Gå til innhold

Kanskje best å bli ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 21 år gammel og har gått på AAP i snart 3 år. Siden jeg fikk innvilget AAP før de nye reglene, så har jeg totalt 4 år jeg kan få ytelsen. 

Jeg har gjennom disse 3 årene gått i behandling og hatt noen arbeidsrettede forsøk. Alle arbeidsrettede tiltak har gjort meg dårligere. 

Formen min varierer veldig og derfor er jobb vanskelig. Jeg kan gå flere uker hvor arbeid er praktisk umulig å gjennomføre, for så å ha en grei uke hvor jeg kanskje ville klart et par dager med jobb. 

Men det er ingen arbeidsplasser som vil ha ansatte som er så ustabile og uforutsigbare. Derfor funker det rett og slett ikke. 

Det JEG tror ville være bra for helsa mi er å ta noen fag. Jeg har ikke fullført videregående skole. Tror jeg har kapasitet til å ta 2-3 fag, så lenge det kan tilpasses sånn at jeg er på skolen når jeg er i form til det. SMI-skolen er et alternativ. Men det kan jeg altså ikke gjøre så lenge jeg mottar AAP. 

Jeg kan selvfølgelig ta opp studielån som alle andre, men jeg er redd for at skole ikke funker for meg likevel og at jeg sitter igjen med gjeld og fortsatt ingen fullført skole. 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: c2e95...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 21 år gammel og har gått på AAP i snart 3 år. Siden jeg fikk innvilget AAP før de nye reglene, så har jeg totalt 4 år jeg kan få ytelsen. 

Jeg har gjennom disse 3 årene gått i behandling og hatt noen arbeidsrettede forsøk. Alle arbeidsrettede tiltak har gjort meg dårligere. 

Formen min varierer veldig og derfor er jobb vanskelig. Jeg kan gå flere uker hvor arbeid er praktisk umulig å gjennomføre, for så å ha en grei uke hvor jeg kanskje ville klart et par dager med jobb. 

Men det er ingen arbeidsplasser som vil ha ansatte som er så ustabile og uforutsigbare. Derfor funker det rett og slett ikke. 

Det JEG tror ville være bra for helsa mi er å ta noen fag. Jeg har ikke fullført videregående skole. Tror jeg har kapasitet til å ta 2-3 fag, så lenge det kan tilpasses sånn at jeg er på skolen når jeg er i form til det. SMI-skolen er et alternativ. Men det kan jeg altså ikke gjøre så lenge jeg mottar AAP. 

Jeg kan selvfølgelig ta opp studielån som alle andre, men jeg er redd for at skole ikke funker for meg likevel og at jeg sitter igjen med gjeld og fortsatt ingen fullført skole. 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: c2e95...dc6

Hva sier NAV?

Ellers mener jeg det er litt tidlig å uføretrygde seg i en alder av 21 år.

Anonymkode: 736fe...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om et møte med saksbeh din på nav.

Om du kan få fastlegen din til å støtte deg, i din vurdering, er det mye lettere å få hjelp på nav. Han kan skrive et brev, el være med deg i møte.

Når du viser nav at du har tenkt, og prøvd å finne løsninger, på din egen situasjon, er de mer hjelpsomme.

Lykke til!

Anonymkode: cfb90...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også bli delvis ufør, type 60 %. Da kan man studere utenom.

Å bli ufør er ikke endelig for alle. Noen kommer seg ut igjen i arbeid, noen blir bedre. 

Men det er meget mulig at ufør er best for deg akkurat nå, til du får hodet over vannet igjen. 

Anonymkode: cfb90...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man kan også bli delvis ufør, type 60 %. Da kan man studere utenom.

Å bli ufør er ikke endelig for alle. Noen kommer seg ut igjen i arbeid, noen blir bedre. 

Men det er meget mulig at ufør er best for deg akkurat nå, til du får hodet over vannet igjen. 

Anonymkode: cfb90...1b6

Jeg har studert på 100% ufør, ingen problem for nav 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 21 år gammel og har gått på AAP i snart 3 år. Siden jeg fikk innvilget AAP før de nye reglene, så har jeg totalt 4 år jeg kan få ytelsen. 

