Gå til innhold

kolesterol har steget til 6.4 (hdl-0.93\ldl-5.1)!!!


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

er det farlig høyt, slik at jeg kan få hjerteinfarkt i søvne?

 

erytrocytter er x 10E 12/L 6.1, men normalen skal være mellom 3,9 og 5,2.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Blomsterfluen skrev:

er det farlig høyt,

Ja, du har for høyt kolestorolnivå, og bør legge om livsstilen slik at det synker. LHL gir følgende konkrete råd:

"Kostholdet er en sentral faktor, også for de som bruker kolesterolsenkende medisiner. Kostholdsendringer kan senke kolesterolet med så mye som 20-30 prosent. Hvis du har høyt kolesterol, bør du spise:

* grønnsaker, frukt og bær

* grove kornprodukter (spesielt basert på havre og bygg)

* bønner og linser (belgfrukter)

* fett fra oliven- og rapsolje, nøtter/mandler og avocado (Huskeregel: Det usunne, mettede fettet blir hardt i kjøleskapet. Det sunne, umettede fettet holder seg flytende kjøleskapet.)

* fisk

*kylling eller andre magre proteinkilder

Det å holde en sunn vekt er også gunstig, ettersom vektøkning kan øke LDL-kolesterolet og senke HDL-kolesterolet.

I tillegg bør du mosjonere i minst 30 min daglig." 

Les mer her: https://www.lhl.no/hjerte-og-karsykdommer/hoyt-kolesterol/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Blomsterfluen skrev:

er det farlig høyt, slik at jeg kan få hjerteinfarkt i søvne?

 

erytrocytter er x 10E 12/L 6.1, men normalen skal være mellom 3,9 og 5,2.

Kolesterolverdiene dine er ikke så gunstige totalt sett. Den høye LDL i kombinasjon med den lave HDL, viser at det er bra fastlegen din følger opp med blodprøver. Dersom det er vanlig i din familie med ugunstige kolesterolverdier, så vil kanskje fastlegen nå gi deg medisiner for å bedre verdiene. 

Du trenger ikke å bekymre deg for å få hjerteinfarkt i søvne, så dårlig er ikke verdiene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Får du noe medisin for høyt kolesterol @Blomsterfluen ? Jeg får det, og det hjelper veldig. Jeg hadde oppe i 7 nå har jeg i nedre grense av normal.

jeg går på kolesterolpiller ja, men ikke de sterke pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Kayia skrev:

Ja, du har for høyt kolestorolnivå, og bør legge om livsstilen slik at det synker. LHL gir følgende konkrete råd:

"Kostholdet er en sentral faktor, også for de som bruker kolesterolsenkende medisiner. Kostholdsendringer kan senke kolesterolet med så mye som 20-30 prosent. Hvis du har høyt kolesterol, bør du spise:

* grønnsaker, frukt og bær

* grove kornprodukter (spesielt basert på havre og bygg)

* bønner og linser (belgfrukter)

* fett fra oliven- og rapsolje, nøtter/mandler og avocado (Huskeregel: Det usunne, mettede fettet blir hardt i kjøleskapet. Det sunne, umettede fettet holder seg flytende kjøleskapet.)

* fisk

*kylling eller andre magre proteinkilder

Det å holde en sunn vekt er også gunstig, ettersom vektøkning kan øke LDL-kolesterolet og senke HDL-kolesterolet.

I tillegg bør du mosjonere i minst 30 min daglig." 

Les mer her: https://www.lhl.no/hjerte-og-karsykdommer/hoyt-kolesterol/

ok. jeg spiser mye av den maten som er rådet her, ja. jeg veier 108 kg men jeg svømmer 2 dage i uka men jeg skal begynne med ergometersykkel på dagtilbudet 10 minutter hver dag i tillegg til svømming på onsdag og fredager og i tillegg en liten gåtur rundt på mandager med dgtilbud turgruppe, og annenhver fredag skal jeg begynne på badminkton klubb. men jeg har kost meg mye med snacks i sommer.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Ja, du har for høyt kolestorolnivå, og bør legge om livsstilen slik at det synker. LHL gir følgende konkrete råd:

"Kostholdet er en sentral faktor, også for de som bruker kolesterolsenkende medisiner. Kostholdsendringer kan senke kolesterolet med så mye som 20-30 prosent. Hvis du har høyt kolesterol, bør du spise:

* grønnsaker, frukt og bær

* grove kornprodukter (spesielt basert på havre og bygg)

* bønner og linser (belgfrukter)

* fett fra oliven- og rapsolje, nøtter/mandler og avocado (Huskeregel: Det usunne, mettede fettet blir hardt i kjøleskapet. Det sunne, umettede fettet holder seg flytende kjøleskapet.)

