Gå til innhold

Søvnparalyse og forvirring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Her om dagen begynte jeg å lure på om jeg var litt småpsykotisk. 

Jeg lå og sov. Så våknet jeg av noe tungt som lå oppå meg. Jeg kunne ikke røre meg, jeg prøvde å hyle. Den tunge skikkelsen var en demon og den lagde voldsom lyd rett inn i øret mitt også dro hele demonen inn i hodet mitt. Klarte etter hvert å få ut noen klynk og til slutt klarte jeg å hyle og bevege meg. Måtte bruke enormt med energi og kraft for å komme meg ut av den paralyserte tilstanden. 

Jeg ble da liggende og se ut i rommet. Svært forvirret. Jeg tenkte det var en kraftig søvnparalyse, men samtidig var jeg ikke sikker. Jeg lurte på om det faktisk var en demon på ekte. Brukte lang tid på å roe meg og tørre å sove igjen. Neste kveld igjen var det ubehagelig å legge meg for jeg var redd demonen skulle komme tilbake. 

Altså hva? Jeg sliter med søvnparalyse, og har også hallisunert under en slik paralyse, men da har jeg skjønt at det er det det var med en gang jeg har våknet ordentlig, og det har uansett for det meste dreid seg om paralyse som kommer av traumer fra da min eks brøt seg inn i huset mitt og redsel for gjentakelse av dette. 

Var jeg småpsykotisk eller noe eller var det bare en svært voldsom paralyse med påfølgende forvirring? 

Kan vel nevne at jeg er svært psykisk syk. Har vært i psykose før, men rusutløst. Jeg er nykter og har vært det i ett år. 

I mine dårligste perioder hvor jeg isolerer meg mye sliter jeg med mye eksistensiell grubling, type "er jeg virkelig her jeg er? Er jeg bare et produkt av en annens bevissthet" osv. Men det tror jeg bare er brakkesyke. 

Jeg går på Truxal. Da jeg gikk på 200 mg sammen med Truxal så fikk jeg synsforstyrrelser hver kveld i varierende grad. Alt fra røyk som kom ut av hendene mine, bevegende partikler på hendene mine, røde streker på buksa mi. Samme med da jeg gikk på Imovane. Og hvis jeg hadde drukket dagen i forveien ble det til mer tydelige hallusinasjoner av folk i 50-tallsklær og menn som kom mot meg. Når jeg så ut i det mørke rommet. 

Dette gav seg tvert da jeg gikk over til å kun ta Truxal. Det er for søvn og tankekjør jeg tar det. 

Lurer på om jeg kan ha anlegg for å bli psykotisk uten at det er rusutløst når jeg har så mye "greier" som jeg lister opp her. Husker dagen etter jeg hadde vært på sykehuset pga alkoholforgiftning (muligens også overdose på sovepiller). Jeg og en venninne kjørte bil. Da skvatt jeg fordi jeg så bjørnelabber som prøvde å ta føttene mine. Og trærne så ut som store troll. Hehe.. 

Det er altså emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, depresjon og Asperger syndrom som er mine diagnoser. Og rus. Altså ikke noe som typisk gir psykotiske symptomer. 

Anonymkode: 5fed6...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg fikk på 200 mg Quetiapine sammen med Truxal skulle det stå. Og synsforstyrrelsene kom 20 min etter inntak av medisin hver kveld. 

Anonymkode: 5fed6...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får antipsykotisk psykose av å ta antipsykotika når man ikke trenger det. Hypodopaminergisk psykose kan være like farlig som en utløst av dopaminoverskudd. Du bør kutte ut antipsykotika på egenhånd og informere legen din om det en måned etterpå. Hvis du sier at du får hallusinasjoner av å ta quatiapine vil de misforstå og tro at du trenger mer quetiapine.

Anonymkode: 35122...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får antipsykotisk psykose av å ta antipsykotika når man ikke trenger det. Hypodopaminergisk psykose kan være like farlig som en utløst av dopaminoverskudd. Du bør kutte ut antipsykotika på egenhånd og informere legen din om det en måned etterpå. Hvis du sier at du får hallusinasjoner av å ta quatiapine vil de misforstå og tro at du trenger mer quetiapine.

