Gå til innhold

Forholdet mellom OCD og angst


AJP

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det forskjell på "vanlig" angst og angst som fører til tvangssymptomer? Jeg sliter selv mye med tvangshandlinger og slik jeg har forstått det er tvangslidelse en form for angstlidelse - en engster seg for noe og så gjør en noe for å bøte på dette - tvangshandlingene. Men er det samme type angst jeg opplever som f.eks. en med sosial fobi eller generalisert angstlidelse opplever? Det er så lett å tenke at når noen nevner begrepet angst så er det en ting, men etterhvert har jeg lært at folk legger så mye forskjellig i dette begrepet, slik at jeg ikke uten videre kan gå ut ifra at jeg forstår hva noen mener når de nevner "angst".  Dersom det er slik, hvorfor utvikler ikke de andre tvangssymptomer som "svar" på angsten? Vil medisiner som hjelper mot "vanlig" angst også føre til mindre tvangssymptomer? Noen som har noen tanker omkring dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil heller si at det er når en forsøker å motstå tvangen at angsten kommer. OCD er en klart ulik lidelse fra andre angstlidelser. Det er mye genetikk. Ocd har ikke placeboeffekt av medisiner. En vet hvor i hjernen lidelsen er lokalisert. Kirurgi kan fjerne tvangen. Kun medisiner som virker på serotoninsystemet vil ha effekt på tvangslidelsen.

I gamle dager (ICD-9), dvs før 1990, mente man at tvangslidelsene lå i et grenseland mellom nevrosene (angst, depresjon) og psykosene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...