Gå til innhold

Noen som jobber i helsevesenet og med psykosepasienter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skriver en skoleoppgave om psykisk sykdom, fokuset er på psykose. Det jeg finner om emnet er jo litt generelt, og jeg har blitt nysgjerrig på å vite litt mer. Kanskje noen her kan gi innspill slik at jeg kan forklare noe på en bedre måte, og kanskje gjøre stoffet mer interessant, håndgripelig eller ekte. Jeg skal også ha en fremføring.

Er det noen her som jobber/har jobbet med psykotiske pasienter? Hvis noen føler for det, legg gjerne igjen en kommentar til meg, så setter jeg stor pris på det. Andre kan også gjerne svare, altså :)

Noen ting jeg lurer på er:

- Har alle pasienter med psykose noen likhetstrekk? 

- Er det sånn at schizofrene har veldig like psykoser, at bipolare har veldig like psykoser, at alkohol/rusutløste psykoser likner veldig? Altså at de i samme diagnose-kategori har ganske like typer psykoser? 

- Hva tenker du at er helt typiske tegn på at en person er i psykose? Hva kan man helt typsik observere?

- Kan noen ha psykose uten at det blir fanget opp av helsevesenet?

- Er det ulike alvorlighetsgrader av psykose? Kan noen fungere i hverdagen med psykose?

- Kan man forebygge psykose ved å se etter tidlige tegn? Er det tidlige tegn, og hva er typisk tidlige tegn på psykose?

- Hvor kort/lenge varer psykoser?

- Er det noen typiske misforståelser om psykose?

- Har du noen synspunkter, erfaringer eller meninger om psykose som du tenker at alle godt kunne visst litt om?

Tusen takk for hjelpen :)

Anonymkode: fac99...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg selvdiagnotiserte meg med psykoser i mange år, så begynte jeg på dps, de mistenkte psykose og jeg ble derfor sendt til spesialt på psykose. Men jeg oppfylte ikke kriteriene nok til å få det, men jeg har TREKK. 

Det finnes mange type psykoser. Paranoid psykose var det vel jeg ble sjekket for, for jeg har tidligere fått ideer om at myndighetene forfølger meg, at noen jeg ikke ser har oversikt over alt jeg har gjort. Og jeg likte ikke kameraene på togperrongen og i butikkene. Jeg trodde jeg ble tatt i fartsboks hele tiden jeg kjørte forbi en, selv om jeg ikke kjørte for fort, så trodde jeg det kunne være en feil i boksen som ville sendt meg bot. 
Men jeg var ikke alltid overbevist og jeg har aldri hatt forestillinger om at en spesifikk person forfølger meg. 
EI venninne derimot, tror at folk som kjører forbi hjemmet hennes spionerer på henne. Hun satt klar til å ringe politiet en gang jeg var hos henne...hun er traumatisert. Mest sannsynlig hentet bilen noen hos naboen, eller var sjafør. Venninna mi lever enda...

Generell forklaring på psykose er at man ikke klarer skille mellom virkelighet og fantasi. 

Anonymkode: 1597b...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, elina777 skrev:

Et trekk ved psykose er å se andre mennesker/fremmede og se noen de kjenner 

Eeeeeh....da har alle psykose. Jeg ser noen jeg kjenner og ikke kjenner hver dag

Anonymkode: 1597b...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg jobbet ikke i helsevesenet, så jeg kan ikke svare deg direkte, men jeg jobber i universitetssektoren så jeg lurer bare litt på om du vil få nytte av informasjon hentet på et forum i en skoleoppgave? Nå er det lenge siden jeg var på videregående, men jeg tror ikke den type kilde er hensiktsmessig der heller. Hva med å få til en samtale/intervju med en fra helsevesenet isteden, da vil du kunne bruke informasjonen i en oppgave 😊 lykke til uansett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg skriver en skoleoppgave om psykisk sykdom, fokuset er på psykose. Det jeg finner om emnet er jo litt generelt, og jeg har blitt nysgjerrig på å vite litt mer. Kanskje noen her kan gi innspill slik at jeg kan forklare noe på en bedre måte, og kanskje gjøre stoffet mer interessant, håndgripelig eller ekte. Jeg skal også ha en fremføring.

