Gå til innhold

NAV-lege: – Sykemelding er i praksis selvbetjening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/JoqPqb/Den-sikreste-veien-mot-uforhet-er-a-vise-at-du-ikke-fungerer--Lege-Bjorn-B-Hansen

Ferden mot uførhet starter på sykemeldingens første dag når du går du til legen og henter deg en sykmelding. Sykmelding er i praksis selvbetjening til tross for at loven stiller klare vilkår.

Hvis du er på AAP og viser at du kan få til noe, så kan du være uheldig å miste ytelsen. Den sikreste veien mot uførhet er derfor å vise at du ikke fungerer, selv om du skulle ha en restfunksjon. For de fleste handler funksjonstapet selvfølgelig om ulike helseplager, men også at det ikke ligger noen belønning i å vise at man får til noe. Ferden mot uføretrygden blir å foretrekke.

Hva mener du, er det for lett å bli sykemeldt og få uføre?

Anonymkode: fe182...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri fått sykemelding lett når jeg har hatt behov for det . Etter en bentransplantasjon og en plastikkirurgisk operasjon så dro jeg til legen for å forlenget sykmelding slik jeg hadde fått beskjed om fra sykehuset. Dro til legen klarte så vidt å gå pga. smerter etter at de hadde tatt bein fra hofta, med 39-40 i feber, jeg var skikkelig syk, men legen mente jeg skulle dra på jobb. Da jeg sa at det var greit og at jeg skulle ringe sykehuset der jeg ble operert for å få sykmelding snudde han helt om å lurte på hvor lang sykemelding jeg trengt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fionys skrev:

Jeg har aldri fått sykemelding lett når jeg har hatt behov for det . Etter en bentransplantasjon og en plastikkirurgisk operasjon så dro jeg til legen for å forlenget sykmelding slik jeg hadde fått beskjed om fra sykehuset. Dro til legen klarte så vidt å gå pga. smerter etter at de hadde tatt bein fra hofta, med 39-40 i feber, jeg var skikkelig syk, men legen mente jeg skulle dra på jobb. Da jeg sa at det var greit og at jeg skulle ringe sykehuset der jeg ble operert for å få sykmelding snudde han helt om å lurte på hvor lang sykemelding jeg trengt. 

Ja, det er mange leger nå for tiden som går ut offentlig både til sine pasienter og til mediene og sier: "Jeg er ingen sykemeldings-lege". Hva som ligger i det kan man jo tenke seg til. 

Anonymkode: 389e6...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om tersklene for å få sykemelding og trygd - jeg har ikke inntrykk av at det er lett å få uføretrygd nå.

Men jeg tror AAP-ordningen kan være uheldig for de yngste, særlig i de store byene der NAV ikke har noen mulighet for å følge opp den enkelte. Den kan føre til at ungdom som har kommet litt skjevt ut (og som kanskje egentlig trenger et lite spark bak, hjelp til å fullføre skolen eller arbeidstrening), i stedet får en sykdomsdiagnose fordi systemet krever det. 

Dette betyr ikke at jeg mener at alle på AAP er i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...