Gå til innhold

Sporadisk paranoia


Cesium

Anbefalte innlegg

Er det vanlig når man sliter med paranoia at man ikke er paranoid hele tiden, men bare i visse situasjoner?

Jeg kan være helt klar i hodet og går til butikken, så plutselig ser jeg en person eller en bil eller noe annet (som virkelig er der, ikke hallusinasjoner altså) og det er som om en bryter slår seg på i hjernen og jeg er i en skrekkfilm. Da tror jeg de skal drepe meg. Når jeg kommer meg tilbake til leiligheta og får roet meg ned så klarer jeg å tenke mer rasjonelt igjen. 

Eller når jeg sitter i en kinosal så var jeg kanskje ikke redd på forhånd, men så studerer jeg menneskene rundt meg også finner jeg noe rart med en person, som gjør at jeg ikke klarer å følge med på filmen, fordi jeg må legge en strategi i tilfelle hen angriper meg. Tror at hen skal ta frem en pistol og skyte meg. Så da må jeg forlate kinosalen og dra hjem. Når jeg kommer hjem får jeg dårlig samvittighet for at jeg kunne tenke sånn om et stakkar tilfeldig menneske 

Er dette små psykoser eller hva er det for noe? Bare angst? Vet ikke, det er som to verdener jeg veksler mellom. Den vanlige verden og skrekkfilm-verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, jensemann skrev:

Har du opplevd plutselig vold eller overgrep tidligere, eller vært utsatt for noe traumatisk?? 

Nei, aldri. Ikke som jeg husker hvertfall, så mest sannsynlig ikke.

Men jeg har alltid vært en katastrofetenker. Vært redd for sykdom, krig, terror, ulykker, naturkatastrofer osv. Men jeg har alltid skjønt at angsten min var irrasjonell så derfor har jeg klart å håndtere den, med kognitiv terapi.

Men nå, når jeg havner i skrekkfilmen, så tror jeg sånn på at noen faktisk vil drepe meg. Bare når jeg kommer ut av skrekkfilmen klarer jeg å gå tilbake for å reflektere. Skikkelig ekkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jensemann

Får du fremdeles terapi? Dette er jo noe du bør ta opp der og få hjelp til å tenke annerledes slik at du lettere kan håndtere slike situasjoner.

31 minutter siden, Cesium skrev:

Er det vanlig når man sliter med paranoia at man ikke er paranoid hele tiden, men bare i visse situasjoner?

Det er vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, jensemann skrev:

Får du fremdeles terapi? Dette er jo noe du bør ta opp der og få hjelp til å tenke annerledes slik at du lettere kan håndtere slike situasjoner.

Ja, jeg går i terapi. Behandleren min er kjent med dette, men han er veldig gira på at jeg skal starte på ap. Han mener at det skal løse alt. Jeg vil ikke starte på ap, det endrer jo hele hjernekjemien og gjør at man bare vil spise og sove. Jeg er redd for at antipsykotika skal kamuflere en reell trussel mot meg. Hvis intuisjon min faktisk stemmer når jeg er i skrekkfilmen og at noen er ute etter meg, så vil det jo være veldig farlig å starte på en medisin som gjør at jeg senker skuldrene. Da blir jeg jo veldig sårbar og et lett bytte. 

Men tusen takk for svar. Greit å vite at det ikke er helt uvanlig å ha det sånn. Har fått diagnosen paranoid schizofreni, men jeg trodde at man da var paranoid hele tiden. Følte derfor at det ikke stemte. Usikker på diagnosen fortsatt, for jeg føler meg alt for oppegående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jensemann
5 timer siden, Cesium skrev:

Ja, jeg går i terapi. Behandleren min er kjent med dette, men han er veldig gira på at jeg skal starte på ap. Han mener at det skal løse alt. Jeg vil ikke starte på ap, det endrer jo hele hjernekjemien og gjør at man bare vil spise og sove. Jeg er redd for at antipsykotika skal kamuflere en reell trussel mot meg. Hvis intuisjon min faktisk stemmer når jeg er i skrekkfilmen og at noen er ute etter meg, så vil det jo være veldig farlig å starte på en medisin som gjør at jeg senker skuldrene. Da blir jeg jo veldig sårbar og et lett bytte. 

Men tusen takk for svar. Greit å vite at det ikke er helt uvanlig å ha det sånn. Har fått diagnosen paranoid schizofreni, men jeg trodde at man da var paranoid hele tiden. Følte derfor at det ikke stemte. Usikker på diagnosen fortsatt, for jeg føler meg alt for oppegående

Her kom det jo frem et par ekstra-opplysninger... Du har en alvorlig sykdom, og da stiller ting seg litt annerledes. Du må ta spørsmålene dine opp med legen din, og du burde begynne på ap. Følg rådene fra legen fremfor råd du får på et nettforum som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...