Gå til innhold

Hva er denne paranoiaen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinne med bipolar lidelse og traumeproblematikk. 

I perioder helt uten sosial angst og paranoia. I perioder med oppstemthet kan paranoia oppstå, og når hun er nedstemt kommer sosial angst og paranoia.  

Jeg er usikker på om paranoiaen er en del av en personlighetsforstyrrelse, om den er traumerelatert, angstrelatert eller psykoserelatert.

Akkurat nå er hun i en depresjon. Hun har mistet tilliten til alle, og er hele tiden på vakt fordi hun føler at noen er ute etter henne. Hun sliter med søvnen fordi hun er så redd. Hvis noen ringer henne, eller hvis noen kommer innom huset, får hun panikkanfall. I blant dæljer hun løs på seg selv, og banker seg selv opp, fordi hun blir så stressa over at noen kommer innom. Andre ganger stikker hun av og gjemmer seg. Dette er egentlig ganske utypisk. Hun er en voksen kvinne, og hun pleier å oppføre seg som folk flest. Det er som om overlevelsesinstinktet slå inn, og reaksjonen er veldig overdrevet med tanke på situasjonen. F.eks tåler hun ikke en gang kontakt fra sin egen mor, eller sine egne søsken. I blant ikke en gang fra meg, som er mannen hennes.

Jeg synes at hun en sjelden gang virker psykotisk. Korte episoder av gangen der ingenting henger på greip, og hun er skremmende, rett og slett. Men ofte virker hun ganske normal, men sterkt angstpreget pga. dette med at hun føler seg utrygg og at noen/alle er ute etter henne.

Hva høres dette ut som, egentlig? 

Anonymkode: e530e...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 16.9.2019 den 23.21, AnonymBruker skrev:

Kvinne med bipolar lidelse og traumeproblematikk. 

I perioder helt uten sosial angst og paranoia. I perioder med oppstemthet kan paranoia oppstå, og når hun er nedstemt kommer sosial angst og paranoia.  

Jeg er usikker på om paranoiaen er en del av en personlighetsforstyrrelse, om den er traumerelatert, angstrelatert eller psykoserelatert.

Akkurat nå er hun i en depresjon. Hun har mistet tilliten til alle, og er hele tiden på vakt fordi hun føler at noen er ute etter henne. Hun sliter med søvnen fordi hun er så redd. Hvis noen ringer henne, eller hvis noen kommer innom huset, får hun panikkanfall. I blant dæljer hun løs på seg selv, og banker seg selv opp, fordi hun blir så stressa over at noen kommer innom. Andre ganger stikker hun av og gjemmer seg. Dette er egentlig ganske utypisk. Hun er en voksen kvinne, og hun pleier å oppføre seg som folk flest. Det er som om overlevelsesinstinktet slå inn, og reaksjonen er veldig overdrevet med tanke på situasjonen. F.eks tåler hun ikke en gang kontakt fra sin egen mor, eller sine egne søsken. I blant ikke en gang fra meg, som er mannen hennes.

Jeg synes at hun en sjelden gang virker psykotisk. Korte episoder av gangen der ingenting henger på greip, og hun er skremmende, rett og slett. Men ofte virker hun ganske normal, men sterkt angstpreget pga. dette med at hun føler seg utrygg og at noen/alle er ute etter henne.

Hva høres dette ut som, egentlig? 

Anonymkode: e530e...971

Det kan ha  sammenheng med hennes tidligere traumer. Du beskriver det egentlig godt selv - det kan være overlevelsesinstinktet som kicker inn. Det høres ut som om hun lever i et mareritt. Jeg regner med hun går i behandling? Om jeg var deg ville jeg spurt henne om det ville vært mulig å bli med i noen timer sammen med henne. Får du mer kunnskap om situasjonen fra både henne selv og behandler vil kanskje gjøre det enklere for deg å forstå. Det må være vondt for deg å se henne slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...