Gå til innhold

Hvordan bli "moden", egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er moden på mange områder. En selvstendig voksen som klarer meg selv. Samtidig er jeg umoden på noen områder. Sikkert ganske normalt, det. -Men jeg sliter f.eks med følelsesregulering, og i blant kan jeg reagere barnslig fordi jeg ikke klarer å regulere følelsene mine. Og følelsene kan være så overveldende at jeg ikke bare kan slutte med det sånn uten videre. Hva kan jeg selv gjøre for å regulere følelsene mine bedre? 

*Hvis noen lurer, så tror jeg at årsaken til min mangel på evne til følelsesregulering kommer av at jeg vokste opp i hjem med vold, overgrep og rus. Jeg ble på en måte oppdratt av personer som ikke hadde evne til følelsesregulering selv, og brukte rus for å "overleve". Jeg ruser meg ikke, men sliter såpass mye med følelsene mine at jeg ikke synes livet er noe særlig greit.

Anonymkode: c74de...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sologskiftendeskydekke

Tror du har rett i din antakelse av hva dette skyldes, og jeg tror at du kan ha nytte av terapi for å lære hvordan du kan regulere følelsene bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det sånn for deg i oppveksten at det fikk negative konsekvenser for deg hvis du viste følelser, feks i form av vold?

Anonymkode: 80cfa...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det sånn for deg i oppveksten at det fikk negative konsekvenser for deg hvis du viste følelser, feks i form av vold?

Anonymkode: 80cfa...27a

Mmm. Det var sånn at hvis jeg ble lei meg for noe, så fikk jeg kjeft. Fikk også kjeft for å ikke være glad nok, eller for å ikke gjøre ting raskt nok, perfekt nok, kjeft for å ikke ta nok vare på min ene forelder. Hvis jeg ikke klarte å ta meg sammen når jeg ble lei meg eller sint, ble jeg angrepet fysisk. Overgrepene handlet om at en av mine omsorgspersoner trengte trøst, omsorg og fysisk nærhet fra meg. At rollene ble byttet om, egentlig. Eller at jeg var litt som både mor og kjæreste for faren min når han trengte det ;( Men ja. Jeg det var ikke rom for at jeg kunne vise andre følelser enn "gode, positive følelser".

Anonymkode: c74de...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det som skjer kan deles inn i faser. Først oppstår de negative følelsene ganske brått. Så kommer en fase der en er fanget i dem. Følelsene rår og tankene kverner rundt temaet. Denne fasen holder en fast i det negative. Det er som å sprelle i kvikksand. En synker bare dypere og sitter enda mer fast. Ofte forsterkes de negative følelsene, og det blir en vond sirkel.

Teknikken en bør bruke er timeout. Det er det samme som en bruker på konebankere. Plutselig kommer bråsinnet. Blir en i boligen sammen med kona i en krangel, forsterkes sinnet. Til slutt går en tom for verbale argumenter og knyttneven tas i bruk.

Straks du merker at disse følelsene kommer, må du gjenkjenne dem og vite hva du skal gjøre. Igjen er det timeout som gjelder. Bort fra konflikten. Logg av, gå ut. Gå en lang tur til du kjenner at du er riktig sliten. Sett deg så på en stubbe eller en benk ki parken - helt alene. Kjenn etter om følelsene har kjølnet. Er du klar for en alternativ tenking rundt problemet? Hvis nei, må du ta en runde til før du på nytt setter deg på benken. Hvis ja, summer opp situasjonen i hodet med fokus på fornuft og med rolige følelser. Så er tiden etter hvert klar for å gå hjem og drikke en kopp te :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner konebankere og å bruke knyttneven når en ikke har flere verbale argumenter igjen. Vil du si at slike har dyssosiale og narsissistiske trekk? 

Anonymkode: 8c85a...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du nevner konebankere og å bruke knyttneven når en ikke har flere verbale argumenter igjen. Vil du si at slike har dyssosiale og narsissistiske trekk? 

Anonymkode: 8c85a...1ee

Det er en så uensartet gruppe at det vanskelig kan sies noe slikt som er gyldig for hele gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...