Gå til innhold

Helga er forferdelig vond og vanskelig!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg er på skolen så går tiden veldig fort og jeg får tankene bort ifra triste ting, men så fort jeg kommer hjem igjen så er ting så forferdelig vanskelig! Jeg drikker alkohol hver kveld etter skoletid og spesielt i helgene. Da starter drikkingen tidlig på morgenen og slutter på kvelden. Slik at jeg slipper å tenke på vonde ting eller bare så jeg klarer å bli litt glad. Få litt sterkere følelser. Jeg kjenner at jeg har lyst på alkohol hver dag, men tror ikke at jeg er fysisk avhengig. Det blir man vel ikke av 3-4 uker håper jeg… Det er ikke det som gjør vondt, men helgene! 

Jeg trenger noe å gjøre i helgen, men jeg vet ikke hva. Helga er såååå vond, fryktelig vond! Da kommer alle problemene mine. 

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre i helgene ? Jeg trenger å holde på med noe i flere timer. Jeg vil ikke trene i bare 1 time. Jeg trenger noe som kan ta meg bort fra tankene mine. Noe som strekker seg over flere timer eller beste fall en hel dag. Jeg vet IKKE hvordan jeg skal overleve høstferien, vinterferien, alle disse ferie dagene 😭 jeg trenger hjelp! 

Anonymkode: 97033...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på hva slags vonde følelser du sliter med, og hvilke problemer du strever med? Hva er det du tenker og føler som er smertefullt? Vet du noe om hva det handler om, eller hva som har utløst det?

Har du venner og familie å være sammen med i helgene og i feriene, eller er du alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, girlinyellow skrev:

Jeg lurer på hva slags vonde følelser du sliter med, og hvilke problemer du strever med? Hva er det du tenker og føler som er smertefullt? Vet du noe om hva det handler om, eller hva som har utløst det?

Har du venner og familie å være sammen med i helgene og i feriene, eller er du alene?

Vet ikke lenger hva jeg sliter med for å være helt ærlig. Sleit en del med tanker om fortiden for noen år siden. Traumatiske ting  jeg hadde opplevd i barndommen, men de siste årene så har jeg misbrukt mat. Jeg har knyttet alle vonde følelser til mat. Hvordan jeg ser ut, hva jeg spiser, hvor mye jeg veier. Så nå vet jeg ikke lenger hva som stikker og gjør vondt! Den eneste grunnen til at jeg kan bli trist er hvis jeg kjenner på metthet, hvis jeg spiser mere enn det jeg er komfortabel med eller hvis vekten går opp. Nå er jeg i en dårlig periode med maten, sliter jo med det hver dag, men nå er det ekstra vanskelig. Derfor tyr jeg til alkohol for da klarer jeg å slappe av, spise og nyte maten min selv om alkohol innholder en del kalorier. På skolen så får jeg litt fred, da er jeg bare en skoleelev. Tenker ikke så mye på mat der for jeg spiser jo aldri på skolen, men så fort jeg kommer hjem så blir det et helvete. Har sååå lyst til å spise, men kan ikke. Så tar jeg frem et glass. Drikker et par drink og Shit nå kan jeg endelig spise. Og da spiser jeg mere enn det jeg burde slik som i dag. Men jeg klarer ikke den dårlige samvittigheten av å spise så mye uten å være ruset. Føler meg så dum og teit! Er jo voksen så jeg burde jo ikke holde på slik! Hadde jeg bare kunne gjort noe annet i helgene da hadde ting blitt bedre. For da får jeg tankene bort på noe annet. Sorry hvis du ikke forsto hva jeg skrev for jeg er ikke akuratt edru nå. Jeg trenger noe å holde på med over flere timer slik at jeg glemmer det der med kropp og vekt. 

Anonymkode: 97033...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler, det gjør at jeg forstår deg mye bedre.

Jeg synes det er veldig forståelig at du sliter. Har du fått noe hjelp for traumene dine? Det har kanskje ikke vært nok?

Det å ty til mat, eller slite med maten - og også det å få flykte litt fra vanskene med alkohol tror jeg er veldig vanlige mestringsstrategier. Det er ikke de mest fordelaktige strategiene, men du gjør det for å holde ut.

Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver, faktisk. Da jeg var barn opplevde jeg ting som har gitt meg PTSD, og jeg har liknende mestringsstrategier som deg. Mat gir en litt god og bedøvende følelse, en liten stund, og jeg spiser fort alt for mye. Da kommer den dårlig samvittigheten og selvhatet, og jeg kaster opp, og har altså bulimi. I blant tar jeg Sobril for å slippe alt, og for å få en pause. Det er så deilig å få kov til å koble ut. Sikkert litt slik du føler det når du drikker?

Det er vanskelig å komme med konkrete tips om hva du kan gjøre som passer for akkurat deg. Jeg trener, prøver å være sosial, ofte går jeg rundt på kjøpesenter i timesvis for å distrahere meg. Går også litt turer og hører på musikk eller lydbok. I blant tar jeg en fjelltur alene, bare for å komme bort, og da forsvinner mye av matproblemene fordi jeg 1: er aktiv, og 2: har med meg begrenset med mat. Det hjelper litt å reise å besøke venner som bor langt unna. Men for det meste er utfordringene i bakhodet uansett. 

Jeg trenger også mer traumebehandling. Dessverre er jeg så redd for å åpne meg ordentlig, og jeg ødelegger litt for meg selv ved å gå helt i forsvarsmodus. Tror man må komme til noen som virkelig kan traumebehandling, og som forstår hvor låst en kan bli fordi det er så vanskelig, for å få ordentlig hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det fort kan bli sånn at en ikke tenker så mye, og ikke ser helt konkret hva som plager en. Bare det at traumene har satt seg i kropp og sjel, og at en kanskje bare kjenner det og føler det, men ikke nødvendigvis tenker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...