* fisk

*kylling eller andre magre proteinkilder

Det å holde en sunn vekt er også gunstig, ettersom vektøkning kan øke LDL-kolesterolet og senke HDL-kolesterolet.

I tillegg bør du mosjonere i minst 30 min daglig." 

Les mer her: https://www.lhl.no/hjerte-og-karsykdommer/hoyt-kolesterol/

ok. så høyt at jeg bør være redd for å dø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, frosken skrev:

Kolesterolverdiene dine er ikke så gunstige totalt sett. Den høye LDL i kombinasjon med den lave HDL, viser at det er bra fastlegen din følger opp med blodprøver. Dersom det er vanlig i din familie med ugunstige kolesterolverdier, så vil kanskje fastlegen nå gi deg medisiner for å bedre verdiene. 

Du trenger ikke å bekymre deg for å få hjerteinfarkt i søvne, så dårlig er ikke verdiene. 

er det farlig med for høy folat verdi (normal er mellom 5,1-31,1) og for høy erytrocytter (mellom 3,9-5,2 mens jeg har 6.1)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

ok. så høyt at jeg bør være redd for å dø?

Rett fokus mot muligheten istedenfor redselen du. Du lever ikke lenger av å frykte, men av å endre :)

Å veie 108 kg er alt for mye, og når kolestorolnivået er så høyt så må du gjøre alvor av å endre livsstil, om det ikke skal bli livstruende.

Du bør røre deg så mye at du får økt puls minst 30 min pr dag, og du bør få hjelp til å sette opp en måltids-plan. I tillegg bør du kutte ut all snacks i ukedager (dvs også fredager og søndager), og kun spise litt snacks på lørdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kayia skrev:

Rett fokus mot muligheten istedenfor redselen du. Du lever ikke lenger av å frykte, men av å endre :)

Å veie 108 kg er alt for mye, og når kolestorolnivået er så høyt så må du gjøre alvor av å endre livsstil, om det ikke skal bli livstruende.

Du bør røre deg så mye at du får økt puls minst 30 min pr dag, og du bør få hjelp til å sette opp en måltids-plan. I tillegg bør du kutte ut all snacks i ukedager (dvs også fredager og søndager), og kun spise litt snacks på lørdager.

ok. jeg er 180 høy. men jeg har ikke godt opp kilo siden to år. det rare er at jeg har spist like sunt/usunt i to år men kolesterolet har ikke gått opp før nå nylige prøveresultatet (tar prøvene som har ligget på 5 i kolesterol, hver kvartal i halvåret). jeg spiser gjevne måltider. jeg drikker fettfri melk.men jeg har kost meg mye med chips i sommer, så det kan være det som har gjort kolesteroløk8ngen?...

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

ok. jeg er 180 høy. men jeg har ikke godt opp kilo siden to år. det rare er at jeg har spist like sunt/usunt i to år men kolesterolet har ikke gått opp før nå nylige prøveresultatet (tar prøvene som har ligget på 5 i kolesterol, hver kvartal i halvåret). jeg spiser gjevne måltider. jeg drikker fettfri melk.men jeg har kost meg mye med chips i sommer, så det kan være det som har gjort kolesteroløk8ngen?...

Du har en BMI på over 33. Det er alt for høyt. Du må ned 20 kg for å ha "normalvekt".

Anonymkode: edc29...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har en BMI på over 33. Det er alt for høyt. Du må ned 20 kg for å ha "normalvekt".

Anonymkode: edc29...af1

ok. da har jeg nok ikke lenge igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

ok. da har jeg nok ikke lenge igjen...

Du er ikke så overvektig at du dør av det, men det kan på sikt gi deg helseplager som greit kan unngås om du klarer å gå ned i vekt. :) Og du er på god vei dersom du klarer å gjennomføre trimmingen du snakker om tidligere i denne tråden! Etterhvert kan du utvide øktene litt slik at du sitter 20 min på trimsykkelen f.eks., men greit å begynne med 10 min til du blir vant og kommer i litt bedre form. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kayia skrev:

Rett fokus mot muligheten istedenfor redselen du. Du lever ikke lenger av å frykte, men av å endre :)

Å veie 108 kg er alt for mye, og når kolestorolnivået er så høyt så må du gjøre alvor av å endre livsstil, om det ikke skal bli livstruende.

Du bør røre deg så mye at du får økt puls minst 30 min pr dag, og du bør få hjelp til å sette opp en måltids-plan. I tillegg bør du kutte ut all snacks i ukedager (dvs også fredager og søndager), og kun spise litt snacks på lørdager.

https://www.nrk.no/norge/ny-studie_-rusleturer-kan-redusere-tidlig-dod-1.14669212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...