Gå til innhold

Kupton


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noe sykt ved å føle at man har mistet en del av sjelen sin? Er det en psykotisk tanke? Jeg lurer fordi jeg kan få psykotiske forestillinger ved sykdomsforverring av min bp-lidelse.

Jeg føler at en bit av den nå mangler, og at jeg derfor er ødelagt. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få den tilbake og bli hel igjen. Men jeg håper at tiden vil lege alle sår, som det heter seg. 

Anonymkode: 63f83...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe sykt ved å føle at man har mistet en del av sjelen sin? Er det en psykotisk tanke? Jeg lurer fordi jeg kan få psykotiske forestillinger ved sykdomsforverring av min bp-lidelse.

Jeg føler at en bit av den nå mangler, og at jeg derfor er ødelagt. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få den tilbake og bli hel igjen. Men jeg håper at tiden vil lege alle sår, som det heter seg. 

Anonymkode: 63f83...74d

"Sjelen" finnes ikke. Du kan med andre ord ikke miste noe du ikke har. 

Anonymkode: 10a6a...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Ja, min vurdering av det er at det er noe sykt ved en slik opplevelse. Det høres ut som en vrangforestilling, men skal ikke være skråsikker på bakgrunn av kun noen få linjer fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en sjel?

Hvor i kroppen/hjernen sitter sjelen? 

Hvis sjelen lever videre etter man dør, hva består den av, hvordan kommer den seg unna og hvor blir den av? 

Hvordan kan en sjel forsvinne eller oppstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Summen av den aktivitet som skjer i en levende hjerne og som innbefatter kognisjon, følelser, personlighet, affekter etc, kort sagt det som ikke styrer det somatiske, må tildeles et eller annet begrep. Sjel kan være begrepet. I lovverket bruker en blant annet ordet sjelsevner. Sjelen finnes, men ikke materialisert, så lenge hjernen lever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Summen av den aktivitet som skjer i en levende hjerne og som innbefatter kognisjon, følelser, personlighet, affekter etc, kort sagt det som ikke styrer det somatiske, må tildeles et eller annet begrep. Sjel kan være begrepet. I lovverket bruker en blant annet ordet sjelsevner. Sjelen finnes, men ikke materialisert, så lenge hjernen lever. 

Ja, det er greit nok, men jeg synes ofte jeg hører om sjel som noe overnaturlig som lever videre og kommer til himmelen (evt. helvete) når noen dør. Da mer som en forklaring på hvordan man kan komme til himmelen uten å være der. Da blir jeg mer skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Summen av den aktivitet som skjer i en levende hjerne og som innbefatter kognisjon, følelser, personlighet, affekter etc, kort sagt det som ikke styrer det somatiske, må tildeles et eller annet begrep. Sjel kan være begrepet. I lovverket bruker en blant annet ordet sjelsevner. Sjelen finnes, men ikke materialisert, så lenge hjernen lever. 

Jeg tror sinn er ordet man bruker for å beskrive hjernefunksjonene knyttet til det som ikke styrer det somatiske. Sjelen finnes ikke verken før eller etter døden.

Anonymkode: 447d3...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror sinn er ordet man bruker for å beskrive hjernefunksjonene knyttet til det som ikke styrer det somatiske. Sjelen finnes ikke verken før eller etter døden.

Anonymkode: 447d3...504

Det kommer kun an på hvordan en bruker ordene. Skråsikkerhet skal en være forsiktig med - her også. Prøv å forklare i Høyesterett at sjelsevner ikke finnes da sjelen ikke finnes. 

Men i denne tråden er målet i hovedsak å gi TS et forståelig svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hva er en sjel?

Hvor i kroppen/hjernen sitter sjelen? 

Hvis sjelen lever videre etter man dør, hva består den av, hvordan kommer den seg unna og hvor blir den av? 

Hvordan kan en sjel forsvinne eller oppstå?

😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...