Gå til innhold

Hvorfor skriver legene at medikamentet er mot "uro" hele tiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig opptatt av at ting skal være riktig. Kanskje litt i overkant, men:

Hvorfor skriver alle legene at medisinene jeg tar er mot uro? Hvorfor ikke skrive at Zyprexaen er mot mani eller psykose. Hvorfor ikke skrive at Sobrilen er mot hypomani. Osv. Hvorfor defineres alt som "uro". Jeg synes det er litt vagt, liksom. 

Anonymkode: 1f0ce...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig opptatt av at ting skal være riktig. Kanskje litt i overkant, men:

Hvorfor skriver alle legene at medisinene jeg tar er mot uro? Hvorfor ikke skrive at Zyprexaen er mot mani eller psykose. Hvorfor ikke skrive at Sobrilen er mot hypomani. Osv. Hvorfor defineres alt som "uro". Jeg synes det er litt vagt, liksom. 

Anonymkode: 1f0ce...8ae

Her skriver de psykose og schizofreni,vet ikke hvorfor. Bare truxal er for søvn. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill gjetning her, men jeg tenker at medisiner skal behandle symptomer, ikke diagnosen i seg selv. Feks får jeg medisiner for å dempe uro i kropp og sinn, noe som gjør sykdommen min lettere å takle og kan forkorte sykdomsforløpet. Men selve diagnosen min kan ikke medisinene bli kvitt. 

Anonymkode: 92289...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer veldig fra lege til lege. Min gamle fastlege skrev beroligende på zyprexa. Mens en psykiater jeg gikk hos skrev, tankeregulerende mot psykose, en annen skrev mot schizofreni. Uansett det spiller vel ikke noen rolle?

Anonymkode: 68fd3...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi ikke apotek-ansatte trenger vite detaljene?

Anonymkode: c79f1...bc4

Ja jeg skammer meg når det står psykose og schizofreni, det har jo de ingenting med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba i sin tid legen om å skrive «mot angst» da han skrev ut AP. Men han ville absolutt ha med «uro», så det ble et kompromiss «mot angst og uro». Visstnok hadde dette noe med å ikke skrive ut medisinen altfor off label. Ikke at jeg kan skjønne at uro er en bedre indikasjon enn angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del handler nok om hvilke indikasjoner de kan skreve blå resepter på, mens en annen del nok er litt smakssak. På Lmictal står det som regel "mot epilepsi, stemningsstabiliserende." På Lyrica har jeg fått påskriften "epilepsi" og "mot nevropatisk smerte" hver sin gang hhv fra nevrolog og anestesilege. For meg spiller det ikke noen rolle i grunnen. Apotekpersonale har like mye taushetsplikt som legene, og om andre mennesker skulle oppfatte hva jeg fikk medisiner for som teit så vel bekomme! Det er faktisk ikke mitt problem. Det viktigste for meg er at det virker mot det jeg vet jeg har fått det mot, ikke hva som står på pakken. Er det egentlig verre at det står psykose enn menstruasjonsforstyrrelser på hva man måtte hente? 

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...