Gå til innhold

Hvilke psykiske diagnoser blir prioritert i helsevesenet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem tror dere blir prioritert?

Anonymkode: 7361d...2ec

Her slipper en å tro. Her er det mulig å vite for den som foretrekker det.

Det finnes en prioriteringsveileder som gjelder for psykisk helsevern i hele Norge. Den er alle pliktig til å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, kupton skrev:

Her slipper en å tro. Her er det mulig å vite for den som foretrekker det.

Det finnes en prioriteringsveileder som gjelder for psykisk helsevern i hele Norge. Den er alle pliktig til å følge.

Det jeg sitter igjen med etter å ha lest er at det ikke spiller så stor rolle hvilken diagnose man har, hvilken alder man har, men heller hvor stort funksjonstapet er.

Anonymkode: 06016...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, kupton skrev:

Her slipper en å tro. Her er det mulig å vite for den som foretrekker det.

Det finnes en prioriteringsveileder som gjelder for psykisk helsevern i hele Norge. Den er alle pliktig til å følge.

Jeg leste denne veilederen. Det jeg la spesielt merke til ang traumer var at man skulle være mer opptatt av alvoret i pasientens symptomer og reaksjoner på traumet enn alvoret i traumet. Jeg opplever ikke at dette blir praktisert. 

Anonymkode: 39212...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem tror dere blir prioritert?

Anonymkode: 7361d...2ec

De med størst funksjonssvikt, uavhengig av diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg sitter igjen med etter å ha lest er at det ikke spiller så stor rolle hvilken diagnose man har, hvilken alder man har, men heller hvor stort funksjonstapet er.

Anonymkode: 06016...17e

Ja. Det tenker jeg er det aller viktigste. En med depresjon kan være i full jobb og takle det greit. En annen kan være helt sengeliggende. 

Jeg har fått hjelp uansett hvordan diagnose jeg har. Det har vært litt fram og tilbake hva diagnoser angår, men funksjonsnivået mitt har vært såpass at jeg har vært og er avhengig av mye hjelp og oppfølging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg presset til å underdrive hvor stort funksjonstap jeg har. Det tror jeg er et utbredt problem i Norge, så prioriteringen blir helt feil!

Anonymkode: 8655a...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd å bli prioritert etter 2000. Før på 90 tallet ble jeg ikke prioritert, ble sendt på psykehjem med masse kronikere 18 år gammel. Min diagnose er schizofreni.

 

De 3 siste gangene har jeg opplevd å få svært rask time på DPS. Snakk om 1-2 uker fra henvisning til time.

Anonymkode: 30e95...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg presset til å underdrive hvor stort funksjonstap jeg har. Det tror jeg er et utbredt problem i Norge, så prioriteringen blir helt feil!

Anonymkode: 8655a...826

Hvem presser deg?

Ikke så lurt å basere alle sine kommentarer på noe en tror uten å sjekke om det faktisk er slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til alvorlighetsgrad, vil man være oppfatt av hvorvidt det er sannsynlig at behandling vil kunne gi vesentlig bedring eller forebygge for forverring. Enkelte behandlingsformer er jo vesentlig mer hensiktsmessig for noen enn for andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, kupton skrev:

Her slipper en å tro. Her er det mulig å vite for den som foretrekker det.

Det finnes en prioriteringsveileder som gjelder for psykisk helsevern i hele Norge. Den er alle pliktig til å følge.

Hvorfor er ikke PTSD blandt dem eller er det uvanlig å ha i Norge ? 

Anonymkode: 7b54e...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, kupton skrev:

Her slipper en å tro. Her er det mulig å vite for den som foretrekker det.

Det finnes en prioriteringsveileder som gjelder for psykisk helsevern i hele Norge. Den er alle pliktig til å følge.

Vet du om det blitt gjennomført undersøkelser som ser på samsvar mellom praksis og prioriteringsveileder? Og har det også blitt sett nærmere på om vurderinger gjøres relativt likt ulike steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk med asperger kommer sist i køen.

Anonymkode: f76e6...5b5

Hvor har du det fra? Jeg har AS og får hjelp. Jeg går ikke i behandling for AS, men for tilleggsdiagnoser og problemer i livet og min fungering som har lite med AS-diagnosen. 

