Gå til innhold

Betaling til samboer for snekring


Missimor

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg eier hus og samboer leier hos meg. Han har startet med å  gjøre en større utbedring av verandaen, den trengte vedlikehold og arbeidet er ganske omfattende. Det var han selv som tok initiativ til dette da han mente den var falleferdig. Jeg har ikke bedt han om å gjøre det. Arbeidet har stoppet opp fordi vi krangler om hvordan betalingen for dette skal være. Angrer som en hund på at vi ikke skrev en avtale på forhånd hvordan dette skulle gjøres.  Hva vil være riktig i denne sammenheng i forhold til betaling for arbeidet han gjør. Betale han like mye som det ville kostet å leie inn et annet firma? Han vil ikke gi Meg en pris på hvor mye mer jeg skal betale for at han ferdigstille jobben og jeg ville aldri ha latt han starte på jobben om jeg hadde vist at det skulle bli så dyrt i arbeidspenger i tillegg til materiale og taktekker. Det er snakk om en meget stor veranda. Har til nå betalt han 50000,- i arbeidspenger. Det meste av dette var egentlig penger han hadde lånt hos meg i forkant, men etter diverse krangler sier han nå at jeg ikke får det tilbake og at jeg skylder han mye mer for arbeidet han har gjort. Og at han enten skal ha mer penger for å ferdigstille eller at han skal ha verdiøkningen på huset for jobben om det blir slutt mellom oss.?Jeg har nå begynt å se meg om etter andre snekkere for å gå ferdig stilt jobben siden det bare er kaos ned oss

Endret av Missimor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, Missimor skrev:

Hei!

jeg eier hus og samboer leier hos meg. Han har startet med å  gjøre en større utbedring av verandaen, den trengte vedlikehold og arbeidet er ganske omfattende. Det var han selv som tok initiativ til dette da han mente den var falleferdig. Jeg har ikke bedt han om å gjøre det. Arbeidet har stoppet opp fordi vi krangler om hvordan betalingen for dette skal være. Angrer som en hund på at vi ikke skrev en avtale på forhånd hvordan dette skulle gjøres.  Hva vil være riktig i denne sammenheng i forhold til betaling for arbeidet han gjør. Betale han like mye som det ville kostet å leie inn et annet firma? Han vil ikke gi Meg en pris på hvor mye mer jeg skal betale for at han ferdigstille jobben og jeg ville aldri ha latt han starte på jobben om jeg hadde vist at det skulle bli så dyrt i arbeidspenger i tillegg til materiale og taktekker. Det er snakk om en meget stor veranda. Har til nå betalt han 50000,- i arbeidspenger. Det meste av dette var egentlig penger han hadde lånt hos meg i forkant, men etter diverse krangler sier han nå at jeg ikke får det tilbake og at jeg skylder han mye mer for arbeidet han har gjort. Og at han enten skal ha mer penger for å ferdigstille eller at han skal ha verdiøkningen på huset for jobben om det blir slutt mellom oss.?Jeg har nå begynt å se meg om etter andre snekkere for å gå ferdig stilt jobben siden det bare er kaos ned oss

Jeg syntes kanskje du skal se deg etter ny samboer.

Anonymkode: e05cd...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg et firma. Skal han gjøre noe hos deg må dere ha avtale om det på forhånd. Han vil sikkert bare hjelpe deg og bidra, men dette fører bare til rot hos dere begge

Anonymkode: 8c034...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn deg et firma. Skal han gjøre noe hos deg må dere ha avtale om det på forhånd. Han vil sikkert bare hjelpe deg og bidra, men dette fører bare til rot hos dere begge

Anonymkode: 8c034...908

Ja, virker som jeg må det. Bare så synd at dette blir svært dyrt for meg og ville aldri ha gjort det så omfattende som han har valgt å gjøre det. Har iallfall lært til en annen gang og ikke gjøre skriftlige avtaler på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Missimor skrev:

 Har til nå betalt han 50000,- i arbeidspenger. Det meste av dette var egentlig penger han hadde lånt hos meg i forkant, men etter diverse krangler sier han nå at jeg ikke får det tilbake og at jeg skylder han mye mer for arbeidet han har gjort. Og at han enten skal ha mer penger for å ferdigstille eller at han skal ha verdiøkningen på huset for jobben om det blir slutt mellom oss.?Jeg har nå begynt å se meg om etter andre snekkere for å gå ferdig stilt jobben siden det bare er kaos ned oss

Merkeligste samboerforhold jeg har hørt om... (nesten) Tror jeg hadde sparket ut fyren og funnet en ny snekker. 

