Gå til innhold

Vern om en drapsmanns navn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet om en ung person som ble drept nær der jeg bor. Det er noen år siden. Men navnet på gjerningsmann har aldri blitt skrevet. Er det krav om beskyttelse over gjerningsmannen sitt navn?  Heldigvis så har gjerningsmannen tilstått å ha gjort det. Rettsaken har gått innenfor lukkete dører. Et tragisk og grusomt dødsfall. En flott ungdom ble fratatt livet sitt. Husker ungdommen veldig godt. 

Anonymkode: 0b5c2...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet om en ung person som ble drept nær der jeg bor. Det er noen år siden. Men navnet på gjerningsmann har aldri blitt skrevet. Er det krav om beskyttelse over gjerningsmannen sitt navn?  Heldigvis så har gjerningsmannen tilstått å ha gjort det. Rettsaken har gått innenfor lukkete dører. Et tragisk og grusomt dødsfall. En flott ungdom ble fratatt livet sitt. Husker ungdommen veldig godt. 

Anonymkode: 0b5c2...b64

Det er ikke noe absolutt forbud mot å opplyse navnet til en gjerningsmann, men det kan være straffbart som krenking av privatlivets fred. Media må veie forbryterens rett til privatliv opp mot behovet for informasjon i hvert enkelt tilfelle. Hvis gjerningsmannen er veldig ung f.eks er de nok mindre tilbøyelige til å offentliggjøre navnet enn hvis det er en voksen og kjent person.

I det tilfellet du nevner har nok avisene vurdert at det ikke er noen god grunn til å offentliggjøre navnet på forbryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gargamel skrev:

Det er ikke noe absolutt forbud mot å opplyse navnet til en gjerningsmann, men det kan være straffbart som krenking av privatlivets fred. Media må veie forbryterens rett til privatliv opp mot behovet for informasjon i hvert enkelt tilfelle. Hvis gjerningsmannen er veldig ung f.eks er de nok mindre tilbøyelige til å offentliggjøre navnet enn hvis det er en voksen og kjent person.

I det tilfellet du nevner har nok avisene vurdert at det ikke er noen god grunn til å offentliggjøre navnet på forbryteren.

Vedkommende som begikk forbrytelsen var meget ung. Vedkommende sto den drepte svært nær, så det er nok ikke noe fare for andre. En svært trist sak. Men jeg må innrømme at jeg håper at vedkommende får straff for dette med tanke på at offeret mistet sitt liv på en grusom måte.

Jeg vet at det er tatt ut tiltale. Det betyr vel at vedkommende blir dømt for dette?  Jeg tenker mest på offeret / og offeret sin familie. Men skulle gjerne fått vite svaret på hvorfor gjerningspersonen begikk noen grusomme handlinger som førte til at offeret mistet livet. 

Jeg tror at det er best for gjerningspersonen at navnet hans ikke offentliggjøres. Men for de pårørende og offeret så vet jeg ikke. En tragisk sak. 

 

Anonymkode: 0b5c2...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er ikke noe absolutt forbud mot å opplyse navnet til en gjerningsmann, men det kan være straffbart som krenking av privatlivets fred. Media må veie forbryterens rett til privatliv opp mot behovet for informasjon i hvert enkelt tilfelle. Hvis gjerningsmannen er veldig ung f.eks er de nok mindre tilbøyelige til å offentliggjøre navnet enn hvis det er en voksen og kjent person.

I det tilfellet du nevner har nok avisene vurdert at det ikke er noen god grunn til å offentliggjøre navnet på forbryteren.

Jeg tror at gjerningspersonen vil få stort hat og store problemer om navnet offentliggjøres.  Vedkommende er svært så ung. Men det var også den personen som mistet livet. 

Anonymkode: 0b5c2...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I terrorsaken med han som drepte søstera si og litt senere forsøkte seg på massakre av muslimer, ble navnet hans raskt offentliggjort. Det samme med Breivik. Begge er de unge i mine øyne. 

Men det stiller seg nok annerledes når det er private ting. Når en gjør massakre eller forsøker seg på det blir det vel straks et offentlig anliggende, og derfor blir det lov å offentliggjøre navn.

Anonymkode: e58d6...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg må innrømme at jeg håper at vedkommende får straff for dette med tanke på at offeret mistet sitt liv på en grusom måte.

Jeg vet at det er tatt ut tiltale. Det betyr vel at vedkommende blir dømt for dette?  

I startinnlegget skrev du at rettssaken hadde gått for lukkede dører og at vedkommende hadde tilstått. Da er det vel svært sannsynlig at det faller en dom også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at gjerningspersonen vil få stort hat og store problemer om navnet offentliggjøres.  Vedkommende er svært så ung. Men det var også den personen som mistet livet. 

Anonymkode: 0b5c2...b64

Personen som døde vil ikke lide av det senere i livet og trenger ikke samme vern som drapsmannen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I terrorsaken med han som drepte søstera si og litt senere forsøkte seg på massakre av muslimer, ble navnet hans raskt offentliggjort. Det samme med Breivik. Begge er de unge i mine øyne. 

Men det stiller seg nok annerledes når det er private ting. Når en gjør massakre eller forsøker seg på det blir det vel straks et offentlig anliggende, og derfor blir det lov å offentliggjøre navn.

Anonymkode: e58d6...196

Både Breivik og han andre dusten ville att fullt navn og bilde skulle i media. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Elektronet skrev:

Personen som døde vil ikke lide av det senere i livet og trenger ikke samme vern som drapsmannen. 

Men den døde får ikke livet sitt tilbake. Og det er så trist. 

Anonymkode: 0b5c2...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Både Breivik og han andre dusten ville att fullt navn og bilde skulle i media. 

Ja de ville det. Men de var stolt av sitt opprør. Men jeg mistenker at dette er en tragedie der gjerningsmann angrer handlingen, og regner med at gjerningsmann har tilstått fordi vedkommende føler dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 0b5c2...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men den døde får ikke livet sitt tilbake. Og det er så trist. 

Anonymkode: 0b5c2...b64

Det gjør strengt tatt ikke drapsmannen heller, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎29‎.‎09‎.‎2019 den 14.48, AnonymBruker skrev:

Vedkommende som begikk forbrytelsen var meget ung. Vedkommende sto den drepte svært nær, så det er nok ikke noe fare for andre. En svært trist sak. Men jeg må innrømme at jeg håper at vedkommende får straff for dette med tanke på at offeret mistet sitt liv på en grusom måte.

Jeg vet at det er tatt ut tiltale. Det betyr vel at vedkommende blir dømt for dette?  Jeg tenker mest på offeret / og offeret sin familie. Men skulle gjerne fått vite svaret på hvorfor gjerningspersonen begikk noen grusomme handlinger som førte til at offeret mistet livet. 

Jeg tror at det er best for gjerningspersonen at navnet hans ikke offentliggjøres. Men for de pårørende og offeret så vet jeg ikke. En tragisk sak. 

 

Anonymkode: 0b5c2...b64

I lokalsamfunnet vet folk hvem som var gjerningsmannen. Resten av landet har etter min oppfatning ikke behov for å vite navnet, tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...