Gå til innhold

Er Islam en hatefull religion?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det slår meg ofte når jeg ser islamister eller veldig strengt religiøse muslimer at de virker så hatefulle og harde. 

Logikken virker å være å hate vantro og å opprettholde sosial kontroll. Blasfemi straffes ofte hardt, og frafall enda værre, enten ved sanksjonerte sharia lover, eller med æresvold. På meg virker Islam mer hatefull enn kristendommen. Selv om jeg ikke tror på noen av de.

 

Er det derfor Islam holder seg bedre enn kristendommen, fordi den gir folk noe å hate?

 

Er det plass for hat i kristendommen?

 

 

 

Anonymkode: 5fba7...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det slår meg ofte når jeg ser islamister eller veldig strengt religiøse muslimer at de virker så hatefulle og harde. 

Logikken virker å være å hate vantro og å opprettholde sosial kontroll. Blasfemi straffes ofte hardt, og frafall enda værre, enten ved sanksjonerte sharia lover, eller med æresvold. På meg virker Islam mer hatefull enn kristendommen. Selv om jeg ikke tror på noen av de.

Er det derfor Islam holder seg bedre enn kristendommen, fordi den gir folk noe å hate?

Er det plass for hat i kristendommen?

Anonymkode: 5fba7...d1e

Kristendommen har jo en del blod i sitt kjølvann den også, men stort sett har de kristne i dag kommet litt lengre enn til den mørkeste middelalderen. Noe som dessverre ikke er tilfelle for en god del muslimer. Ikke alle, men det er da sannelig overveldende mange som tviholder på skikker og regler og sånt som på ingen måte hører hjemme på 2000-tallet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det slår meg ofte når jeg ser islamister eller veldig strengt religiøse muslimer at de virker så hatefulle og harde. 

Logikken virker å være å hate vantro og å opprettholde sosial kontroll. Blasfemi straffes ofte hardt, og frafall enda værre, enten ved sanksjonerte sharia lover, eller med æresvold. På meg virker Islam mer hatefull enn kristendommen. Selv om jeg ikke tror på noen av de.

 

Er det derfor Islam holder seg bedre enn kristendommen, fordi den gir folk noe å hate?

 

Er det plass for hat i kristendommen?

 

 

 

Anonymkode: 5fba7...d1e

Pr. idag, ja. Men kristendommen har ingen historie å skryte av.

Anonymkode: cd08a...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det slår meg ofte når jeg ser islamister eller veldig strengt religiøse muslimer at de virker så hatefulle og harde. 

Logikken virker å være å hate vantro og å opprettholde sosial kontroll. Blasfemi straffes ofte hardt, og frafall enda værre, enten ved sanksjonerte sharia lover, eller med æresvold. På meg virker Islam mer hatefull enn kristendommen. Selv om jeg ikke tror på noen av de.

 

Har ikke så mange meninger om Islam men jeg kjenner slike du beskriver, de er konservative kristne. 

Anonymkode: f1c08...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei men en veldig politisk ville jeg hevde. Tror mye religionen erstatter politikk som vi kjenner det i mange land.  Kvinnesyn er veldig spesielt.Selv kvinner bærer det videre ofte også i sin yrkesroller. Kanskje på apoteket overfor kvinnelige kunder.  Kan være vanskelig å forholde seg til.  Her i landet har det tradisjonelt bare vært KrF som har blandet politikk og religion.  Noe som jo nå er mye endret føler jeg i mange andre parti. Alt utenifra sett.  Kanskje et svar på at vi nå har flere religioner representert også her i landet også i stadig større grad.

Anonymkode: 4b8a1...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei men en veldig politisk ville jeg hevde. Tror mye religionen erstatter politikk som vi kjenner det i mange land.  Kvinnesyn er veldig spesielt.Selv kvinner bærer det videre ofte også i sin yrkesroller. Kanskje på apoteket overfor kvinnelige kunder.  Kan være vanskelig å forholde seg til.  Her i landet har det tradisjonelt bare vært KrF som har blandet politikk og religion.  Noe som jo nå er mye endret føler jeg i mange andre parti. Alt utenifra sett.  Kanskje et svar på at vi nå har flere religioner representert også her i landet også i stadig større grad.

Anonymkode: 4b8a1...c51

Det er ikke alt som er så lett tror jeg at det er bare godt eller ondt.

Anonymkode: 4b8a1...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bare gjøre hva man kan for å forstå " også disse menneskene" føler jeg.

Er mer bekymret for den tiltagende fattigdommen i Norge blant både unge og eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder " hatefull" eller ikke  så tenker vel jeg at det er som med oss alle mennesker flest.  Vanskelig ofte å gi videre en kjærlighet man aldri selv fikk del i eller selv fikk. Slik møter enkeltmennesket verden uansett etnisitet, kjønn eller fødested eller  bosted i en bestemt religiøs krets tror jeg. Så enkelt og så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan si hva de vil om kristne . Men muslimer må man være forsiktig med å mene noe som helst om.  Man får ikke lov å si fakta en gang. Men det er helt vanlig i dag å komme med hatefulle ytringer, gjøre narr av og gi en feil fremstilling av kristenheten i dag. Og selvfølgelig er det jo slik i dag at en hver lager din egen sannhet om alt og alle. Man finner noen bruddstykker her og der og tror man har hele bildet. Mange uttalelser  bunner mer i hat og forakt enn fakta. Dette hatet er fullt lovlig i det norske samfunnet. Kanskje det eneste hatet som går helt upåaktet hen.  

Anonymkode: 067dc...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Karma@ skrev:

Vanskelig ofte å gi videre en kjærlighet man aldri selv fikk del i eller selv fikk

Både og. Man ser ofte at nettopp disse som ikke fikk nok kjærlighet og omsorg som barn, selv blir veldig gode omsorgsgivere.

Anonymkode: 12051...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Karma@ skrev:

Kanskje er det med religioner som med mennesker ofte at alle sliter vi med vårt.

Ja, religioner sliter nok med sitt. De har ofte bare nok med seg selv på en måte.

Anonymkode: 12051...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...