Jeg bor i huset til min kjære, hadde aldri falt meg inn at jeg skulle ha betaling for noe jeg gjør i huset! At du betaler materialene er klart, men å betale ham arbeidspenger for noe han selv har satt i gang? Nah. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Lillemus skrev:

Merkeligste samboerforhold jeg har hørt om... (nesten) Tror jeg hadde sparket ut fyren og funnet en ny snekker. 

Jeg bor i huset til min kjære, hadde aldri falt meg inn at jeg skulle ha betaling for noe jeg gjør i huset! At du betaler materialene er klart, men å betale ham arbeidspenger for noe han selv har satt i gang? Nah. 

Betaler du husleie? Dersom den ene betaler husleie, så synes jeg ikke det er urimelig at utleier betaler for håndtverkstjenester. Prisnivået er imidlertid ikke opplagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, frosken skrev:

Betaler du husleie? Dersom den ene betaler husleie, så synes jeg ikke det er urimelig at utleier betaler for håndtverkstjenester. Prisnivået er imidlertid ikke opplagt.

Nei. Jeg er svært heldig. 😊 Dersom dette hadde vært noe de avtalte på forhånd hadde det vært noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, kupton skrev:

En slik samboer hadde blitt særboer umiddelbart. Tar du betaling for å lage frokost?

Frokostlaging medfører ikke økt verdi for huset. Dersom denne verandaen hadde et stort vedlikeholdsbehov, så vil en ordentlig utført rehabilitering medføre verdiøkning og besparelse som ellers måtte ha blitt brukt på håndverkere. En helt annen ting er at det kan være et helt urimelig prisnivå han har lagt seg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, kupton skrev:

En slik samboer hadde blitt særboer umiddelbart. Tar du betaling for å lage frokost?

Nei, men han lager og mat, det skal han ikke ha betaling for. Han mener at det også har betydning at han tidligere har jobbet som snekker og at jeg er syk i hodet som trur at han skal øke verdien på mitt hus. Jeg syns det er greit å betale for det, men viste ikke at det ble så dyrt. Han har sagt at jeg kan få pristilbud på det som gjenstår av jobben nå og at vi kan ta det derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg ønsker å øke verdien av noe min kjære eier, så er jeg syk i hodet?

Her er jeg ikke i det minste tvil om hvem sin hals det meget syke hodet sitter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

Så hvis jeg ønsker å øke verdien av noe min kjære eier, så er jeg syk i hodet?

Her er jeg ikke i det minste tvil om hvem sin hals det meget syke hodet sitter på.

Jeg leste opp spørsmålet mitt og svarene fra dere. Han mener at det ikke er riktig fremstilt fra min side pga at han har jobbet som snekker og at vi har hatt flere krangler i våres hvor jeg blant annet har bedt han om å flytte ut. Dette har jeg trekt tilbake like etterpå. Grunner til krangling er mye at han ikke ønsker å bidra til mye av husarbeidet slik som vasking, støvtørking osv. I tillegg har han en vanskelig økonomisk situasjon med lønnstrekk slik at han ikke har økonomi til at vi feks kan dra på ferier sammen. Har bodd md han i  fire år. Og ønsket at han skal sjekke hvor mange PR det vil ta før han er ferdig med lønnstrekkordningen, men det har han ikke gjort til nå. I tillegg drikker han seg veldig synlig beruset de fleste ganger han deltar på tilstelninger med jobb, venner etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lillemus skrev:

Merkeligste samboerforhold jeg har hørt om... (nesten) Tror jeg hadde sparket ut fyren og funnet en ny snekker. 

Jeg bor i huset til min kjære, hadde aldri falt meg inn at jeg skulle ha betaling for noe jeg gjør i huset! At du betaler materialene er klart, men å betale ham arbeidspenger for noe han selv har satt i gang? Nah. 

