Gå til innhold

Vepseallergi


 cilie

Anbefalte innlegg

Hvordan vite om man er allergisk eller ikke? 

Jeg ble stukket her om dagen, og det var vondt 1. døgnet, men lite plager utover det. Dag to og dag tre ble imidlertid stikket gigantisk ca 20cm langt og like bredt. Jeg var tidvis litt kvalm og hadde veldig hodepine. (Dette kan forekomme ellers også da) Tok så to allergi-tbl dag 3, og det gikk bedre. Nå klør det skikkelig igjen, men det er  mindre. 

Jeg har hørt at gang nr2 er verst. Dette var mitt første vepsestikk og nå er jeg redd for å reagere mer gang nr 2(bank i bordet) Hvordan finne ut av det? Jeg er ofte alene på svaberg og i skogen, så lite lysten på å bli redd for å «dø» av veps liksom😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, cilie skrev:

Hvordan vite om man er allergisk eller ikke? 

Jeg ble stukket her om dagen, og det var vondt 1. døgnet, men lite plager utover det. Dag to og dag tre ble imidlertid stikket gigantisk ca 20cm langt og like bredt. Jeg var tidvis litt kvalm og hadde veldig hodepine. (Dette kan forekomme ellers også da) Tok så to allergi-tbl dag 3, og det gikk bedre. Nå klør det skikkelig igjen, men det er  mindre. 

Jeg har hørt at gang nr2 er verst. Dette var mitt første vepsestikk og nå er jeg redd for å reagere mer gang nr 2(bank i bordet) Hvordan finne ut av det? Jeg er ofte alene på svaberg og i skogen, så lite lysten på å bli redd for å «dø» av veps liksom😅 

Du bør ha allergimeds med deg i veska. Det er mange som har reagert på vepsestikk i sommer 

https://www.nrk.no/livsstil/slik-vet-du-om-du-er-allergisk-mot-veps-1.12446797

Anonymkode: 2783b...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, cilie skrev:

Hvordan vite om man er allergisk eller ikke? 

Jeg ble stukket her om dagen, og det var vondt 1. døgnet, men lite plager utover det. Dag to og dag tre ble imidlertid stikket gigantisk ca 20cm langt og like bredt. Jeg var tidvis litt kvalm og hadde veldig hodepine. (Dette kan forekomme ellers også da) Tok så to allergi-tbl dag 3, og det gikk bedre. Nå klør det skikkelig igjen, men det er  mindre. 

Jeg har hørt at gang nr2 er verst. Dette var mitt første vepsestikk og nå er jeg redd for å reagere mer gang nr 2(bank i bordet) Hvordan finne ut av det? Jeg er ofte alene på svaberg og i skogen, så lite lysten på å bli redd for å «dø» av veps liksom😅 

Dette må du få utredet på et eller annet vis, for dette hørtes kjempeskummelt ut! 😮 Du er nødt til å gå til legen og fortelle ham om det, og vise og forklare, for dette kan være svært alvorlig! 

Grunnen til at jeg uttrykker meg så sterkt om dette, er fordi jeg i min barndom holdt på å miste venninna mi til vepsestikk. Hun var døden nær og måtte være på sykehus i flere dager, men hun greide seg såvidt! 

Så vepseallergi er ingen spøk. Og tydeligvis er du veldig allergisk siden du fikk en så kraftig reaksjon. Og som du sier selv, neste gang kan det bli mye verre! Og som anonym sier over her så må du ha allergimedisin med deg overalt når du ferdes ute i vepsesesongen. 

Jeg mener å skremme deg, for dette kan være veldig farlig! 

Anonymkode: 7b117...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde en venn bli stukket av en veps i fjor. Foten til vedkommende så ut som en forstuing nede ved ankelen. Den var dobbel så stor. Årsak var vepsestikk. Vedkommende måtte på legevakten. Ble frisk igjen etter å ha fått behandling av lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener å skremme deg, for dette kan være veldig farlig! 

