Gå til innhold

Er du utdannet? Hvilke jobb har du? Har du alltid hatt lett for å få jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kun videregående skole. Jeg har jobbet som butikkmedarbeider i over 20 år. Jeg slet ikke med å få jobb i 20 årene. Men så jeg bikket 40 ble det vanskelig. Men har fortsatt arbeid. 

Hva med dere? Er du utdannet? Hvilke praksis har du? Og hvordan har det vært for deg? 

 

Anonymkode: 9484e...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun videregående skole. Jeg har jobbet som butikkmedarbeider i over 20 år. Jeg slet ikke med å få jobb i 20 årene. Men så jeg bikket 40 ble det vanskelig. Men har fortsatt arbeid. 

Hva med dere? Er du utdannet? Hvilke praksis har du? Og hvordan har det vært for deg? 

 

Anonymkode: 9484e...30e

Det er ikke fordi du ble eldre , men fordi du kun har vgs . arbeidsmarkedet blir vanskeligere og vanskeligere for mennesker som søker ufaglærte jobber. 

Anonymkode: 1cb54...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Universitetutdannet. Jeg stod på å klarte å få til dette til tross for alt.Fikk mye hjelp og støtte av foreldre som betydde enormt. Hadde god jobb i kontorbransjen i staten i mange år før jeg ble overtallige. Var aldri lett med jobber men så lenge jeg hadde råd til en liten hybel i stor by hvor arbeidsmarkedet var mye bezre gikk det brukbart. Jeg bebreider ikke meg selv så mye lenger for mangel på måloppnåelse sammenliknet med jevnaldrende men ser frem mot pensjon og 67 år  om ikke så veldig lenge. Sykdom kan ramme oss alle. Men jeg ser med bekymring på arbeidsmarkedet i dag særlig for grupper uten det beste utgangspunkt.

Anonymkode: 629b2...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun videregående skole. Jeg har jobbet som butikkmedarbeider i over 20 år. Jeg slet ikke med å få jobb i 20 årene. Men så jeg bikket 40 ble det vanskelig. Men har fortsatt arbeid. 

Hva med dere? Er du utdannet? Hvilke praksis har du? Og hvordan har det vært for deg? 

 

Anonymkode: 9484e...30e

Jeg er også i førtiårene, og har høy utdannelse. Jeg er enig med Anonym 370 i at du neppe strever med å få ny jobb pga av alder men pga manglende utdannelse og relevant erfaring. 

Selv skiftet jeg jobb for ca tre år siden, dvs etter at jeg passerte 40. Jeg var langtfra yngst i søkerbunken (som var på over 80 søkere), men jeg hadde mest relevant og oppdatert formal- og realkompetanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun videregående skole. Jeg har jobbet som butikkmedarbeider i over 20 år. Jeg slet ikke med å få jobb i 20 årene. Men så jeg bikket 40 ble det vanskelig. Men har fortsatt arbeid. 

Hva med dere? Er du utdannet? Hvilke praksis har du? Og hvordan har det vært for deg? 

 

Anonymkode: 9484e...30e

Jeg er 50+ og har vært griseheldig. Har ikke fullført utdannelse utover vgs, men fikk praksisplass via arbeidskontoret for 28 år siden og etterhvert fikk jeg fast jobb der. Og her stortrives jeg! :) Men sånt skjer ikke i dag vet du, hos oss er det i alle fall ingen som får fast jobb etter å ha kommet inn via NAV, men noen få begynner som vikar etterhvert og kommer seg litt inn den veien da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40-årene og siv. ing. Fikk første jobb i en forskningsinstitusjon via professoren som veiledet meg. Startet firma etter et par år og jobber fortsatt der.

Har altså ingen erfaring med å se etter jobb, men masse erfaring i å ansette andre.

Mitt beste råd er å utnytte bekjentskap. Hvis noen man stoler på går god for den som søker føles det tryggere å ansette. Det å ansette noen den mest kritiske investeringen et firma kan gjøre, enten det er klesbutikk eller teknologiselskap. Følelsen av trygghet er det gull verd.

 

Anonymkode: 80b61...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdanna ved livets hårde skole,spiser grandis og skolebrød til alle måltider, drikker alkohol hver dag. Er aldri ute,veier snart 300 kilo og har aids.Jobb har jeg aldrig hatt.Liker å snylte på dere skatte betalere.

