Gå til innhold

Ungdommens idealisme, vs voksnes realisme?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Ungdom har vel ofte vært mer idealistiske enn sine pragmatiske og materiellt sett sterkere foreldre.

 

Burde vi lytte mer til ungommen? Hva med disse klimastreikene? har det noe for seg? Jeg skjønner de er redde. Men samtidig, er mange av de ikke så villige til å ofre noe selv. Hva er du villig til å ofre for en mer rettferdig verden? Hvor mange tusen mindre i måneden? Om noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner så få ungdommer av i dag. Tror vel egentlig bare de er som folk flest. Folk har nok sitt i dag tror jeg. Alt er nok ikke bare idealer.

Anonymkode: a4a4d...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes vi skal lytte til dem. Det er tross alt de som skal leve her lenge etter at vi er borte, og som må rydde opp i alt rot vi har skapt. Det er vanskelig å sette et tall på hva jeg vil ofre, men jeg er i alle fall villig til å ofre billige flybilletter, globetrotting og forurensende biler/båter. Jeg kan også godt spise mindre kjøtt og delta på nettkonferanser i stedet for å reise og møte folk ansikt til ansikt, for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg verken flyr eller kjører bil. Innkjøp av klær og mat er stort sett bare hva jeg trenger selv om det er et område jeg prioriterer. Jeg trives bra i min bolig men har da heller ikke råd til noe annet. Min økonomi legger harde beskrankninger på mitt liv og det har det alltid gjort. Aldri vært noe flink til sånne ting da jeg er mest et følsesmenneske av natur. Og det er ikke alltid lett for alle ønsker jo å være som alle andre. Slik det nå ser ut i verden blir dette mange menneskers skjebne i fremtiden. Vi risikerer å få veldig ufrie liv også her i vesten men kanskje om disse klimasenaroene slår til for fullt blir alt bare krise og kaos uansett.  Jeg for min del gambler ikke med noens frihet så min stemme får de aldri selv om jeg synes det er lurt å være føre var og ikke ettrr snar. Jeg mener vi bør holde fast ved et sivilisert og fredelig samfunn, tenke på pensjoner og bare prøve å tilpasse eget forbruk. Som enkeltindivider har vi da gjort vårt. Man yrenger jo selvsagt ikke styre folk til å kjøpe skadlige produkt gjennom masse reklame selvsagt. Folk har sitt i dag tror jeg. Livet er ikke bare idealer for både unge og eldre tror jeg. Mange sliter med store gjeldsbyrder i dag og har kanskje sykdom på toppen for seg og sine. Mange innvandrere bsre jobber og jobber tror jeg og samler nok opp ikke lite bitterhet i fremtidige generasjoner.Men jeg er ikke motstander av ungdomsopprør men er mot rus. Ellers tror jeg på frihet under ansvar for alle. Det er i industri og næringsliv det skjer hva som innvirker på co2 og etterhvert som ny kunnskap kommer til om hva som er skadelig så vil resultatene på miljøregnskap bli bedre tror jeg. Sånn tror jeg det henger sammen. Selvsagt har det mye å si hva som skjer på grasrota men slik det er i dag slipper " makta" for billig.

Jeg er veldig for å ikke bruke skadelige stoffer verken i produksjon eller vedlikehold eller produksjon av mat og emballasje. Jeg er veldig for å redusere og forbedre vår håndtering av avfall fra husholdninger. Men jeg tror at hva som monner her er industrien og dens rutiner og prosesser. Det er det lite fokus på i dag hvor alt dreier seg mye om å maksimere profitt som havner i lomma også på disse såkalte idealister.

Hørte et innslag på TV om de stakkars småbønder i Brasil. Hvem bryr seg om deres liv og kamp mot kriminalitet som om ikke livet deres hadde nok utfordringer. Ville noen av disse " idealister "byttet plass med dem. 

Men selvsagt jeg er også engstelig. Tørken i fjor raserte mye av veksten i min hage.Til og med det gamle plommetreet fikk store skader. rosentreet  kommet seg nok aldri igjen og min mors rohendendron blomstrer ikke lenger. Jeg synes også til og med jordsmonnet er i endring. Blir bare knusktørr stein. Men jeg håper det er innbilning og  overengstelighet. Kanskje massepsykose. Vi får ta det som det kommer tror jeg. Men vi bør tenke på Norge også. Ikke bare den store verden. Tror jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, tonie skrev:

Ja, jeg synes vi skal lytte til dem. Det er tross alt de som skal leve her lenge etter at vi er borte, og som må rydde opp i alt rot vi har skapt. Det er vanskelig å sette et tall på hva jeg vil ofre, men jeg er i alle fall villig til å ofre billige flybilletter, globetrotting og forurensende biler/båter. Jeg kan også godt spise mindre kjøtt og delta på nettkonferanser i stedet for å reise og møte folk ansikt til ansikt, for å nevne noe.

