Gå til innhold

Modum bad/Viken behandlingssenter etc.


Glitter

Anbefalte innlegg

Hei! Er interessert i å høre andres erfaringer fra slike rehabiliteringsplasser. 

Jeg ble søkt til Viken for to år siden, men fikk avslag fordi jeg var for syk og ustabil til å ville greie å stå i det. Jeg var uenig den gang, men jammen hadde de rett. For de to neste årene ble et videre helvete uten like med masse rus, selvskading, selvmordsforsøk og masse innleggelser. 

Nå har jeg vært ett år i rusbehandling som jeg akkurat har fullført. Jeg er også betydelig mer stabil i form av den destruktive (borderline) adferden min. Likevel sliter jeg like mye med depressive følelser, sliter med å legge bak meg ting jeg har blitt utsatt for, har stadig vekk tanker, ønske/trang om å skade meg, ødelegge for meg selv (fordi jeg føler jeg fortjener det. Må straffes), en enorm tomhetsfølelse og lite tro på hvordan håndtere alt. 

Nå er det slik at jeg har en del oppfølging fra kommunen og dps. Har brukerstyrt plass (her får man ikke behandling. Bare støtte og pause fra hverdagen) og jeg har fast behandler på akuttpost. På akuttposten er jeg veldig fornøyd med behandler, men det er jo akuttpost og ikke langvarig behandling. Dps er jo bare en time en gang i uka. Jeg har ikke fått jobbet nok med hvordan håndtere livet og lære å leve med all bagasjen jeg har på rusbehandlingen. Det er liksom ikke det som er mest i fokus der. Og dessuten var jeg så dårlig så lenge før jeg kom meg nok til hektene at det var ønskelig fra psykologens side å begynne pirke i det. Han mente det ville være destabiliserende. At jeg ikke var klar. 

Jeg er på grunn av alt dette redd for å falle tilbake, og lurer på om et opphold hvor fokus ikke er på rus, men min psykiske helse og traumer jeg har kan være lurt. Ikke akkurat nå når jeg nettopp har kommet ut av én institusjon. Men om et halvt år eller lignende. Da har jeg også noe konkret å holde fast i når jeg blir ekstra dårlig psykisk. At jeg må jobbe hardt for å ikke falle tilbake til ustabiliteten igjen. Familien min har også spurt meg om jeg ikke skulle vurdert å få henvisning til noe sånt da de også er redd jeg ikke har fått sterke nok bein å gå på til å klare å holde på denne framgangen jeg har over tid. 

Lurer vel bare litt på om noen har vært på Viken, Modum eller andre lignende steder. Hvordan var det? Førte det til en varig bedring, eller ble det bedre der og da, men så gradvis dårlig igjen etter hjemreise? Evt. Ble det verre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...