Gå til innhold

Regjeringen stiller for høye norskkrav til å bli norsk statsborger - "Mange har ikke gått på skole og er ikke vant til å lære"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I forslaget til ny integreringslov ønsker regjeringen å skjerpe kravet til norsk for å få statsborgerskap. Norge har en nasjonal prøve for innvandrere som viser hvor godt en person snakker, forstår, leser og skriver norsk. Kravet for å få norsk statsborgerskap har vært det såkalte A2. I forslaget til ny integreringslov skjerper regjeringen kravet til B1 muntlig.

Avdelingsleder ved Introduksjonssenteret i Drammen, Liv Gjønnes, er bekymret. Hun sier til NRK at en «veldig stor andel innvandrere aldri» vil klare B1 for å få norsk statsborgerskap. B1 er et for høyt nivå for veldig mange som ikke har gått på skole før eller som ikke er vant til å lære. 

– For personer med god utdannelse, og folk som er vant til å tilegne seg ny kunnskap, er dette overkommelig, selv om det er krevende. Men mange har kanskje liten eller ingen skolegang fra før, og noen er til og med analfabeter.

Er ikke det det samme som å si at sannsynligheten er liten for at de noen gang får seg en jobb, og svært lite sannsynlig at de noen gang blir selvforsørgende?

https://www.nrk.no/buskerud/urealistisk-norskkrav-for-statsborgerskap-1.14671333

Anonymkode: 99c8b...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkelte grupper av innvandrere har jo store verdier og få problemer også. Mye i forretningsbransjen har jeg inntrykk av.  Så bildet og prognosene er jo ikke helsvarte og bare negative. Veldig rart att de ikke organiserer seg bedre og hjelper hverandre igrunnen ofte i små miljøer hvor folk nok vet om hverandre. Men det er jo en stor utfordring for politikerene også og tenke på også dette i sine partiprogram. Norge har jo tatt på seg ansvar og alle står jo bak den plikten og ønske om å gi god og kunnskapsrik hjelp. Politikerene kan jo ikke slippe ballen bare på halvveien synes jeg. De må sette folk i stand til å leve like gode liv som folk flest. Men de politiske utspillene flyr jo ofte alle veier og umulig å bli klok på. Men veldig viktig at ikke mennesker blir utnyttet bare og ikke får nødvendig ofte advokathjelp tror jeg. Det er ikke vanskelig å forstå at mange vil trenge hjelp og alle har vel kanskje ikke stemmerett engang så de har lite innvirkning selv. De humanitære organisasjonene har store oppgaver tror jeg. Det er så mange også  i vårt samfunn somforsømmes. Hørte og vet om krigsveteraner her i landet som bare er blitt skammelig behandlet. Alt er ikke bare gloria.

Anonymkode: 57be1...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trodde jeg det skulle være helt syke krav som selv vi skulle slite med, men så ser jeg det er det som trengs for å fungere i hverdagen. Jeg kjenner til flere som ville greid dette kravet, de har kun hatt språkopplæring på arbeidsplasser gjennom NAV og ikke hatt noe skole (for som de sier, det hadde jeg nok ikke greid for det er jeg ikke vant til).

Anonymkode: bc93e...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nivå B1 bør man kunne forvente av dem, la oss si innen to år med opplæring. 

Det høres jo om unger som lærer seg flytende norsk på bare noen få måneder, så voksne mennesker burde klart lære seg B1 på rundt to år. 

Anonymkode: 7210f...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...