Samtidig har det vel aldri vært så bra som det er nå heller da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ting som aldri kan repareres tror jeg. Spørs om det ikke er bare enda mere " waste" og ingen tenker på menneskene og den menneskelige kostnad om den noensinne kan måles da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 2.9.2019 den 7.00, Worrysome plenty skrev:

Ungdom har vel ofte vært mer idealistiske enn sine pragmatiske og materiellt sett sterkere foreldre.

 

Burde vi lytte mer til ungommen? Hva med disse klimastreikene? har det noe for seg? Jeg skjønner de er redde. Men samtidig, er mange av de ikke så villige til å ofre noe selv. Hva er du villig til å ofre for en mer rettferdig verden? Hvor mange tusen mindre i måneden? Om noe?

Jeg ser på klimastreikene som en måte å få ungdommen med på tanken om at det blir nødvendig å gjøre grep. Det blir lettere å ta fra dem iPhonen og sydenturen etter at de har streiket.

Jeg er høres kanskje kynisk ut nå, men klimasaken kommer ovenfra, fra forskere, via politikere og til folket. Det er ikke et grasrotoppgjør. Tvert om er det forskere og FN som må "utdanne" folket til å bry seg om en trussel 50 år frem i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg ser på klimastreikene som en måte å få ungdommen med på tanken om at det blir nødvendig å gjøre grep. Det blir lettere å ta fra dem iPhonen og sydenturen etter at de har streiket.

Jeg er høres kanskje kynisk ut nå, men klimasaken kommer ovenfra, fra forskere, via politikere og til folket. Det er ikke et grasrotoppgjør. Tvert om er det forskere og FN som må "utdanne" folket til å bry seg om en trussel 50 år frem i tid.

Hvorfor sier mange klimaforskere at det bare er piss, da? Hvorfor har det aldri eksistert flere isbjørner enn det gjør idag, da?

Og hvorfor vil de innføre 5G-nett som gir folk og dyr kreft? Alle, bortsett fra Israelerne så klart. Er det miljøvennlig? Hvorfor setter de opp vindmøller som dreper sjøfugl? 

Hvorfor selger de elbiler der bare batteriproduksjonen er miljøsvineri? 

Hvorfor vil de kutte ut kjøttproduksjonen, og ødelegge landbruket og gjødselen av jorda? For å importere TOFU og ris fra Asia? Er det miljøvennlig? 

Det er så utrolig mange som sier at dette ikke stemmer. Og de som roper høyest, av politikere og andre, det er de som forurenser mest som oftest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
17 minutter siden, Hodestups skrev:

Hvorfor sier mange klimaforskere at det bare er piss, da? Hvorfor har det aldri eksistert flere isbjørner enn det gjør idag, da?

 

Det er ikke mange klimaforskere som sier at global oppvarming bare er piss. Det er nesten ingen.

18 minutter siden, Hodestups skrev:

Og hvorfor vil de innføre 5G-nett som gir folk og dyr kreft? Alle, bortsett fra Israelerne så klart. Er det miljøvennlig? Hvorfor setter de opp vindmøller som dreper sjøfugl? 

De jeg har sett som påstår at mobilstråling gir kreft er enten totalt useriøse og diskrediterte forskere eller veldig små studier. Hvorfor skulle israelerne vite bedre enn andre? Tror du det er en jødekonspirasjon?

De setter opp vindmøller for å produsere elektrisitet. Jeg synes de burde bygge det på mindre sårbare områder (unngått myr og områder med sjeldne fugler. Nærmere eksisterende veier) og heller tålt at det var mindre vind. En vindmølle produserer uansett veldig mye mer energi enn det som går med til å bygge den, så man kan leve med å plassere dem på mindre optimale plasser mhp vind.

23 minutter siden, Hodestups skrev:

Hvorfor selger de elbiler der bare batteriproduksjonen er miljøsvineri? 