Anonymkode: c38d7...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utdanna ved livets hårde skole,spiser grandis og skolebrød til alle måltider, drikker alkohol hver dag. Er aldri ute,veier snart 300 kilo og har aids.Jobb har jeg aldrig hatt.Liker å snylte på dere skatte betalere.

Anonymkode: c38d7...8fd

😂 Konge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun videregående skole. Jeg har jobbet som butikkmedarbeider i over 20 år. Jeg slet ikke med å få jobb i 20 årene. Men så jeg bikket 40 ble det vanskelig. Men har fortsatt arbeid. 

Hva med dere? Er du utdannet? Hvilke praksis har du? Og hvordan har det vært for deg? 

 

Anonymkode: 9484e...30e

Jeg jobber i et yrke jeg har tatt høyere utdanning til. Jeg gjør jo generelt lite endringer, så har ikke så mye erfaring med jobbsøking egentlig, men hadde nok lett fått jobb andre steder i det jeg er utdannet i. 

Jeg skjønner at du har havnet i en vanskelig jobbsit. Jeg håper ikke at du gir opp, men fortsetter å søke jobber, være aktiv og trene på intervju-sit./jobbe med søknad/CV og, som det nevnes over her, bruke nettverk. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utdanna ved livets hårde skole,spiser grandis og skolebrød til alle måltider, drikker alkohol hver dag. Er aldri ute,veier snart 300 kilo og har aids.Jobb har jeg aldrig hatt.Liker å snylte på dere skatte betalere.

Anonymkode: c38d7...8fd

Vi har alle vårt.

Anonymkode: b7cd2...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 5-årig høyskole. Var ekstremt heldig og fikk drømmejobb som nyutdannet. Trodde ikke det var sant da jeg, uten erfaring - men med absolutt relevant utdanning -  ble valgt fremfor rundt 50 andre den gangen. Var jobbsøker i 2000 og det ordnet seg ganske raskt og jeg fikk fast jobb. Så etter ca 10 år der var jeg litt lei, og begynte å søke jobber. Var på et par intervju uten å få jobb, men så fikk jeg napp, og har nå jobbet her i 9 år. Trives godt, og håper jeg kan være her lenge.

Har vært med på mange ansettelsesprosesser på arbeidsgivers side. Utdanning er viktig, men jeg har erfart at det i noen stillinger kan være aktuelt med personer som har god relevant erfaring i stedet for utdanning. Dersom du har sluppet gjennom første nåløye og har kommet til intervju, er det viktig at du viser godt hvem du er og hva du kan tilby bedriften. Til slutt: sørg for å ha gode referanser - det er kjempeviktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobba i ti år som ufaglært. Var noen få år innom barnehage, og så hadde jeg ulike kontor-, sentralbord- og sekretærjobber i forskjellige organisasjoner. Var ikke vanskelig å få jobber da. Tok fireårig lærerutdanning og var ferdigutdanna da jeg var 37, da fikk jeg et årsvikariat på skolen jeg jobber på nå. Fikk fast ansettelse etter ett år. Nå holder jeg på med videreutdanning. 

Jeg tror, i likhet med flere her, at alderen ikke er så viktig, men endringer i arbeidsmarkedet. Dette er noe av årsaken til at jeg tuter øra til elevene fulle med at de må få seg ei utdanning. Prøver å få mange til å velge yrkesfag dersom de ikke er så veldig skoleflinke, det er veldig mye å velge. Det er fint at man ikke stenger dører dersom man ombestemmer seg og heller vil ha høyskole- eller universitetsutdanning, men kan ta påbyggingsår og få generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt høyere utdanning, men får ikke jobb fordi CVen er mer hullete enn en sveitserost. Å få folk tilbake i jobb er bare flotte ord og piss. 

Anonymkode: c9297...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høgskole- og universitetsutdanning, men i min bransje er det få jobber for tida. Jeg skulle gjerne byttet jobb, men det er ikke lett å finne noe nytt. Jeg er ca 50 og har mange års erfaring fra flere krevende og spennende stillinger, men jeg må likevel se meg slått av yngre mennesker. Der kan se ut som arbeidsgiverne ikke tør eller vil ta sjansen på eldre ansatte. Jeg kjenner flere på min alder som lett får ny jobb, men de jobber i bransjer som alltid har stort behov for arbeidskraft.

Anonymkode: 6acb3...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt sommer/ekstrajobb siden jeg var 14, og har alltid hatt lett for å få jobb. Har høyere universitetsgrad og en god jobb, og er enormt stolt av at jeg har klart dette til tross for store traumer og dype depresjoner. 

Anonymkode: a96e3...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...