sett på som ond. Hvis begrepet ondskap skulle blitt legemeliggjort, ville jeg ha tenkt på psykopater/sosiopater, derfor kommer jeg til å skrive litt videre om det. 

Det er bevist gjennom forskning at hardbarkede psykopater/sosiopater mangler et eller annet i hjernen som gjør det umulig for dem å være empatiske. Jeg så nylig et program om det på TV. En gruppe friske og normale mennesker og en gruppe diagnostiserte psykopater fikk se ulike bilder av ansikter som viste emosjoner mens hjernene deres var tilkoblet sensorer og bildemonitorer. De skulle så fortelle hvilke emosjoner som ble uttrykt på disse bildene. De friske greide oppgaven med glans, mens psykopatene ikke greide det i like stor grad. Ganske oppsiktsvekkende var det å høre en fengslet seriemorder uttale seg om et bilde som viste sterk frykt. Han greide ikke å fortelle hva slags følelse det var som ble vist, men sa at ansiktet lignet slik ofrene hans så ut like før han drepte dem...

Det er kommet fram at psykopater mangler deler av det normale følelsesregisteret, og derfor ikke kan gjenkjenne visse følelsen hos andre, bl. a. fordi de ikke har dem selv. Gjennom bildediagnostikk av hjernen er det bevist at de mangler, eller har lite av, en substans som er knyttet til følelser og styring av disse. 

I følge psykiateren i TV-programmet så er psykopater/sosiopater født med denne sårbarheten. Har de i tillegg en voldsom og grusom barndom øker sjansene for å bli hardbarkede psykopater uten evne (eller vilje?) til å forstå andre. 

Så kan man tenke: Hvilken skyld har så disse når det går skikkelig galt? Det er et spekter av forbrytelser de gjerne begår, fra mindre alvorlig til graverende alvorlig.  Svaret er kanskje Den frie viljen? Det er jo allerede sagt at de kan velge hvordan de vil oppføre seg, til tross for både genetisk arv og miljømessig påvirkning. (Eller kan de det alltid? 🤔) Synes dette er et interessant tema. 

Ondskap/evnen og viljen til å begå ondskap er blitt forsøkt målt etter en skala på hvor alvorlig forbrytelsene til de verste kriminelle er. På toppen råder naturlig nok de ondeste av de onde.  

Flere steder i nyere tid forsøkes det nå å gripe inn tidlig med behandling, korrigering og rehabilitering av barn og unge med alvorlige atferdsvansker som står i fare for å utvikle psykopati. I England kan de vise til at slik tidlig intervenering kan gi vellykkede resultater.

Mye mer kan sies om ondskap, psykopati, og sosiopater, men dette var i alle fall det jeg tenkte på i farta.

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mennesker er nok  blitt syke er hva jeg tenker i vårt samfunn av i dag når jeg hører og leser om alvorlige hendelser som er skjedd. Jeg legger mye skyld på samfunnets mangel på omsorg for de svakeste i samfunnet. Jeg har tro på rettsvesenet men strenge straffer og samfunn hvor hevntanker og satsing på våpen og tvang og vold tror jeg ikke hjelper noen på lang sikt.Våre politikere må bære ansvaret for utviklingen tror jeg. Mennesker som trenger hjelp får det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kanskje naiv, men jeg mener at det bor som oftest noe godt i alle mennesker. Alle mennesker gjør feil, og kan si ord som de aldri burde sagt osv. Men man merker fort hvilke personligheter som man føler seg avslappet rundt. 

Hvilke tro og tanker har dere om dette? Tror du at noen er tvers gjennom onde? 

Anonymkode: f3da0...9b2

Tror noen er narsissister og de holder jeg meg langt unna, takler det dårlig. Når jeg må være i nærheten bare jatter jeg med,men tror alle må ha noe godt i seg. Det er vel bare å respektere folk for den de er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mennesker er helt hensynsløse til og med overfor små barn.  Jeg tror ofte det har med sykdom å gjøre og manglende grensesetting og ikke ondskap.Og ingen er feilfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte personer er det ofte veldig vanskelig å se særlig tydelig men begrepene ond og god synes jeg er litt innholdsløse i beskrivelse av mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2019 den 20.03, Karma@ skrev:

Enkelte mennesker er helt hensynsløse til og med overfor små barn.  Jeg tror ofte det har med sykdom å gjøre og manglende grensesetting og ikke ondskap.Og ingen er feilfrie.

Jeg tror også at de mennesker som oppfører seg styggt er rett og slett syke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thebutterfly skrev:

Jeg tror også at de mennesker som oppfører seg styggt er rett og slett syke. 

Det trur eg ikkje. Alle har et valg om å være snill eller slem. 

Ein pedofil overgriper er ikkje syk, men ond. Han/hun velger bevisst å skade barn for å oppnå egen nytelse. Er ikke det ondt, så veit eg ikkje!

Anonymkode: 1c3f3...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mennesker er det nok noe i veien med. Kanskje ofte mye rus og trenger " å tørke opp". Men det forsvarer ikke sånne handlinger. Har selv vært utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...