Hvis en med AS går til behandling er det neppe bare pga AS, men tilleggsproblematikk som veldig mange med AS har. 

Har man bare AS, men ellers fungerer helt fint i livet så er det vel bare rett at man ikke er høy prioritet da det jo er funksjonsnivå og livskvalitet som er lest viktig i forhold til prioritering. 

Anonymkode: 8ced9...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, frosken skrev:

Vet du om det blitt gjennomført undersøkelser som ser på samsvar mellom praksis og prioriteringsveileder? Og har det også blitt sett nærmere på om vurderinger gjøres relativt likt ulike steder?

Jeg vet at det i starten var ganske store sprik. Enklest var det å undersøke på avslagsandelen/prosenten. Det var sprik både internt i institusjoner og mellom institusjoner. Derfor ble det satt i gang arbeid med "samrating" både internt der en hadde ulike personer som vurderte og mellom institusjoner i samme HF og RHF (i hvert fall i mitt RHF). Hvordan resultatet har blitt i dag, vet jeg ikke.

Men hovedspørsmålet til TS, hvordan dette skal prioriteres nasjonalt, kan besvares via veilederen. 100% lik praktisering og vurdering vil det nok aldri bli. Men veilederen er også et godt utgangspunkt om en vil klage på prioriteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, kupton skrev:

Jeg vet at det i starten var ganske store sprik. Enklest var det å undersøke på avslagsandelen/prosenten. Det var sprik både internt i institusjoner og mellom institusjoner. Derfor ble det satt i gang arbeid med "samrating" både internt der en hadde ulike personer som vurderte og mellom institusjoner i samme HF og RHF (i hvert fall i mitt RHF). Hvordan resultatet har blitt i dag, vet jeg ikke.

Men hovedspørsmålet til TS, hvordan dette skal prioriteres nasjonalt, kan besvares via veilederen. 100% lik praktisering og vurdering vil det nok aldri bli. Men veilederen er også et godt utgangspunkt om en vil klage på prioriteringen.

Dessverre skal ALT i dag gå gjennom fastlegen. Det er stor forskjell på fastleger. Noen fastleger er mer redd for sitt rykte innad i systemet enn for pasientens beste. Fastleger skal i løpet av en kort konsultasjon avgjør om en person kvalifiserer for videre hjelp eller ikke. Det blir den enkelte fastlege sin synsing og personlige meninger som avgjør. Og man må alltid se ting an uansett hvor mye det haster. Det viktigste er jo at man ikke belaster NAV eller DPSen eller spesialisthelsetjenesten? Mange får ikke den hjelpen de trenger fordi det stopper hos fastlegen.  

Anonymkode: 39212...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra? Jeg har AS og får hjelp. Jeg går ikke i behandling for AS, men for tilleggsdiagnoser og problemer i livet og min fungering som har lite med AS-diagnosen. 

Hvis en med AS går til behandling er det neppe bare pga AS, men tilleggsproblematikk som veldig mange med AS har. 

Bra for deg. Har masse tileggsproblamatikk men får ikke hjelp fordet.

Anonymkode: f76e6...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre skal ALT i dag gå gjennom fastlegen.

Heldigvis vil jeg si. Fastlegen skal sortere hvem som skal henvises til spesialisthelsetjenesten. Om hvem som helst kunne møte direkte, ville spesialistene bruke storparten av sin tid på sortering deriblant svært mye tid på saker som kunne vært behandlet av fastlegen. Da ville det blitt langt mindre spesialisttid på de som virkelig trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kupton skrev:

Heldigvis vil jeg si. Fastlegen skal sortere hvem som skal henvises til spesialisthelsetjenesten. Om hvem som helst kunne møte direkte, ville spesialistene bruke storparten av sin tid på sortering deriblant svært mye tid på saker som kunne vært behandlet av fastlegen. Da ville det blitt langt mindre spesialisttid på de som virkelig trenger det.

Du lovpriser systemet. Og systemet er genialt når det fungerer. Problemet er likevel at ikke alle fastleger er like og mange er faktisk lite god på psykiske lidelser. Ideelt sett skulle et legesenter  feks ha en psykolog eller psykiatrisk sykepleiere tilgjengelig for vurdering av pas som sliter psykisk. Og sammen med legen vurdert behovet. Men det er bare en drøm 😊

Anonymkode: 39212...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...