AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 Skrevet 22. september 2019 Er det noe sykt ved å føle at man har mistet en del av sjelen sin? Er det en psykotisk tanke? Jeg lurer fordi jeg kan få psykotiske forestillinger ved sykdomsforverring av min bp-lidelse. Jeg føler at en bit av den nå mangler, og at jeg derfor er ødelagt. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få den tilbake og bli hel igjen. Men jeg håper at tiden vil lege alle sår, som det heter seg. Anonymkode: 63f83...74d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 Skrevet 22. september 2019 Det er ikke billedlig talt, men akkurat som om jeg føler det fysisk at den er borte. Anonymkode: 63f83...74d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. september 2019 Skrevet 22. september 2019 Du kan ikke miste en del av sjelen din, det er helt umulig. Du er hel, du vet det bare ikke akkurat nå❤️ Anonymkode: f4f31...036 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 Skrevet 23. september 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noe sykt ved å føle at man har mistet en del av sjelen sin? Er det en psykotisk tanke? Jeg lurer fordi jeg kan få psykotiske forestillinger ved sykdomsforverring av min bp-lidelse. Jeg føler at en bit av den nå mangler, og at jeg derfor er ødelagt. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få den tilbake og bli hel igjen. Men jeg håper at tiden vil lege alle sår, som det heter seg. Anonymkode: 63f83...74d "Sjelen" finnes ikke. Du kan med andre ord ikke miste noe du ikke har. Anonymkode: 10a6a...5f4 0 Siter
kupton Skrevet 23. september 2019 Skrevet 23. september 2019 TS: Ja, min vurdering av det er at det er noe sykt ved en slik opplevelse. Det høres ut som en vrangforestilling, men skal ikke være skråsikker på bakgrunn av kun noen få linjer fra deg. 1 Siter
ISW Skrevet 23. september 2019 Skrevet 23. september 2019 Hva er en sjel? Hvor i kroppen/hjernen sitter sjelen? Hvis sjelen lever videre etter man dør, hva består den av, hvordan kommer den seg unna og hvor blir den av? Hvordan kan en sjel forsvinne eller oppstå? 0 Siter
kupton Skrevet 23. september 2019 Skrevet 23. september 2019 Summen av den aktivitet som skjer i en levende hjerne og som innbefatter kognisjon, følelser, personlighet, affekter etc, kort sagt det som ikke styrer det somatiske, må tildeles et eller annet begrep. Sjel kan være begrepet. I lovverket bruker en blant annet ordet sjelsevner. Sjelen finnes, men ikke materialisert, så lenge hjernen lever. 3 Siter
ISW Skrevet 23. september 2019 Skrevet 23. september 2019 1 time siden, kupton skrev: Summen av den aktivitet som skjer i en levende hjerne og som innbefatter kognisjon, følelser, personlighet, affekter etc, kort sagt det som ikke styrer det somatiske, må tildeles et eller annet begrep. Sjel kan være begrepet. I lovverket bruker en blant annet ordet sjelsevner. Sjelen finnes, men ikke materialisert, så lenge hjernen lever. Ja, det er greit nok, men jeg synes ofte jeg hører om sjel som noe overnaturlig som lever videre og kommer til himmelen (evt. helvete) når noen dør. Da mer som en forklaring på hvordan man kan komme til himmelen uten å være der. Da blir jeg mer skeptisk. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 Skrevet 23. september 2019 1 time siden, kupton skrev: Summen av den aktivitet som skjer i en levende hjerne og som innbefatter kognisjon, følelser, personlighet, affekter etc, kort sagt det som ikke styrer det somatiske, må tildeles et eller annet begrep. Sjel kan være begrepet. I lovverket bruker en blant annet ordet sjelsevner. Sjelen finnes, men ikke materialisert, så lenge hjernen lever. Jeg tror sinn er ordet man bruker for å beskrive hjernefunksjonene knyttet til det som ikke styrer det somatiske. Sjelen finnes ikke verken før eller etter døden. Anonymkode: 447d3...504 0 Siter
kupton Skrevet 23. september 2019 Skrevet 23. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror sinn er ordet man bruker for å beskrive hjernefunksjonene knyttet til det som ikke styrer det somatiske. Sjelen finnes ikke verken før eller etter døden. Anonymkode: 447d3...504 Det kommer kun an på hvordan en bruker ordene. Skråsikkerhet skal en være forsiktig med - her også. Prøv å forklare i Høyesterett at sjelsevner ikke finnes da sjelen ikke finnes. Men i denne tråden er målet i hovedsak å gi TS et forståelig svar. 1 Siter
Madelenemie Skrevet 23. september 2019 Skrevet 23. september 2019 10 timer siden, issomethingwrong skrev: Hva er en sjel? Hvor i kroppen/hjernen sitter sjelen? Hvis sjelen lever videre etter man dør, hva består den av, hvordan kommer den seg unna og hvor blir den av? Hvordan kan en sjel forsvinne eller oppstå? 😐 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.