Anonymkode: 35122...98f

Antipsykotisk psykose har jeg aldri hørt om. Skal Google det. Jeg sluttet på Quetiapine i januar i år da jeg etter lang tid så sammenhengen i angstanfall og hallusinasjoner som kom 20 min etter inntak. Da jeg begynte på medisinen (ble trappet opp på 800 mg. Som en del av behandling av bipolar 2, en diagnose som ble tatt vekk) hadde jeg ikke disse problemene. Kom etter ca. Ett år. Så den går jeg ikke på lenger. 

Går nå kun på 50 mg Truxal/nozinan som jeg får for søvn og redusering av tankekjør. Mulig også for å stabilisere et ganske svingende stemningsleie. Akkurat sistnevnte er jeg usikker på om er tilfelle. Mulig det kun er for søvn og tankekjør. 

Hvorfor får jeg antipsykotisk psykose? Er det fordi jeg kan være sårbar for psykose i utgangspunktet? 

Anonymkode: 5fed6...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får antipsykotisk psykose av å ta antipsykotika når man ikke trenger det. Hypodopaminergisk psykose kan være like farlig som en utløst av dopaminoverskudd. Du bør kutte ut antipsykotika på egenhånd og informere legen din om det en måned etterpå. Hvis du sier at du får hallusinasjoner av å ta quatiapine vil de misforstå og tro at du trenger mer quetiapine.

Anonymkode: 35122...98f

Stemmer. Jeg gjorde dette. 

Anonymkode: 9a1dd...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke finne noe om dette på nettet. Noen som har en link å sende? 

Leste derimot at det frarådes å bruke antipsykotikum mot søvnforstyrrelser, depresjon, angst og personlighetsforstyrrelser. Med tanke på bivirkninger av langtidsbruk. Jeg har brukt det i to år. Opplever ikke selv noen form for bivirkninger, men blir jo litt betenkt. 

Anonymkode: 5fed6...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Det med antipsykotisk psykose skal du se bort fra. 

2. Det du opplever er psykotiske episoder. Flere kan oppleve søvnparalyse, men tanken om demoner er psykotisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kupton skrev:

1. Det med antipsykotisk psykose skal du se bort fra. 

2. Det du opplever er psykotiske episoder. Flere kan oppleve søvnparalyse, men tanken om demoner er psykotisk. 

Okei. Ja det var vel kanskje det. Jeg vet jo nå at det bare var søvnparalyse, men var rett og slett usikker en god stund. 

Lurer på om jeg kan ende opp som skikkelig psykotisk en gang, uten at det er rusutløst siden jeg har hatt så mye sånt der greier. Det er jo litt skremmende å tenke på. 

Anonymkode: 5fed6...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://forskning.no/psykologi-sovn/sa-vanlig-er-sovnparalyse/741905

Søvnparalyse kan føre til at man tenker litt utenom det vanlige en stund, det også. 

Anonymkode: 88fc1...a15

Står ikke noe der om at man blir liggende og lure på om det faktisk skjedde eller ikke så vidt jeg kan se. Bare hva søvnparalyse ofte gir av opplevelser. 

Visstnok bare 8% som opplever det en eller flere ganger i livet? Jeg opplever det regelmessig dessverre. En gang våknet jeg av at det var en hvit katt på brystet mitt. Jeg kunne ikke bevege meg. Så hoppet den ned og i det jeg klarte å hyle ut så forduftet den bare. Skjønte jo da umiddelbart at det var søvnparalyse. 

Har også opplevd å trodd noe jeg har drømt faktisk har skjedd. Noe så enkelt som at jeg trodde jeg stod opp og gikk ut til personalet og ba om medisin eller noe sånt. Var helt sikker på at jeg hadde fått medisin også. Når jeg da stod opp på nytt (trodde jeg) så viste det seg at jeg hadde ikke vært oppe i det hele tatt ifølge personal. Det er nok ikke like uvanlig da, men en rar opplevelse. 

Uansett er det som oftest noe tungt som ligger oppå meg eller jeg føler at eksen har brutt seg inn igjen og står bak ryggen min, men så klarer jeg ikke å bevege meg eller lage lyd og blir livredd. Blir oppskaket, men skjønner alltid at det bare var søvnparalyse. Bortsett fra denne gangen da. 

Det er i hvert fall slitsomt å ha så overaktiv drømming. 

Anonymkode: 5fed6...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...