 

Skjønner det. Høres ut som du har en dramatisk opplevelse bak deg med venninna di. Jeg skal høre med legen når det passer seg slik. Synes det er litt vel dramatisk å gå dit når det tross alt gikk bra - men det er altså stikk nr. 2 jeg er redd for og merket at jeg fikk lettere panikk på verandaen i går når vepsen summet rundt meg. Utrolig nærgående om dagen, så jeg gikk inn igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thebutterfly skrev:

Jeg opplevde en venn bli stukket av en veps i fjor. Foten til vedkommende så ut som en forstuing nede ved ankelen. Den var dobbel så stor. Årsak var vepsestikk. Vedkommende måtte på legevakten. Ble frisk igjen etter å ha fått behandling av lege. 

Uff, har hørt det kan se sånn ut. Mitt ble også gigantisk, men er på nedadgående nå og er foreløpig bare litt blått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, cilie skrev:

Uff, har hørt det kan se sånn ut. Mitt ble også gigantisk, men er på nedadgående nå og er foreløpig bare litt blått. 

Ja uff... legen trodde først at det var et hoggormbitt. Men det var vepsestikk.

Personen klarte ikke å gå skikkelig på foten og haltet og hinket om en annen. Det gjorde fryktelig vondt. Så det så ikke greit ut. Så rett og slett ut som en kraftig forstuing. Legen tok en blodprøve for å sjekke om det var infeksjon i kroppen. Den ga utslag. Og viste at det var en infeksjon i kroppen pga vepsestikket. 

Personen ble fort frisk etter å ha fått behandling for det heldigvis. Men tror vedkommende vil holde seg så langt unna vepser som mulig i fremtiden. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, cilie skrev:

Uff, har hørt det kan se sånn ut. Mitt ble også gigantisk, men er på nedadgående nå og er foreløpig bare litt blått. 

Legen tok crp, en blodprøve som viste at vedkommende hadde en infeksjon i kroppen. Han fikk et høyt utslag på crpen.  Jeg visste ikke at et vepsestikk kunne gi utslag på crp. Men det gjorde den. Fyren var veldig slapp husker jeg. Så ikke bare bare for en allergiker å bli stukket av veps.

Jeg er ikke allergisk men jeg er livredd vepser;)  

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, cilie skrev:

Hvordan vite om man er allergisk eller ikke? 

Jeg ble stukket her om dagen, og det var vondt 1. døgnet, men lite plager utover det. Dag to og dag tre ble imidlertid stikket gigantisk ca 20cm langt og like bredt. Jeg var tidvis litt kvalm og hadde veldig hodepine. (Dette kan forekomme ellers også da) Tok så to allergi-tbl dag 3, og det gikk bedre. Nå klør det skikkelig igjen, men det er  mindre. 

Jeg har hørt at gang nr2 er verst. Dette var mitt første vepsestikk og nå er jeg redd for å reagere mer gang nr 2(bank i bordet) Hvordan finne ut av det? Jeg er ofte alene på svaberg og i skogen, så lite lysten på å bli redd for å «dø» av veps liksom😅 

At det hovner opp betyr at du har en allergisk reaksjon. Hvis du har hodepine og er kvalm ellers også, behøver ikke det å ha kommet av stikket. 

Gang nummer 2 er ikke "verst", hva mener du? Du har rett i at stikk nummer 2 vil bli verre enn stikk nummer 1, men det gjelder jo stikk nummer 3,4 og 5 også. Jo flere stikk du får, jo større og verre blir reaksjonene dine. 

Hvis du er redd for å dø av veps anbefaler jeg at du drar til legen og ber om å få en epipen, og forklarer at du hovnet kraftig opp (allergimed. hjalp litt), og at du ble kvalm og fikk hodepine. 

Min allergiske reaksjon på vepsestikk var, den gang, hovent ben som klødde i 2-3 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...