Er det noen her som jobber/har jobbet med psykotiske pasienter? Hvis noen føler for det, legg gjerne igjen en kommentar til meg, så setter jeg stor pris på det. Andre kan også gjerne svare, altså :)

Noen ting jeg lurer på er:

- Har alle pasienter med psykose noen likhetstrekk? 

- Er det sånn at schizofrene har veldig like psykoser, at bipolare har veldig like psykoser, at alkohol/rusutløste psykoser likner veldig? Altså at de i samme diagnose-kategori har ganske like typer psykoser? 

- Hva tenker du at er helt typiske tegn på at en person er i psykose? Hva kan man helt typsik observere?

- Kan noen ha psykose uten at det blir fanget opp av helsevesenet?

- Er det ulike alvorlighetsgrader av psykose? Kan noen fungere i hverdagen med psykose?

- Kan man forebygge psykose ved å se etter tidlige tegn? Er det tidlige tegn, og hva er typisk tidlige tegn på psykose?

- Hvor kort/lenge varer psykoser?

- Er det noen typiske misforståelser om psykose?

- Har du noen synspunkter, erfaringer eller meninger om psykose som du tenker at alle godt kunne visst litt om?

Tusen takk for hjelpen :)

Anonymkode: fac99...3b7

Enig med den som skriver over meg. Hjelper ikke spørre på et nettfora, du må ha kilder på det du skriver. Bruk kilder på alt av meninger og påstander, henvis til faglitteratur og forskning på området

Anonymkode: 4dd29...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eeeeeh....da har alle psykose. Jeg ser noen jeg kjenner og ikke kjenner hver dag

Anonymkode: 1597b...826

Tror du misforsto kraftig 

ansiktet blir byttet ut

man tror fremmede er folk man kjenner og sier hei bjørn til per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Kan noen ha psykose uten at det blir fanget opp av helsevesenet?

2. Er det ulike alvorlighetsgrader av psykose? Kan noen fungere i hverdagen med psykose?

3. Hvor kort/lenge varer psykoser?

4. Er det noen typiske misforståelser om psykose?

Jeg er ikke helsepersonell, men jeg jobber på en psykoseavdeling, og har observert følgende. 

1. Det er jeg ganske overbevist om. 

2. Ja, det er ulike grader. Noen klarer seg bedre enn andre i hverdagen.  

3. Det varierer. Noen er også innlagt i bare noen få døgn, mens andre kan være innlagt i flere måneder. 

4. Helt klart. Før jeg startet trodde jeg personlig at psykotiske personer var farlige, utagerende, paranoide osv. Men jeg tok feil, det er heller sjeldent. Det er mange det ikke synes på en gang. 

Håper jeg kunne bidra litt, og som sagt er dette kun mine egne observasjoner slik jeg ser det utenfra, noen pasienter har jeg også snakket litt med. 

Anonymkode: 39b01...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg skriver en skoleoppgave om psykisk sykdom, fokuset er på psykose. Det jeg finner om emnet er jo litt generelt, og jeg har blitt nysgjerrig på å vite litt mer. Kanskje noen her kan gi innspill slik at jeg kan forklare noe på en bedre måte, og kanskje gjøre stoffet mer interessant, håndgripelig eller ekte. Jeg skal også ha en fremføring.

Er det noen her som jobber/har jobbet med psykotiske pasienter? Hvis noen føler for det, legg gjerne igjen en kommentar til meg, så setter jeg stor pris på det. Andre kan også gjerne svare, altså :)

Tusen takk for hjelpen :)

Anonymkode: fac99...3b7

Det er ikke lov for våre medlemmer å signere som helsepersonell, så evt svar som sier dette vil altså bli slettet og er du kun ute etter slike svar vil altså tråden være oppfordring til brudd på forumsreglene.

Admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...