Gå til innhold

Hjerteangst

Anbefalte innlegg

Gjest Seriøst

Til Legen.

Hei, jeg har et kjempestort problem som jeg ikke vet hvordan jeg skal komme meg ut av.

Jeg har sterk hjerteangst. Kjenner etter symptomer på hjertesmerter, uregelmessigheter og andre ubehageligheter.

Jeg har tidligere vært aktiv fjellvandrer og holdt på med aerobictrening.

Har trappet ned på alt, tørr nesten ikke gå spaserturer osv. Tror jeg skal falle død om.

Jeg er hunkjønn, 36 år og har selvfølgelig vært til undersøkelser av hjertet. Stetoskop, blodprøver og hvile-EKG viste normale verdier. Men jeg tror jo ikke på det, legen kan jo ha oversett feil? Er beroliget da jeg går ut fra legen og symptomer med angst kommer par dager etterpå.

Så er vi i gang igjen.

Går på beroligende for å dempe angsten litt men det er jo ikke helbredende.

Har merket en del hopp i hjertet i ro men ikke i aktivitet. Hadde enda bare hjernen min tenkt på en annen kroppsdel, men neida den er bare fokusert på hjertet.

Så, har du et forslag Dr. Søyland, hvordan skal jeg komme meg ut av dette? Kjenner meg ikke igjen. Livsglad som jeg egentlig er. Dette ødelegger hverdagen for meg.

Jeg glemte å si at blodtrykket var 140/90-100 meget nervøst tilstand hos legen.

Men viste neste gang 130/80.

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45035-hjerteangst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Seriøst

Hei

Prøv kognitiv terapi. Det har hjulpet meg masse og jeg er nå nærmest helt kvitt hjerteangsten. Nå trimmer jeg og er mye i fysisk aktivitet. Det var utenkelig for 1 år siden.

Har det bare fint nå.

Hilsen fra en fornøyd hypokonder

Hei

Så fint at du har blitt kvitt angsten din.

Jeg har fulgt med deg her inne.

Men hva er kognitiv terapi og hvordan kan den hjelpe sånn en som meg.

Jeg har hatt hjerteangst i mange år egentlig.

Hatt mange samtaler med legen min men det hjelper bare en kort stund. Også mine foreldre og venner har støttet meg uten at det hjelper.

Men lykke til videre med deg. Det kan jo skimte litt lys i tunnelen for meg en gang.

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45035-hjerteangst/#findComment-170148
Del på andre sider

Gjest Hypokonderen

Hei

Så fint at du har blitt kvitt angsten din.

Jeg har fulgt med deg her inne.

Men hva er kognitiv terapi og hvordan kan den hjelpe sånn en som meg.

Jeg har hatt hjerteangst i mange år egentlig.

Hatt mange samtaler med legen min men det hjelper bare en kort stund. Også mine foreldre og venner har støttet meg uten at det hjelper.

Men lykke til videre med deg. Det kan jo skimte litt lys i tunnelen for meg en gang.

Mvh.

Hei hei

Jeg har hatt hjerteangst i vel 8 år og det har artet seg som redsel for at hjertet skal stoppe ved for harde anstrengelser og jeg har lyttet etter det minste tegn på om noe kan være galt. Ett ekstraslag var nok til å gi meg nesten angstanfall. Følte at dette ødela livet mitt og ble henvist til psykolog.

Kognitiv terapi har hjulpet meg kjempemasse og jeg er så bra nå som jeg ikke har vært på mange år. Ekstraslagene kan fortsatt komme men jeg bryr eg ikke om dem lenger og jeg mosjonerer endel og er ikke lenger redd for høy puls.

Det terapien min har gått ut på er å endre tankegangen. Hvis jeg f.eks får hjertebank tenker jeg at dette er ikke farlig istedet får å tenke uff dette er skummelt. Tenker jeg slik nok mange ganger går det automatikk i det osv. Søk profesjonell hjelp er nå mitt råd. DEt har hjulpet meg kjempemasse.

Lykke til, når jeg ble bra da er det håp for alle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45035-hjerteangst/#findComment-172272
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Seriøst.

Det er all grunn til å anta at du er fullstendig hjertefrisk, og at ditt problem er å betrakte som en mental fiksering på hjertet, hvilket ikke er så uvanlig på våre breddegrader.

Du har allerede fått et par råd fra lidelsesfeller. Det er sannsynlig at du vil kunne profittere på en mer analytrisk anlagt behandling hos fagpersoner som er vant til slike problemstillinger, hvis du ikke klarer å bearbeide din "nevrose" på egen hånd. Psykologer og psykiatere vil i vekslende grad ha ekspertise til å kunne hjelpe deg, men det er også adskillige almenpraktiserende leger og spesialister som kan lede deg ut av uføret.

Sannsynligheten for at dine leger har oversett behandlingstrengende hjertesykdom hos deg er forsvinnende liten og kan egentlig sees bort fra. Ta problemet opp èn gang til med din lege på Humana, og rådfør deg der om hvem som eventuelt kunne ta over rettledningen av deg, slik at du får arbeidet deg ut av dette (ikke uvanlige)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45035-hjerteangst/#findComment-172457
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...