Gå til innhold

spare i fond


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring av å spare i fond?  Hvor mye har dere i buffer i banken for uforutsette utgifter?  Jeg har hørt at det rådes til å ha to månedslønn, men man kan selge aksjer og fond hvis trenges.

Anonymkode: 0429f...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har 1 månedslønn i cash på en brukskonto jeg kaller buffer. Så har jeg andre sparekontoer tiltenkt ulike formål (BSU, bil, ferier, øvrig sparing) og sparer ca 3.000 kr i mnd i aksjefond i tillegg.

Slik markedet er nå tar jeg ikke sjansen på å ha alt i aksjer/fond. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fast buffer på bankkonto, men har rammelån som lett kan økes ved behov.

 

Ville heller ikke satt penger jeg var avhengig av i aksjefond for øyeblikket. Sparer dog litt fast i aksjefond og rentefond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk en periode i minus, men greide å snu det til pluss. Nå prøver jeg å spare opp en buffer. Hvis jeg greier å ha en månedslønn på en buffer, så skal jeg være veldig fornøyd.  Har kommet halvveis. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

Jeg gikk en periode i minus, men greide å snu det til pluss. Nå prøver jeg å spare opp en buffer. Hvis jeg greier å ha en månedslønn på en buffer, så skal jeg være veldig fornøyd.  Har kommet halvveis. 

 

Jeg er enig i at en månedslønn som buffer er bra.  Jeg hadde kun AAP i et år for få år siden, og da kom jeg i minus.  Det har ikke vært lett å snu da det var mye som måtte spares på og tas igjen da jeg kom i jobb igjen.  Jeg tjener mer enn dobbelt så mye av det jeg gjorde da.  Målet er å ha en månedslønn som buffer, og jeg sparer ikke spesielt for ferie, julegaver osv.

Anonymkode: 0429f...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at en månedslønn som buffer er bra.  Jeg hadde kun AAP i et år for få år siden, og da kom jeg i minus.  Det har ikke vært lett å snu da det var mye som måtte spares på og tas igjen da jeg kom i jobb igjen.  Jeg tjener mer enn dobbelt så mye av det jeg gjorde da.  Målet er å ha en månedslønn som buffer, og jeg sparer ikke spesielt for ferie, julegaver osv.

Anonymkode: 0429f...2b4

Ja, det er ikke lett å snu minus til pluss, med da jeg greide det, så var det en tung bør som forsvant fra skuldrene mine. Synes heller ikke det er lett å spare, det er så mye jeg både har lyst på og/eller trenger. Har i tillegg bil og da blir det jo ekstra utgifter hele tiden.  

Når jeg er i mål med buffer kontoen, så skal de over på en høyrentekonto.  Ikke fordi det er så høy rente, men da er det bare mulighet til å ta ut noen ganger i året. Skal da prøve å spare videre på den sparekontoen jeg har nå. I tillegg så sparer jeg og datteren på en felles sparekonto (reisekonto) og der har vi spart noenlunde det samme beløpet. Nå har jeg uføretrygd, så jeg greier ikke å spare så mye i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, emilie321 skrev:

Ja, det er ikke lett å snu minus til pluss, med da jeg greide det, så var det en tung bør som forsvant fra skuldrene mine. Synes heller ikke det er lett å spare, det er så mye jeg både har lyst på og/eller trenger. Har i tillegg bil og da blir det jo ekstra utgifter hele tiden.  

Når jeg er i mål med buffer kontoen, så skal de over på en høyrentekonto.  Ikke fordi det er så høy rente, men da er det bare mulighet til å ta ut noen ganger i året. Skal da prøve å spare videre på den sparekontoen jeg har nå. I tillegg så sparer jeg og datteren på en felles sparekonto (reisekonto) og der har vi spart noenlunde det samme beløpet. Nå har jeg uføretrygd, så jeg greier ikke å spare så mye i måneden.

Jeg har lån som jeg betaler ned og den perioden jeg hadde kun AAP måtte jeg utsette avbetalinger.  Jeg har nå betalt ned en del lån og gjort reparasjoner på leiligheten som trengtes.  Det er derfor det går sent å spare opp buffer, men jeg sparer fast i aksjefond og målet er å ha det når jeg blir pensjonist.

Jeg er ellers ikke opptatt av å eie mest mulig når jeg dør.  Mine barn klarer seg bra uten arv og de lever i et samfunn hvor de blir tatt vare på.  De har skaffet seg god utdannelse og har bra jobber.  Da er mor fornøyd:)

Anonymkode: 0429f...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg har 1 månedslønn i cash på en brukskonto jeg kaller buffer. Så har jeg andre sparekontoer tiltenkt ulike formål (BSU, bil, ferier, øvrig sparing) og sparer ca 3.000 kr i mnd i aksjefond i tillegg.

Slik markedet er nå tar jeg ikke sjansen på å ha alt i aksjer/fond. 

Hva mener du med slik markedet er nå?  Er det større risiko enn vanlig?

Anonymkode: 0429f...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med slik markedet er nå?  Er det større risiko enn vanlig?

Anonymkode: 0429f...2b4

Det er noen som tror det blir et børsfall innen et par år siden det har vært en voldsom stigning i mange år. Dessutem er det handelskrig mellom USA og Kina, manglende vekst i Tyskland etc.

Ingen vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...