Jeg har gjennom disse 3 årene gått i behandling og hatt noen arbeidsrettede forsøk. Alle arbeidsrettede tiltak har gjort meg dårligere. 

Formen min varierer veldig og derfor er jobb vanskelig. Jeg kan gå flere uker hvor arbeid er praktisk umulig å gjennomføre, for så å ha en grei uke hvor jeg kanskje ville klart et par dager med jobb. 

Men det er ingen arbeidsplasser som vil ha ansatte som er så ustabile og uforutsigbare. Derfor funker det rett og slett ikke. 

Det JEG tror ville være bra for helsa mi er å ta noen fag. Jeg har ikke fullført videregående skole. Tror jeg har kapasitet til å ta 2-3 fag, så lenge det kan tilpasses sånn at jeg er på skolen når jeg er i form til det. SMI-skolen er et alternativ. Men det kan jeg altså ikke gjøre så lenge jeg mottar AAP. 

Jeg kan selvfølgelig ta opp studielån som alle andre, men jeg er redd for at skole ikke funker for meg likevel og at jeg sitter igjen med gjeld og fortsatt ingen fullført skole. 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: c2e95...dc6

Nav kan gi deg støtte til utdanning i inntil 3 år dersom det kan lede til jobb, å fullføre vgs vil være svært hensiktsmessig for deg (og nav). du vil være en aktuell kandidat siden du er såpass ung.

Anonymkode: d4427...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 21 år gammel og har gått på AAP i snart 3 år. Siden jeg fikk innvilget AAP før de nye reglene, så har jeg totalt 4 år jeg kan få ytelsen. 

Jeg har gjennom disse 3 årene gått i behandling og hatt noen arbeidsrettede forsøk. Alle arbeidsrettede tiltak har gjort meg dårligere. 

Formen min varierer veldig og derfor er jobb vanskelig. Jeg kan gå flere uker hvor arbeid er praktisk umulig å gjennomføre, for så å ha en grei uke hvor jeg kanskje ville klart et par dager med jobb. 

Men det er ingen arbeidsplasser som vil ha ansatte som er så ustabile og uforutsigbare. Derfor funker det rett og slett ikke. 

Det JEG tror ville være bra for helsa mi er å ta noen fag. Jeg har ikke fullført videregående skole. Tror jeg har kapasitet til å ta 2-3 fag, så lenge det kan tilpasses sånn at jeg er på skolen når jeg er i form til det. SMI-skolen er et alternativ. Men det kan jeg altså ikke gjøre så lenge jeg mottar AAP. 

Jeg kan selvfølgelig ta opp studielån som alle andre, men jeg er redd for at skole ikke funker for meg likevel og at jeg sitter igjen med gjeld og fortsatt ingen fullført skole. 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: c2e95...dc6

Jeg synes det er svært uklokt å søke om uføretrygd i så ung alder. Du har jo knapt nok kommet i gang med voksenlivet ditt ennå. 

Snakk med din behandler og NAV om ønsket ditt om å gjøre ferdig VGS. Det bør være mulig å bruke det kommende året på å ta fag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, frosken skrev:

Jeg synes det er svært uklokt å søke om uføretrygd i så ung alder. Du har jo knapt nok kommet i gang med voksenlivet ditt ennå. 

Snakk med din behandler og NAV om ønsket ditt om å gjøre ferdig VGS. Det bør være mulig å bruke det kommende året på å ta fag. 

Jeg har snakket med NAV-veilederen min og hun sier at man på AAP ikke kan gå skole, fordi det kommer i veien for arbeidsavklaringen. 

Hun nevnte ingenting om at jeg kan få NAV-støtte for å fullføre vgs. Skal undersøke litt rundt det. 

Jeg har jo ikke lyst til å bli ufør, men jeg tror faktisk at sjansen for at jeg skal komme meg i jobb etterhvert er større hvis jeg ved en uføretrygd får rom til å balansere behandling, skole og hvile samtidig som jeg vet at jeg har en trygg økonomi. 

Det beste er selvfølgelig hvis jeg finner andre alternativer. Men hva gjør man da, når AAP-årene er over og man fortsatt ikke er i stand til å jobbe? 

 

Anonymkode: c2e95...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har snakket med NAV-veilederen min og hun sier at man på AAP ikke kan gå skole, fordi det kommer i veien for arbeidsavklaringen. 

