Gå til innhold

Bipolar lidelse og søvn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har bp2 og er fullstendig avhengig av nok søvn for å ikke føle meg helt elendig. Etter bare to netter med lite søvn blir jeg stort sett alltid deprimert, fullstendig utmattet og får sterke selvmordstanker, eventuelt planer. Etter en eller to netter med nok søvn går jeg tilbake til «normalt» igjen. Er ikke det litt vel «ekstremt», til tross for at jeg har bipolar lidelse? 

Anonymkode: fb13d...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Har bp2 og er fullstendig avhengig av nok søvn for å ikke føle meg helt elendig. Etter bare to netter med lite søvn blir jeg stort sett alltid deprimert, fullstendig utmattet og får sterke selvmordstanker, eventuelt planer. Etter en eller to netter med nok søvn går jeg tilbake til «normalt» igjen. Er ikke det litt vel «ekstremt», til tross for at jeg har bipolar lidelse? 

Anonymkode: fb13d...e5d

Altfor lite søvn kan få en person med bipolar lidelse ut av balanse i løpet av noen få dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Janus30 skrev:

Altfor lite søvn kan få en person med bipolar lidelse ut av balanse i løpet av noen få dager. 

Finnes det noen forklaring på hvorfor? Syns det er ganske spesielt at en kan bli satt såpass mye ut av spill etter to netter med lite søvn. 

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også avhengig av nok søvn for å fungere. Jeg har også BP2. 

Anonymkode: acf17...7ec

Uff, det er ufattelig kjedelig å være så avhengig av det.

Anonymkode: fb13d...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noen forklaring på hvorfor? Syns det er ganske spesielt at en kan bli satt såpass mye ut av spill etter to netter med lite søvn. 

 

Uff, det er ufattelig kjedelig å være så avhengig av det.

Anonymkode: fb13d...e5d

Ja. Jeg prøver så godt jeg kan, men jeg finner aldri ut av hva som er best for meg. Slitsomt. 

Anonymkode: acf17...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg prøver så godt jeg kan, men jeg finner aldri ut av hva som er best for meg. Slitsomt. 

Anonymkode: acf17...7ec

Samme her, har prøvd mange forskjellige sovemedisiner, men har ikke opplevd tilstrekkelig effekt. Veldig kjedelig. 

Anonymkode: fb13d...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn har jeg det også, men jeg har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Hadde en kort periode en psykiater som satte diagnosen bipolar2, men behandler jeg hadde før han og behandlere jeg har hatt etter han har vært uenig. Så de to siste årene har jeg hatt EUPF. Jeg aner ikke, men det er jo en del likhetstrekk mellom de to diagnosene og ofte feildiagnostisering som går begge veier. 

Generelt sett så rakner jeg av å være veldig sliten. Så sliter på samme måte hvis jeg har hatt hardkjør i noen dager selv om jeg kanskje har sovet greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg aner ikke, men det er jo en del likhetstrekk mellom de to diagnosene og ofte feildiagnostisering som går begge veier. 

Det er det absolutt ikke! Det er stor forskjell på BP 2 og EUPF. En erfaren terapeut slæsh utreder vil raskt finne ut hva som er hva. Ved EUPF er det ustabilitet hele døgnet, mens ved Bipolar lidelse er det ustabilitet periodevis. Ved BP er det også markante perioder med depresjon og (hypo)mani og perioder med stabilitet. En med EUPF er aldri stabil og har heller ikke perioder med (hypo)mani. Depresjoner forekommer jo da men.

Anonymkode: 7f2d3...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det absolutt ikke! Det er stor forskjell på BP 2 og EUPF. En erfaren terapeut slæsh utreder vil raskt finne ut hva som er hva. Ved EUPF er det ustabilitet hele døgnet, mens ved Bipolar lidelse er det ustabilitet periodevis. Ved BP er det også markante perioder med depresjon og (hypo)mani og perioder med stabilitet. En med EUPF er aldri stabil og har heller ikke perioder med (hypo)mani. Depresjoner forekommer jo da men.

Anonymkode: 7f2d3...a68

Jo det er det. Det er mange med EUPF som blir feildiagnostisert med bipolar2 og vice versa. Mine behandlere har selv sagt dette til meg og jeg har lest om det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke får nok søvn, blir jeg ganske satt ut etter kort tid. Det ender med at jeg bare kollapser og sover 15 timer-ish." Vanligvis blir jeg ikke direkte deprimert,  med mindre jeg er i en depressiv periode. Da blir alt forverret raskt. Det samme gjelder for hypomani. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er BP 1, var på BP kurs for et par år siden. Der var dette med svingninger og søvn oppe mange ganger. Det vi lærte der var spis Sundt til faste tider,stå opp og legg deg til faste tider,ta medisiner til faste tider. Er du ned gjør noe selv om du bare vil ligge under dyna. Ved hypomani gjør lite og ta ekstra medisiner. Håper det var til hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...