Gå til innhold

Remmer og tvang i psykiatri


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/dittoslo/jeg-er-en-ekte-68-er/3422828292.html

Denne psykologen har jeg møtt.  Hun sier her at da hun jobbet på psykiatrisk avdeling på Ullevål så ble det slutt på remmer og pasientene hjalp hverandre.  Det var på 70 eller 80- tallet.  Bruker de ikke fremdeles remmer der?

Anonymkode: fc6a2...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pragmatikeren

I det 'terapeutiske samfunn' var ideologien at alle skulle bistå hverandre. Tidene endrer seg, og det kommer og går ulike måter å forstå menneskers psyke på, samt hvordan en organiserer hjelpen. Jeg vet ikke om de bruker beltesenger der nå, men de fleste psykiatriske sykehus har nok det nå for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pragmatikeren skrev:

I det 'terapeutiske samfunn' var ideologien at alle skulle bistå hverandre. Tidene endrer seg, og det kommer og går ulike måter å forstå menneskers psyke på, samt hvordan en organiserer hjelpen. Jeg vet ikke om de bruker beltesenger der nå, men de fleste psykiatriske sykehus har nok det nå for tiden. 

Mener du at de var så ideologiske den gangen, men er ikke det lenger?  Hvordan greide de seg i det "terapeutiske samfunn" uten beltesenger?

Anonymkode: fc6a2...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nettavisen.no/dittoslo/jeg-er-en-ekte-68-er/3422828292.html

Denne psykologen har jeg møtt.  Hun sier her at da hun jobbet på psykiatrisk avdeling på Ullevål så ble det slutt på remmer og pasientene hjalp hverandre.  Det var på 70 eller 80- tallet.  Bruker de ikke fremdeles remmer der?

Anonymkode: fc6a2...fa9

brukes fortsatt, men i mindre grad de fleste steder

Anonymkode: 71bb7...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Kanskje det var en motreaksjon til Reitgjerdet? På Reitgjerdet var det forferdelige tilstander, dit havnet de farligste, og de ble lagt i remmer ankomstdagen selv om de ikke hadde gjort noe galt, bare som en maktdemonstrasjon. Nå har sikkerhetspsykiatrien blitt veldig oppmannen, og slik var det ikke før, da havnet man på Reitgjerdet som jo var en stor anstalt.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...