Gå til innhold

Så enkelt og så vanskelig.


XbellaX

Anbefalte innlegg

 

"Vær ærlig, åpen og stolt, du med en psykisk lidelse

Bevisst ordbruk og kampanjer reduserer ikke stigma, som mange har trodd. Det som virker, er å delta i samfunnet. Å være den man er, åpent. Og være stolt av det!

Det sa prosessor i psykologi, Patrick W Corrigan, på EAOF-kongressen i Verona i dag.

Corrigan er professor i psykologi ved Illinois Institute of Technology universitetet i Chicago. Han er en av verdens største eksperter på stigma, og stigma var også tema i hans foredrag. Kanskje skyldes hans genuine engasjement for temaet at han selv har en diagnose.

-Jeg er bipolar, fortalte han forsamlingen i Verona. Før han kom med noen tankevekkende momenter."

 

https://www.napha.no/content/23527/-Var-arlig-apen-og-stolt-du-med-en-psykisk-lidelse

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ofte man søker etter vanskelige diagnoser på hva som ofte handlet om at enkelte mennesker har vært utsatt for mange overgrep kanskje både av enkeltmennesker som skulle være der før dem og vilkårlighet fra storsamfunnet gjennom regelverk og  medisinsk hjelp og annen omsorg. Mennesker som rammes så hardt at de derfor ikke klarer seg like bra i livet som andre. Politikere nevner jo ofte sånne skjevheter i sine festtaler men det blir jo ofte med det. Mennesker som faller utenfor på en eller annen måte må vike når penger skal finnes til ny idrettsarena eller samfunnshus eller vei trase eller kjøpesenter. Det er skremmende men sånn tror jeg alltid det har vært ikke bare i vårt samfunn og vårt land.

Det blir som i fengselsamfunnet overflatisk i fugleperspektiv.. En sterk hierarkisk inndeling. Noen diagnoser og sykdommer " finere " enn andre. De andre " bare sytekopper" som faller mellom alle stoler.

Når det gjelder mange av disse fremstående forskerene tror jeg ikke alle er like mye å samle på av dem heller. Tror pengene styrer alt i dag og kommersielle hensyn. Om de er aldri så prisbelønte og med mange diplomer og steinrik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, XbellaX skrev:

 

"Vær ærlig, åpen og stolt, du med en psykisk lidelse

 

 

 

 

Bevisst ordbruk og kampanjer reduserer ikke stigma, som mange har trodd. Det som virker, er å delta i samfunnet. Å være den man er, åpent. Og være stolt av det!

Det sa prosessor i psykologi, Patrick W Corrigan, på EAOF-kongressen i Verona i dag.

Corrigan er professor i psykologi ved Illinois Institute of Technology universitetet i Chicago. Han er en av verdens største eksperter på stigma, og stigma var også tema i hans foredrag. Kanskje skyldes hans genuine engasjement for temaet at han selv har en diagnose.

-Jeg er bipolar, fortalte han forsamlingen i Verona. Før han kom med noen tankevekkende momenter."

Er man sykdommen, eller har man den?

Anonymkode: 63d0f...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man sykdommen, eller har man den?

Anonymkode: 63d0f...c18

I utgangspunktet er det noe man har (selvfølgelig). Stigmatisering og selvstigmatisering kan resultere i en form for masteridentitet. Det vil si at vedkommende med en diagnose blir redusert til å ikke bestå av noe annet enn diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, XbellaX skrev:

Har du lest artikkelen?

Ja. Der stod det at en skal gå ut blant andre og delta på lik linje med andre i samfunnet. Men det gjør jo mange allerede. Det er et ytterst fåtall av psykisk syke som isolerer seg fra folk og samfunn. Det er de aller sykeste som gjør det. Flesteparten deltar allerede i samfunnet, er i jobb, og har familie og venner. Så hvis man allerede har det sånn, hvordan (og hvorfor) skal man da vise seg mer fram? 

Anonymkode: 5a572...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Der stod det at en skal gå ut blant andre og delta på lik linje med andre i samfunnet. Men det gjør jo mange allerede. Det er et ytterst fåtall av psykisk syke som isolerer seg fra folk og samfunn. Det er de aller sykeste som gjør det. Flesteparten deltar allerede i samfunnet, er i jobb, og har familie og venner. Så hvis man allerede har det sånn, hvordan (og hvorfor) skal man da vise seg mer fram? 

Anonymkode: 5a572...a37

Han snakker om åpenhet rundt sykdommen/diagnosene og den effekten dette kan ha på stigma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Der stod det at en skal gå ut blant andre og delta på lik linje med andre i samfunnet. Men det gjør jo mange allerede. Det er et ytterst fåtall av psykisk syke som isolerer seg fra folk og samfunn.

Jeg gjør det. Er jeg veldig psyk da?

Anonymkode: 63d0f...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det. Er jeg veldig psyk da?

Anonymkode: 63d0f...c18

Ja det tror jeg du er da.

Anonymkode: 5a572...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, XbellaX skrev:

Han snakker om åpenhet rundt sykdommen/diagnosene og den effekten dette kan ha på stigma.

Ja det vet jeg. 

Anonymkode: 5a572...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det tror jeg du er da.

Anonymkode: 5a572...a37

Trodde ikke aspergers var en psykdom.

Anonymkode: 63d0f...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde ikke aspergers var en psykdom.

Anonymkode: 63d0f...c18

Det er i alle fall en psykisk funksjonshemming. 

Men som ved alle syndromer og sykdommer så må en se på funksjonsnivået. Noen med AS fungerer veldig bra, sett i forhold til hva som er frisk standard, og andre fungerer dårlig. I mellom der er alle gråtonene av fungering, og jeg aner ikke hvor du befinner deg på skalaen. 

Anonymkode: 5a572...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...