Jobben startet i fjor. Han har gjort litt mer i år. Han sier at jeg ikke har fremstilt det riktig her etter å lest dette. Han mener det er av betydning at han har jobbet som snekker tidligere og at vi har kranglet flere gang hvor jeg har bedt han om å flytte ut, dette har jeg trekt tilbake like etterpå. Hva om han ferdigstilte det Og at det blir slutt om noen år. Vil det da være riktig å gi han verdiøkningen? Jeg vil jo gjerne at dette skal være  rettferdig for begge parter. Angrer som sagt på at vi ikke hadde en skriftlig avtale før han startet arbeidet, denne kranglinga tar på og det blir veldig uforutsigbart for meg hvor mye penger jeg evt må ta opp i lån for å ferdigstille verandaen 

Endret av Missimor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Betaler du husleie? Dersom den ene betaler husleie, så synes jeg ikke det er urimelig at utleier betaler for håndtverkstjenester. Prisnivået er imidlertid ikke opplagt.

Har du noen formening om hvilket prisnivå jeg burde betale han? Han mener at jeg kan få pristilbud på resten av jobben og at vi kan ta det derifra. Er så sliten av hele veranda styret Og angrer som en hund på at jeg lot han gå i gang med det. Han mener jeg har meg selv å takke pga kranglene i våres hvor jeg blant annet har bedt han om å flytte ut, dette har jeg trekt tilbake like etterpå. Kranglene et pga at jeg syns han også skal bidra med husarbeid i mer grad enn han gjør, hans økonomiske situasjon og at han ikke sjekker hvor mange År han har tvangstrekk på lønna pluss at han drikker seg veldig synlig beruset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Missimor skrev:

Har du noen formening om hvilket prisnivå jeg burde betale han? Han mener at jeg kan få pristilbud på resten av jobben og at vi kan ta det derifra. Er så sliten av hele veranda styret Og angrer som en hund på at jeg lot han gå i gang med det. Han mener jeg har meg selv å takke pga kranglene i våres hvor jeg blant annet har bedt han om å flytte ut, dette har jeg trekt tilbake like etterpå. Kranglene et pga at jeg syns han også skal bidra med husarbeid i mer grad enn han gjør, hans økonomiske situasjon og at han ikke sjekker hvor mange År han har tvangstrekk på lønna pluss at han drikker seg veldig synlig beruset

I tillegg til direkte kostnader til materialer etc, så ville jeg syntes det var ok med en viss timebetaling. Du skrev et eller annet sted at han betaler husleie. Hvor mye betaler han pr måned? Jeg synes det er rimelig å koble nivået på husleien med nivået på betaling for arbeidet han har gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, frosken skrev:

I tillegg til direkte kostnader til materialer etc, så ville jeg syntes det var ok med en viss timebetaling. Du skrev et eller annet sted at han betaler husleie. Hvor mye betaler han pr måned? Jeg synes det er rimelig å koble nivået på husleien med nivået på betaling for arbeidet han har gjort. 

Han betaler 6500,- i husleie. Da er alt av TV, Internett, strøm og møbler inkludert. Jeg betaler når det kjøpes ny seng, sofa, støvsuger, stoler, plenklipper, reperasjonsjon på snøfreser osv. Vi byr i en storby hvor det er dyrt å både leie og kjøpe bolig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er verandaen? Hvilke materiale er brukt? For 50000 bygd av fagkyndig snekker hadde jeg fått en enorm veranda.

Jeg hadde kastet han ut før han hadde skapt enda større problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Missimor skrev:

Han betaler 6500,- i husleie. Da er alt av TV, Internett, strøm og møbler inkludert. Jeg betaler når det kjøpes ny seng, sofa, støvsuger, stoler, plenklipper, reperasjonsjon på snøfreser osv. Vi byr i en storby hvor det er dyrt å både leie og kjøpe bolig

Er det så han også har lånt penger av deg? Hvis han har lønnstrekk og dårlig råd, hvordan fikk han råd til materialer?

Anonymkode: e05cd...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det så han også har lånt penger av deg? Hvis han har lønnstrekk og dårlig råd, hvordan fikk han råd til materialer?

Anonymkode: e05cd...f67

Jeg har betalt Alt av materialer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...