Gå til innhold

Gu og beroligende tabletter, hjelper det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

er det noen som har opplevd med at det hjelper å ta en større dose benzodiazepiner for å kunne få gjennomført en gynekologisk undersøkelse? Hvordan virket det i så fall inn? 

Takk for evt positive delte erfaringer! 🙂

 

Anonymkode: 78a9a...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, XbellaX skrev:

Dersom vanskene med å gjennomføre en GU er relatert til overgrep vil jeg fraråde en større dose grunnet faren for retraumatisering. 

Har lest at gu i narkose kan føre til retraumatisering.

Nå sier du at gu med bezo også fører til retraumatisering.

Hvordan får man tatt gu da ? 🙂 

 

Anonymkode: 78a9a...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har lest at gu i narkose kan føre til retraumatisering.

Nå sier du at gu med bezo også fører til retraumatisering.

Hvordan får man tatt gu da ? 🙂 

 

Anonymkode: 78a9a...489

Det er riktig. En mindre dose benzo kan absolutt være nyttig. Vær obs på at jo mer du bruker desto mer øker du sjansen for å oppleve deg drogget. Å bruke gynekologens kunnskaper og person både i forberedelsesfasen og under prosedyren er i mine øyne undervurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, XbellaX skrev:

Det er riktig. En mindre dose benzo kan absolutt være nyttig. Vær obs på at jo mer du bruker desto mer øker du sjansen for å oppleve deg drogget. Å bruke gynekologens kunnskaper og person både i forberedelsesfasen og under prosedyren er i mine øyne undervurdert.

Ønsker i utgangspunktet ikke å skade gynekologen, men kan lett få aggressive/voldelige impulser i pressede situasjoner som dette. Ser ikke for meg hvordan gynekologers kunnskaper og person skulle hjelpe på det.

 

Anonymkode: 78a9a...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker i utgangspunktet ikke å skade gynekologen, men kan lett få aggressive/voldelige impulser i pressede situasjoner som dette. Ser ikke for meg hvordan gynekologers kunnskaper og person skulle hjelpe på det.

 

Anonymkode: 78a9a...489

Det gjør jeg fordi dine reaksjoner er ikke unormale sett ut i fra hva du har opplevd. Det noen opplever kan være godt er å ha med en nær venn som kan holde deg i hendene under undersøkelsen. Hadde jeg vært deg ville jeg lagt alt frem for gynekologen i en separat time og bedt om råd til hvordan dette på best mulig måte kan løses. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, XbellaX skrev:

Det gjør jeg fordi dine reaksjoner er ikke unormale sett ut i fra hva du har opplevd. Det noen opplever kan være godt er å ha med en nær venn som kan holde deg i hendene under undersøkelsen. Hadde jeg vært deg ville jeg lagt alt frem for gynekologen i en separat time og bedt om råd til hvordan dette på best mulig måte kan løses. 

Takk for tilbakemeldingene. Beklager at jeg nok er av det vanskelige slaget. Jeg liker ikke å holde i hender, eller andre former for "nær" kontakt. Heller ikke å "prate om det" og få medfølelse. Jeg ser ikke for meg hvordan situasjonen kan løses, hvis ikke gynekologer er svært kreative av seg? Har hatt minimalt lite med dem å gjøre, så jeg vet ikke. Tenkte å drogge seg ned, men også usikker på det. 

Anonymkode: 78a9a...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemeldingene. Beklager at jeg nok er av det vanskelige slaget. Jeg liker ikke å holde i hender, eller andre former for "nær" kontakt. Heller ikke å "prate om det" og få medfølelse. Jeg ser ikke for meg hvordan situasjonen kan løses, hvis ikke gynekologer er svært kreative av seg? Har hatt minimalt lite med dem å gjøre, så jeg vet ikke. Tenkte å drogge seg ned, men også usikker på det. 

Anonymkode: 78a9a...489

Du er ikke så vanskelig som det du selv tror du er :- ) Ta kontakt med gynekologen din på forhånd, be om en time for å spørre om råd for hvordan dere kan knekke denne nøtta. Er du mer trygg på fastlegen din kan det jo muligens være hen kan utføre prosedyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 5.9.2019 den 23.45, XbellaX skrev:

Du er ikke så vanskelig som det du selv tror du er :- ) Ta kontakt med gynekologen din på forhånd, be om en time for å spørre om råd for hvordan dere kan knekke denne nøtta. Er du mer trygg på fastlegen din kan det jo muligens være hen kan utføre prosedyren.

Jeg er en av de som valgte å gå for GU i narkose da jeg første gang fikk den gjennomført som 35-åring. Selve undersøkelsen ble en god opplevelse og jeg opplevde å bli behandlet med respekt og som en hvilken som helst annen pasient som skulle forberedes til et inngrep i narkose. Jeg ba om at gynekologen ikke skulle komme inn før jeg sov og at beina mine ikke ble lagt i beinstøttene før etter at jeg hadde sovnet. Jeg fikk en kraftig emosjonell reaksjon i etterkant da jeg våknet opp av narkosen og gråt sammenhengende i en time eller halvannen på oppvåkningen. En anestesilege har uttrykt at min reaksjon kan ha blitt forsterket av medisinene jeg fikk intravenøst. Personalet på oppvåkningen var imidlertid fantastiske og tok seg svært godt av meg i den tilstanden jeg var i. Jeg hadde også sørget for at jeg kunne komme opp på mitt eget enerom når jeg ble trillet opp igjen på avdelingen. Fikk også akuttsamtale med psykologen dagen etterpå og jeg hadde snakket med ham om undersøkelsen på forhånd. Det krevde med andre ord god planlegging å få til alt dette til det beste. Det jeg ikke hadde forberedt meg på, var at gynekologen kom og snakket med meg om undersøkelsen mens jeg spiste et rundstykke.

Men jeg ville nok i utgangspunktet forsøkt GU i våken tilstand når jeg skal gjøre undersøkelsen neste gang. Jeg tenker at en gynekolog er kjent med problematikken med overgrepsutsatte og man kan snakke om mulige løsningsstrategier som kan fungere eller ikke fungere og ev. hvorfor. Hva som skal til for at det skal fungere. Jeg takler heller ikke å holde i hender og jeg ville ikke hatt noen andre hos meg da det bare hadde opplevdes stressende og ubehagelig for min del. Jeg tror heller ikke å sløve meg ned medikamentelt hadde vært en god løsning da jeg ønsker å være klar i hodet. Det å være sløv kan i seg oppleves som tap av kontroll er min erfaring fra andre sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...