Hovedsakelig pga CO2. Selv om man tar med produksjon av batteri og at strømmen er produsert delvis av kullkraft, gir elbiler mye mindre CO2-utslipp enn fossilbiler. Det med "produksjon av batteri" er et halmstrå som blir tynnere for hvert år. Stadig mer av energien til batteriproduksjon er også fornybar.

32 minutter siden, Hodestups skrev:

Hvorfor vil de kutte ut kjøttproduksjonen, og ødelegge landbruket og gjødselen av jorda? For å importere TOFU og ris fra Asia? Er det miljøvennlig? 

Ja. Vi importerer 80% av soyaen til norsk kraftfor fra Brasil. Når det brukes til å fore storfe sitter vi igjen med en veldig liten mengde mat. Det er mye bedre å spise importert soya eller ris selv.

Jeg synes allikevel vi i Norge kan spise kjøtt med relativt god samvittighet, siden vi ikke kan dyrke annet enn gress uansett. I USA er det soleklart miljøvennlig å kutte i kjøtt, og særlig storfekjøtt.

35 minutter siden, Hodestups skrev:

Det er så utrolig mange som sier at dette ikke stemmer. Og de som roper høyest, av politikere og andre, det er de som forurenser mest som oftest.

Der er vi enige. Jeg bor praktisk talt i et glasshus når det gjelder miljø. Vi har to biler, spiser kjøtt og skyller ned med langreist vin, reiser på ferie etc, etc, etc.

Jeg vet hva man burde gjort, men lever ikke etter det. Jeg kan evt stemme litt grønt så andre kan ta meg i ørene. Hvis verden avhenger av min selvdisiplin sliter vi.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.9.2019 den 7.00, Worrysome plenty skrev:

Ungdom har vel ofte vært mer idealistiske enn sine pragmatiske og materiell sett sterkere foreldre.

Burde vi lytte mer til ungdommen? Hva med disse klimastreikene? har det noe for seg? Jeg skjønner de er redde. Men samtidig, er mange av de ikke så villige til å ofre noe selv. Hva er du villig til å ofre for en mer rettferdig verden? Hvor mange tusen mindre i måneden? Om noe?

Jeg følger deg mer i innlegget enn på overskriften, for jeg tror ikke dette handler om at foreldres holdninger er mer basert på realisme enn ungdommens. Jeg tror derimot at det handler om at foreldregenerasjonen opplever å få en velfortjent belønning (type, "jeg har investert i utdanning, og fortjener en god jobb med god lønn, og vil ikke fire på bekvemmeligheten dette gir meg"). I tillegg tror jeg det å få barn utløser et sterkt behov for å beskytte egen flokk ("jeg bryr meg om alle mennesker, men min egen mann/kone, datter og sønn står i en særstilling").

Sånn ser man ikke for seg at man skal tenke mens man ennå er ung ;) 

I tillegg tror jeg at man får en bredere og dypere forståelse om hvor komplekst samfunnet er når man blir eldre, og at dette fort kan medføre litt maktesløshet. Når det kommer til klima handler det om dypstrukturer (forbruk/kommersialisme/globalisering etc), og som voksen vet man at det å endre slike strukturer er himla arbeidskrevende, nesten umulig. Jeg tror dette er grunnen til at mange vet at de  endre vaner (feks fly mindre, kjøre mindre bil, kjøpe mindre klær som er flydd hit og dit under produksjon, handle kortreist og sesongbasert mat, investere i kvalitet framfor å kaste, dvs forbruke mindre, men som likevel ikke gjør det når det kommer til stykket. Det virker så VOLDSOMT, og så blir man bare matt og tenker at "jeg skal snu snart, men ikke akkurat nå...".

Med det sagt: Jeg syns absolutt vi skal høre mer på ungdommen, kanskje først og fremst fordi de er entusiastiske, energiske, og tror på endring. Jeg er overbevist om at de har helt rett i sin frykt, og da trengs det ungdommelig fighter-spirit.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hjelper det ikke særlig mye i et globalt perspektiv å endre ting herfra. Som vanlig er nordmenn noe voldsomt innbilske, og tror at de alene kan endre verden. 

Det man må ta tak i er fattigdommen i feks Asia, bygge skoler og lære dem om miljø. De er de største miljøsynderne i verden med tanke på plast. 

Anonymkode: 3640e...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samvittigheten gnager hos folk flest når man hører og ser hva som kommer frem tror jeg  ,men det spørs om samvittigheten gnager særlig hos dem som kanskje trenger det mest, eliten, advokater, embedtsfolk  og politikere og andre med fremtredende verv og som kanskje kunne gjort en forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...