Gå til innhold

Håper noen kan hjelpe meg: Å ikke tørre medisinske undersøkelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har helseangst, det vil si:
Jeg har kompleks PTSD som et resultat av sykehusinnleggelser.
Jeg har traumer.

Jeg er redd for legen, redd for leger generelt, redd for sykehus, redd for legevakta, redd for medisiner (jeg tar generelt sett IKKE medisiner). De 3 siste gangene jeg har prøvd å ta medisiner, har jeg blitt syk/fått allergisk reaksjon. 

Jeg vil ikke, tør ikke, får panikk, dødsangst, dystopi, depresjon, og begynner å gjøre dumme ting. JEG AVLYSER.

Problemet er bare: 
Jeg har ved 2 anledninger, i løpet av 2 uker, blødd i magen/tarmen, det har kommet relativt mye blod ut og jeg har hatt kramper og store smerter i magen. Men jeg har flere familiemedlemmer som har opplevd det samme. Jeg har masse allergier og intoleranser, mastcelleproblemer, lever på et ekstremt sært og dårlig kosthold pga det, og tror EGENTLIG at jeg har fått i meg "noe jeg ikke tåler". Blødningen varte ca 1/2 døgn. Smertene satt høyt opp i magen. Jeg tok en fekalprøve (google it), og de fant blod. Det var noe med prøvene som gjorde at de ville ta ct.

Vel, så fikk jeg brev i posten; time til ct av magen. Med påfølgende skumle ting, at jeg må ta medisiner i forkant av undersøkelsen som inneholder masse jeg ikke tror jeg tåler, jeg TØR IKKE Å TA DEM, helt seriøst. Tør ikke. At jeg kanskje må få kontrast, det tør jeg heller ikke. Mye pga allergier (skalldyr). At jeg må ta medisiner som gjør at synet mitt blir midlertidig borte (???), det tør jeg HELLER ikke! Og at de skal stikke ting opp i rumpa mi, det tør jeg HELLER ikke. Så jeg avlyser, da! Og sliter noe sykt med det, de får jo ikke undersøkt dette, men seriøst. Alt kommer tilbake, traumene etc. Jeg klarer det bare ikke! :(

Hva gjør jeg, da? Kan de ta CT uten avføringsmiddel, uten kontrast? Noe av greia er jo at tarmen skal være helt tom når de ser etter ting. Men ja... tør ikke... Og blir stressa, mentalt syk, av å tenke på det. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Det er et par uker siden jeg blødde nå. 

Anonymkode: 8d1cd...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan unntaksvis gjøres uten kontrastvæske. kontakt fastlege for å avklare hva slags hjelp du kan få videre

Anonymkode: b97c6...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

kan unntaksvis gjøres uten kontrastvæske. kontakt fastlege for å avklare hva slags hjelp du kan få videre

Anonymkode: b97c6...5f0

hovedproblemet er alle de andre medisinene.

Anonymkode: 8d1cd...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hovedproblemet er alle de andre medisinene.

Anonymkode: 8d1cd...d57

Da bør du kontakte fastlege for å få hjelp til å finne måter å håndtere angsten på og høre om disse medikamentene er nødvendig å ta og om det finnes løsninger.

Anonymkode: b97c6...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...