Hun nevnte ingenting om at jeg kan få NAV-støtte for å fullføre vgs. Skal undersøke litt rundt det. 

Det er vel mulig å ta opp studielån.

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo ikke lyst til å bli ufør, men jeg tror faktisk at sjansen for at jeg skal komme meg i jobb etterhvert er større hvis jeg ved en uføretrygd får rom til å balansere behandling, skole og hvile samtidig som jeg vet at jeg har en trygg økonomi. 

Det beste er selvfølgelig hvis jeg finner andre alternativer. Men hva gjør man da, når AAP-årene er over og man fortsatt ikke er i stand til å jobbe? 

 

Anonymkode: c2e95...dc6

Da blir det sosialen.

Anonymkode: 736fe...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel mulig å ta opp studielån.

Da blir det sosialen.

Anonymkode: 736fe...def

Jeg gikk på sosialen jeg da jeg var yngre og ikke klarte arbeid eller skole, så en dag sa hun til meg"Du er jo syk, da har du rett på rehabiliteringspenger". Så hun hjalp meg med det, syke folk skal ikke gå på sosialen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har snakket med NAV-veilederen min og hun sier at man på AAP ikke kan gå skole, fordi det kommer i veien for arbeidsavklaringen. 

Hun nevnte ingenting om at jeg kan få NAV-støtte for å fullføre vgs. Skal undersøke litt rundt det. 

Jeg har jo ikke lyst til å bli ufør, men jeg tror faktisk at sjansen for at jeg skal komme meg i jobb etterhvert er større hvis jeg ved en uføretrygd får rom til å balansere behandling, skole og hvile samtidig som jeg vet at jeg har en trygg økonomi. 

Det beste er selvfølgelig hvis jeg finner andre alternativer. Men hva gjør man da, når AAP-årene er over og man fortsatt ikke er i stand til å jobbe? 

 

Anonymkode: c2e95...dc6

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Arbeidsavklaringspenger/arbeidsavklaringspenger-aap#chapter-2

 

skole legges normalt inn som "arbeidsrettet tiltak" i de tilfeller det anses som hensiktsmessig. i ditt fall og grunnet din unge alder vil det å fullføre vgs være høyt prioritert. 

Anonymkode: d4427...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg gikk på sosialen jeg da jeg var yngre og ikke klarte arbeid eller skole, så en dag sa hun til meg"Du er jo syk, da har du rett på rehabiliteringspenger". Så hun hjalp meg med det, syke folk skal ikke gå på sosialen. 

Rehabiliteringspenger finnes ikke lenger.  AAP kan man nå få maks i 3 år. Da er alternativet enten jobb, uføre eller sosialen. Mange syke går på sosialen (les på gruppen AAP-aksjonen på Facebook).

Anonymkode: 736fe...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rehabiliteringspenger finnes ikke lenger.  AAP kan man nå få maks i 3 år. Da er alternativet enten jobb, uføre eller sosialen. Mange syke går på sosialen (les på gruppen AAP-aksjonen på Facebook).

Anonymkode: 736fe...def

Ok. Det er jo veldig trist at syke må gå på sosialen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ufør som 22 åring. Fikk beskjed om å møte opp hos legen for å underskrive søknad. Hadde ikke spurt om det en gang. Men jeg hadde psykosediagnose og var svært isolert på den tiden. Null kontakt med noen, ett helveltes kaos. Men det betydde jo samtidig at de ga meg opp. Men det hjalp på økonomien og utrolig nok fikk jeg en remisjon. Men nå mange år etter er jeg fortsatt ufør.

Anonymkode: 873f0...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Arbeidsavklaringspenger/arbeidsavklaringspenger-aap#chapter-2

 

skole legges normalt inn som "arbeidsrettet tiltak" i de tilfeller det anses som hensiktsmessig. i ditt fall og grunnet din unge alder vil det å fullføre vgs være høyt prioritert. 

Anonymkode: d4427...608

Men veldig mange kontor og saksbehandlere nekter allikevel. Jeg fikk heller ikke utdanning som arbeidsrettet tiltak selv om jeg var meget motivert. 1 år senere gikk jeg veien for ufør i stedet. Trist, men slik er systemet mange plasser.

Anonymkode: 4cc62...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...