Gå til innhold

Må vel bare krype til korset...


Fionys

Anbefalte innlegg

For en måned siden sluttet jeg på litium i samråd med psykiater pga. mange bivirkninger og fordi jeg ikke fikk full effekt av litium. Planen var å forsøke uten medisin en periode for å se hvordan det går, noen jeg ønsket, psykiater var litt skeptisk til det, men hun forsto også mitt ønske pga. alle disse bivirkningen jeg hadde. Plages veldig med depresjoner og selv med terapi og medisin klarer jeg ikke å bli kvitt depresjon. 

Da jeg sluttet på medisin hadde jeg en madrs score på 22 og har ikke akkurat blitt bedre. Hver morgen når jeg våkner så får jeg tanker at jeg aldri burde våkne igjen, kjenner igjen disse symptomene som forsterkes og dukker opp og vet nå at depresjon har blitt ganske alvorlig. Jeg er lei av behandling, medisiner og aktivitet hjemme for ingenting funker jo. Så jeg må vel bare krype til korset og starte opp med medisin igjen, for jeg hadde en anelse om at jeg ikke kom til å klare med uten medisin så jeg har "plan B" klar,skal til psykiater om en uke. Første valg til medisin nå i følge psykiater blir Lamictal, alternativer er Wellbutrin og Orfiril. Det føles litt håpløst å skulle starte opp med medisin igjen for det jeg har prøvd hittil har jo ikke gitt fullgod virkning og det er jo ingen garanti for om neste medisin vil virke eller hvilke bivirkninger jeg får.

Så må vel bare krype til korset siden det er det mest fornuftige å gjøre slik min situasjon er nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, kupton skrev:

Et lite tips: Lamictal har i hovedsak sin virkning mot depresjon, noe mindre mot hypomani/mani. Kanskje 80/20. Med Orfiril/valproat er det motsatt.

Dette var nytt for meg. Da jeg ble medisinert mot bipolar type 2 så fikk jeg orfiril og stor dose Quetiapine. Det var helt klart depresjon jeg hadde mest av, som jeg brukte alkohol til å dempe. Så hadde jeg av og til oppspilte perioder. Var helt zombie den tiden jeg gikk på dette (pluss Fontex og Imovane). Burde vel heller hatt Lamictal eller noe sånt da. Nå ble diagnosen byttet ut med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse da, men ja. Merkelig at jeg ble satt på orfiril. De oppstemte periodene mine er bare deilig. Før jeg kjæsjer igjen og blir deprimert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å krype til korset gjør en når en er en angrende synder som vender seg til Jesus for å få tilgivelse for sine synder. 

Ikke når en snur i en beslutning i forhold til å ta medisiner. 

Anonymkode: 21742...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, kupton skrev:

Et lite tips: Lamictal har i hovedsak sin virkning mot depresjon, noe mindre mot hypomani/mani. Kanskje 80/20. Med Orfiril/valproat er det motsatt.

Takk for tipset! Skal legge det på minnet. Blir mest sannsynlig å starte opp med Lamictal og psykiater snakket om at det var mulig å ta noe i tillegg til Lamictal litt senere hvis det er behov.

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å krype til korset gjør en når en er en angrende synder som vender seg til Jesus for å få tilgivelse for sine synder. 

Ikke når en snur i en beslutning i forhold til å ta medisiner. 

Anonymkode: 21742...ccc

Du er sikkert bare ute etter å kverulere men, 

krype til korset

 
 
Hopp til navigering Hopp til søk

Norsk[rediger]

Verb[rediger]

krype til korset (bokmål/riksmål/nynorsk)

  1. (idiomatisk) ydmyke seg, være nødt til å innrømme noe.
    Se også: Google krype til korset (BøkerGrupperAkademiskNyhetsarkiv)
  2. be om tilgivelse til Gud

Andre former[rediger]

 

Synonymer til krype til korset

angre, avsverge, bebreide seg selv, beklage, bøte, fortryde, føle anger over, gjøre bot, gremme seg, gå i seg selv, ombestemme seg, sørge over, være lei for, ønske ugjortangre, besinne seg, betenke seg, endre mening, forandre mening, gjøre helomvending, komme på andre/bedre tanker, omvurdere, revurdere, ro, sale om, skifte mening, slå om, ta skjeen i en annen hånd, ønske ugjortavsverge, avskrive, avstå fra, bryte, forsage, frafalle, fratre, fravike, gi avkall, gi opp, gi på båten, gi slipp på, gi tapt, henlegge, hoppe av, kapitulere, la falle/være/fare, legge på hylla, oppgi, rømme, si farvel til, skrinlegge, skyte en hvit pinn etter, slippe, slå fra seg, venne seg av med, ønske

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok det men opprinnelig var betydningen det jeg skrev. Hedningene plukket det opp og begynte å bruke uttrykket i overført betydning. Så det så, æ blæ ;)

Anonymkode: 21742...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...