Gå til innhold

Alvorlig sosial angst som ikke blir bedre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aner ikke hva jeg skal gjøre lenger. Kommer aldri til å få meg jobb med denne fæle diagnosen. Jeg presser meg selv hver dag, og gjør ting jeg er engstelig for. Jeg går på et studie som har obligatorisk oppmøte nesten hver dag, og jeg møter alltid opp. Allikevel får jeg kraftig angst og angstanfall så og si hver dag.. Jeg har prøvd 3 ulike medisiner, men blir helt flat og tiltaksløs av dem. Har også prøvd beroligende med noe effekt,  men det kan jeg jo ikke ta fast. Jeg har prøvd terapi flere ganger, men de "gir opp" til slutt og sier dette er nok noe jeg må leve med. Jeg er redd angsten skal "spre" seg fra det sosiale om dette fortsetter, og jeg er så ufattelig sliten. Hjelp?

Anonymkode: 7e65f...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har arbeidet mye med sosial fobi. Den vanligste av alle angstlidelser og den tredje vanligste psykiatriske diagnose etter depresjon og alkoholmisbruk. Jeg har undervist om det på universitetet, og jeg har holdt nærmere 100 foredrag om det til helsepersonell over stort sett hele Norge. Tross det er det en vesentlig ting jeg ikke forstår ved denne lidelsen, og som skiller den fra andre angstlidelser.

Personen kan grue seg i uker evt måneder til en bursdag i familien. Så kommer dagen, og vedkommende mobiliserer all sin kraft og styrke for å møte opp. Etterpå er vurderingen sgs alltid at det gikk bra og ikke var noe å grue seg for. Slik går dagene og årene og personen har etter hvert deltatt i 113 familieselskaper som alle har gått helt bra. Tross dette er gruingen til selskap nummer 114 akkurat like sterk. Slik er det ikke med andre angstlidelser: Eksponering som går bra, fører til redusert angst.

Behandling av sosial fobi er derfor meget vanskelig og må inneholde komponenter både fra (meta)kognitiv terapi og eksponering. Men mitt inntrykk er at eksponeringen i seg selv ikke virker i særlig grad, men er nødvendig for å aktivere tanker og følelser som kan bearbeides i terapien.

Hvis det finnes psykologer blant brukerne (det gjør det), hadde det vært interessant å høre synspunkter på dette med hvorfor eksponering alene ikke har effekt ved sosial fobi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...