Gå til innhold

Får alt for mange aspergerdiagnosen? Flertallet mister den etter revurdering.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har inntrykk av at alt for mange med diagnosen er altfor velfungerende til å kunne ha den. Særlig kvinner.

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1309873-3-av-4-som-har-fått-aspegerdiagnosen-får-den-fjernet-etter-revurdering/

I 10. klasse fikk Silje Tveit aspergerdiagnosen. Fire år senere ble den fjernet. De fleste pasientene psykologspesialist Børge Holden revurderer har ikke Asperger.

– Skal jeg anslå, snakker vi nok om at det i tre av fire tilfeller ikke er Asperger. Det kan bety at diagnosen har sittet litt løst eller at mistanken om Asperger gjerne lanseres litt ofte og litt lett, sier Holden.

Psykologspesialisten mener overdiagnostiseringen sykeliggjør samfunnet.

– Det er et veldig alvorlig stempel. Asperger er en type autisme. Det er en temmelig gjennomgripende tilstand som gir et inntrykk av at personen har en større forstyrrelse enn personen har, så det er jo en sykeliggjøring, sier han.

Anonymkode: 7a7c2...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk diagnosen i voksen alder etter å ha blitt utredet av nevropsykolog. Har også tatt en sånn ICD-10-test på nett hvor det kom fram at jeg hadde den. Var i nedre sjikte, men innafor ifølge både utredning og den selvtesten jeg tok. Så jeg velger i hvert fall å tro at jeg er rett diagnostisert, selv om jeg skulle ønske det ikke var slik. Det at jeg har flere psykiske lidelser viser meg også at jeg har en større sårbarhet for slikt. Noe mennesker med Asperger har. 

Mulig det blir annerledes når barn utredes. De kan jo tross alt utvikle seg videre slik at de ikke lenger har symptomer som ligner AS. Det er nok disse som blir feildiagnostisert tenker jeg. At det de slet med som barn ble feiltolket til å være AS. Så går årene og er utvikler seg videre og dermed ser man at det ikke var AS likevel. 

For noen år siden hadde jeg slitt med å akseptere diagnosen. For selv om jeg slet og brukte mye energi på å tilpasse meg så fungerte jeg. Til slutt ble det for mye for meg og jeg knakk sammen. Det er først de senere årene jeg har blitt ordentlig bevisst på hvor hardt det har vært for meg. Jeg gikk så til de grader på veggen at i dag er jeg ikke i jobb og sterkt hjelpetrengende for å unngå å være innlagt hele tiden. 

Anonymkode: 7b3f5...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntrykk av at alt for mange med diagnosen er altfor velfungerende til å kunne ha den. Særlig kvinner.

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1309873-3-av-4-som-har-fått-aspegerdiagnosen-får-den-fjernet-etter-revurdering/

I 10. klasse fikk Silje Tveit aspergerdiagnosen. Fire år senere ble den fjernet. De fleste pasientene psykologspesialist Børge Holden revurderer har ikke Asperger.

– Skal jeg anslå, snakker vi nok om at det i tre av fire tilfeller ikke er Asperger. Det kan bety at diagnosen har sittet litt løst eller at mistanken om Asperger gjerne lanseres litt ofte og litt lett, sier Holden.

Psykologspesialisten mener overdiagnostiseringen sykeliggjør samfunnet.

– Det er et veldig alvorlig stempel. Asperger er en type autisme. Det er en temmelig gjennomgripende tilstand som gir et inntrykk av at personen har en større forstyrrelse enn personen har, så det er jo en sykeliggjøring, sier han.

Anonymkode: 7a7c2...23b

ikke lest artikkelen enda, men :

 

Synes det er uheldig å bruke slike fraser ovenfor folkemassen, når det gjør at folk får et helt annet inntrykk enn virkeligheten

La meg gi et eksempel. En lege mistenker at 100 pasienter har sykdom X. og gir dem medisin Y. 95 av pasientene får god effekt og blir friske av medisinen men 5 av pasientene går tilbake til legen og sier hey medisin Y virket ikke, men legen vet at medisin Y er ekstremt effektiv for sykdom X. Disse 5 pasientene sender han videre til spesialist på sykdom X for å udnersøke siden han nå er i tvil om diagnosen er rett pga at medisien ikke virket, han finner at 4 av dem ikke hadde sykdom X mens 1 av dem hadde sykdom X

Så kan denne spesialisten gå til NRK og si hey hey 4 av 5 som kommer på mitt kontor for sykdom X har ikke sykdom X !!!! Stort problem blablabla...

Problemet med dette er at det gir folk et feil inntrykk, legen ga 96% av folkene riktig diagnose, 4% fikk feil diagnose, mens i avisen leser folk at 80% får feil diagnose

Anonymkode: ce305...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ikke lest artikkelen enda, men :

 

Synes det er uheldig å bruke slike fraser ovenfor folkemassen, når det gjør at folk får et helt annet inntrykk enn virkeligheten

La meg gi et eksempel. En lege mistenker at 100 pasienter har sykdom X. og gir dem medisin Y. 95 av pasientene får god effekt og blir friske av medisinen men 5 av pasientene går tilbake til legen og sier hey medisin Y virket ikke, men legen vet at medisin Y er ekstremt effektiv for sykdom X. Disse 5 pasientene sender han videre til spesialist på sykdom X for å udnersøke siden han nå er i tvil om diagnosen er rett pga at medisien ikke virket, han finner at 4 av dem ikke hadde sykdom X mens 1 av dem hadde sykdom X

Så kan denne spesialisten gå til NRK og si hey hey 4 av 5 som kommer på mitt kontor for sykdom X har ikke sykdom X !!!! Stort problem blablabla...

Problemet med dette er at det gir folk et feil inntrykk, legen ga 96% av folkene riktig diagnose, 4% fikk feil diagnose, mens i avisen leser folk at 80% får feil diagnose

Anonymkode: ce305...378

Veldig godt poeng. I artikkelen skrives det om de som kommer til revurdering av diagnosen. Det er jo en grunn til at de kommer til revurdering. Så da er det jo naturlig å se at en høy andel av de ikke har diagnosen likevel. 

Anonymkode: 7b3f5...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ikke lest artikkelen enda, men :

 

Synes det er uheldig å bruke slike fraser ovenfor folkemassen, når det gjør at folk får et helt annet inntrykk enn virkeligheten

La meg gi et eksempel. En lege mistenker at 100 pasienter har sykdom X. og gir dem medisin Y. 95 av pasientene får god effekt og blir friske av medisinen men 5 av pasientene går tilbake til legen og sier hey medisin Y virket ikke, men legen vet at medisin Y er ekstremt effektiv for sykdom X. Disse 5 pasientene sender han videre til spesialist på sykdom X for å udnersøke siden han nå er i tvil om diagnosen er rett pga at medisien ikke virket, han finner at 4 av dem ikke hadde sykdom X mens 1 av dem hadde sykdom X

Så kan denne spesialisten gå til NRK og si hey hey 4 av 5 som kommer på mitt kontor for sykdom X har ikke sykdom X !!!! Stort problem blablabla...

Problemet med dette er at det gir folk et feil inntrykk, legen ga 96% av folkene riktig diagnose, 4% fikk feil diagnose, mens i avisen leser folk at 80% får feil diagnose

Anonymkode: ce305...378

God poeng. NRK fifler med tall igjen.

Anonymkode: 7a7c2...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...