Gå til innhold

Redd for at referanse ødelegger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på noen jobb-intervjuer. Har blitt spurt om referanse på sms etter intervjuet. Jeg oppga min nåværende jobb : sjef som referanse for det virker mer riktig siden jeg har jobbet der de siste 14 årene. Men jeg fikk ikke jobbene. 

Hva tenker dere om en slik situasjon? Kan det skyldes at referansen er dårlig? 

Har du opplevd å bli spurt om det samme og ikke fått jobben? 

Generellt sett : hvordan ville du gitt referanse om dine kollegaer om du var sjef? Ville du bare sagt positivt uansett eller hva? 

Anonymkode: 1df1a...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, sier ikke kun positivt i alle tilfeller. Ofte blir man spurt eksplisitt om det er noe problematisk, og da svarer jeg ærlig og nøkternt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært på noen jobb-intervjuer. Har blitt spurt om referanse på sms etter intervjuet. Jeg oppga min nåværende jobb : sjef som referanse for det virker mer riktig siden jeg har jobbet der de siste 14 årene. Men jeg fikk ikke jobbene. 

Hva tenker dere om en slik situasjon? Kan det skyldes at referansen er dårlig? 

Har du opplevd å bli spurt om det samme og ikke fått jobben? 

Generellt sett : hvordan ville du gitt referanse om dine kollegaer om du var sjef? Ville du bare sagt positivt uansett eller hva? 

Anonymkode: 1df1a...dbd

Nei, svarer ikke positivt uansett hva, men jeg pakker det litt inn hvis det er ting som ikke har fungert. Jeg sier noe ærlig om hva personen passer til og hva han ikke passer til. Jeg ville at den nye arbeidsgivere ta beslutningen på riktig grunnlag, men jeg vil ikke undergrave noen fullstendig. Folk kan blomstre opp når de havner på rett hylle.

 

PS: Bruk gjerne noen andre enn sjefen din som referanse. Ta noen medarbeidere som du vet er på din side. Det er ikke uvanlig at folk som søker jobb har litt dårlig forhold til sjefen.

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Generellt sett : hvordan ville du gitt referanse om dine kollegaer om du var sjef? Ville du bare sagt positivt uansett eller hva? 

Nei, jeg er ærlig.

I mine jobber har det vanlige vært at jeg først spørres om/ spør om relasjon til vedkommende, og dersom dette ikke er etterspurt når jeg er referanse pleier jeg å ta opp dette selv (type, jeg har vært kollega/leder/prosjektansvarlig for NN).  Deretter er det vanlig å være litt generell mhp hvordan personen er som arbeidstaker og kollega, om vedkommende er pålitelig og selvstendig, og annet som avgjør om vedkommende vil kunne gjøre en god jobb.  Etterhvert er det typisk å bli mer spesifikk og komme inn på hvordan vedkommende tåler en evt konflikt eller å få nye oppgaver etc, samt andre kvalifikasjoner som trengs for å utøve den spesifikke jobben. 

Hvordan og hva tror du din referanse vil kunne svare på slikt?

En ting til: visste din referanse at han/hun var din referanse (dvs spurte du) på forhånd? I såfall er det ikke rart eller uvanlig at du spør referansen om hvordan samtalen var etter det har vært kontakt mellom referanse og arbeidstaker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, frosken skrev:

Nei, sier ikke kun positivt i alle tilfeller. Ofte blir man spurt eksplisitt om det er noe problematisk, og da svarer jeg ærlig og nøkternt 

Men det som oppfattes problematisk for deg behøver ikke å oppfattes problematisk for en annen person. Så dette med referanse er en litt spesiell ting . Jeg ville likt å visst hva sjefen sier om meg i en referanse. 

Anonymkode: 1df1a...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gargamel skrev:

Nei, svarer ikke positivt uansett hva, men jeg pakker det litt inn hvis det er ting som ikke har fungert. Jeg sier noe ærlig om hva personen passer til og hva han ikke passer til. Jeg ville at den nye arbeidsgivere ta beslutningen på riktig grunnlag, men jeg vil ikke undergrave noen fullstendig. Folk kan blomstre opp når de havner på rett hylle.

 

PS: Bruk gjerne noen andre enn sjefen din som referanse. Ta noen medarbeidere som du vet er på din side. Det er ikke uvanlig at folk som søker jobb har litt dårlig forhold til sjefen.

Men gir du mye negativt i fra deg av referanse så risikerer du å beholde den "dårlige arbeidstakeren" i bedriften din foreks. Da blir du ikke kvitt han/ hun så lett. . 

Anonymkode: 1df1a...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det som oppfattes problematisk for deg behøver ikke å oppfattes problematisk for en annen person. Så dette med referanse er en litt spesiell ting . Jeg ville likt å visst hva sjefen sier om meg i en referanse. 

Anonymkode: 1df1a...dbd

Det er lurt å spørre folk om det er greit å oppgi dem som referanse på forhånd. I den anledning kan man spørre vedkommende hva som antas å være aktuelt å si. Det er uklokt å oppgi noen som referanse dersom vedkommende ikke må forventes å ha en del positivt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, frosken skrev:

Det er lurt å spørre folk om det er greit å oppgi dem som referanse på forhånd. I den anledning kan man spørre vedkommende hva som antas å være aktuelt å si. Det er uklokt å oppgi noen som referanse dersom vedkommende ikke må forventes å ha en del positivt å si.

Det er sant. Jeg har spurt om referanse fra dem som jeg har til referanse. Men jeg vet ikke helt hva de sier. 

Anonymkode: 1df1a...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, frosken skrev:

Det er lurt å spørre folk om det er greit å oppgi dem som referanse på forhånd. I den anledning kan man spørre vedkommende hva som antas å være aktuelt å si. Det er uklokt å oppgi noen som referanse dersom vedkommende ikke må forventes å ha en del positivt å si.

Men dersom et firma spør om referanse på sms i etterkant av et intervju vil du da regne med at vedkommende kontaktet referansen? 

Anonymkode: 1df1a...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dersom et firma spør om referanse på sms i etterkant av et intervju vil du da regne med at vedkommende kontaktet referansen? 

Anonymkode: 1df1a...dbd

Det er vel overveiende sannsynlig.

Anonymkode: 530e4...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men dersom et firma spør om referanse på sms i etterkant av et intervju vil du da regne med at vedkommende kontaktet referansen? 

Anonymkode: 1df1a...dbd

Antakelig, men det kan også hende de rutinemessig ber søkere som ikke har oppgitt referanser i søknaden/CV om å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men gir du mye negativt i fra deg av referanse så risikerer du å beholde den "dårlige arbeidstakeren" i bedriften din foreks. Da blir du ikke kvitt han/ hun så lett. . 

Anonymkode: 1df1a...dbd

Sant, og dette er grunnen til at mange - spesielt til lederstillinger - også spør tidligere arbeidsgivere eller andre i nettverket til vedkommende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kayia skrev:

Sant, og dette er grunnen til at mange - spesielt til lederstillinger - også spør tidligere arbeidsgivere eller andre i nettverket til vedkommende. 

Ja for dersom jeg hadde en ansatt som jeg ønsket å bli kvitt så hadde jeg forsøkt å bli kvitt han når ny mulig arbeidsgiver ringer. 

Anonymkode: 1df1a...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.9.2019 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Men dersom et firma spør om referanse på sms i etterkant av et intervju vil du da regne med at vedkommende kontaktet referansen? 

Anonymkode: 1df1a...dbd

Vi har alltid kontaktet referansene til de som har vært aktuelle å vurdere for stillingen, etter at intervjuene er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...