Gå til innhold

Prosopagnosi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra jeg var liten var jeg klar over at jeg hadde store problemer med å gjenkjenne andre. Jeg lærte meg å godta at slik var det og var åpen om det. Når jeg første gang for noen år siden kom over et nettsted om ansiktsblind tok jeg testen og havnet godt under det jeg skulle. Noe som ikke overasket meg. 

Jeg har nevnt det for leger og behandler, men ingen kjenner til det og bagateliserer det.

Men jeg har store problemer selv om jeg ikke har noen diagnose på papiret. I jobb der jeg har kontakt med mange mennesker er dette vanskelig. Jeg har fortalt noen at jeg sliter med gjenkjennelse slik at de skal forstå hvorfor jeg ikke husker navn og gjenkjenner de. Men ingen forstår eller vil snakke om det. Det er mye som har blitt vanskelig på grunn av dette. Det hadde vært enklere med dysleksi. Det har alle hørt om, og de fleste blir møtt med bedre forståelse enn det jeg opplever. Mange blir fornærmet når jeg går forbi eller ikke klarer å plassere hvem de er. Noen av disse har jeg likevel sett og snakket med opptil flere ganger. Jeg begynner å bli ganske fortvilet av situasjonen. Stemmer gjenkjenner jeg enklere.

Anonymkode: a278d...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎03‎.‎10‎.‎2019 den 18.40, AnonymBruker skrev:

Fra jeg var liten var jeg klar over at jeg hadde store problemer med å gjenkjenne andre. Jeg lærte meg å godta at slik var det og var åpen om det. Når jeg første gang for noen år siden kom over et nettsted om ansiktsblind tok jeg testen og havnet godt under det jeg skulle. Noe som ikke overasket meg. 

Jeg har nevnt det for leger og behandler, men ingen kjenner til det og bagateliserer det.

Men jeg har store problemer selv om jeg ikke har noen diagnose på papiret. I jobb der jeg har kontakt med mange mennesker er dette vanskelig. Jeg har fortalt noen at jeg sliter med gjenkjennelse slik at de skal forstå hvorfor jeg ikke husker navn og gjenkjenner de. Men ingen forstår eller vil snakke om det. Det er mye som har blitt vanskelig på grunn av dette. Det hadde vært enklere med dysleksi. Det har alle hørt om, og de fleste blir møtt med bedre forståelse enn det jeg opplever. Mange blir fornærmet når jeg går forbi eller ikke klarer å plassere hvem de er. Noen av disse har jeg likevel sett og snakket med opptil flere ganger. Jeg begynner å bli ganske fortvilet av situasjonen. Stemmer gjenkjenner jeg enklere.

Anonymkode: a278d...ad7

Så vidt meg bekjent, så finnes det ingen behandling mot dette. Men du kan kanskje ha nytte av å ha kontakt med andre som også sliter med ansiktsgjenkjenning, se for eksempel  https://www.facebook.com/groups/878421068918855/?fref=ts

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansiktsgjenkjenning er vanskelig for meg, men det skyldes at jeg er sterkt synshemmet. Dermed er jeg nødt til å finne andre strategier. Alltid være bevisst på hva som er unikt hos mennesker jeg møter. Jeg begynner gjerne med grove trekk som hår, høyde, størrelse, alder og ikke minst stemme. Hvilken stil har de? Er det noe som med en gang er veldig framtredende (som øyebryn, nese, hakeparti, rynker, ører, briller), er de ut- eller innadvendte, hvordan snakker de? I hvilke situasjoner er det sannsynlig at jeg vil møte personer? Etter hvert prøver jeg å zoome mer og mer inn - så langt det går. Noen er lettere å kjenne igjen enn andre, så dette har sine begrensninger dessverre. De jeg ser daglig klarer jeg etter hvert å holde styr på, men møter jeg folk på gata kan jeg slite. Når det skjer, må jeg etter beste evne improvisere. Ofte forstår jeg etter hvert hvem personen er etter å ha vekslet noen år med vedkommende. Hvis ikke,  forsøker jeg etter hvert å pense samtalen inn på hvor vi har sett hverandre før. Funker ikke det, ender det gjerne med at jeg spør om navnet - og da løsner det som regel. Likevel er det ikke til å komme fra at det kan bli noen kleine situasjoner her og der.

Et synshandicap er nok mer begripelig enn prosopagnosi, siden sistnevnte ikke er så kjent. Likevel tror jeg stort sett at kunnskap er makt når det kommer til det meste. Forteller man folk rundt en om spesielle utfordringer man har, øker kjangsen for at de vil forstå mer av hva det innebærer. Her trekker jeg en parallell til dysleksi, som heldigvis både har fått større aksept og bedre forståelse i årenes løp.  

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, frosken skrev:

Så vidt meg bekjent, så finnes det ingen behandling mot dette. Men du kan kanskje ha nytte av å ha kontakt med andre som også sliter med ansiktsgjenkjenning, se for eksempel  https://www.facebook.com/groups/878421068918855/?fref=ts

 

 

Jeg vet det ikke kan behandles, men skulle ønske det var like kjent som dysleksi. Jeg ville sannsynligvis blitt møtt med litt bedre forståelse for at dette var noe jeg hadde store utfordringer med. Jeg synes det er greit å være åpen hvis andre forstår. Men slik er det ikke nå. 

Mange vil reagere negativt på en kollega som etter lang tid fremdeles ikke klarer å plassere hvem de er når de jobber i et mindre arbeidsmiljø.

Anonymkode: a278d...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det ikke kan behandles, men skulle ønske det var like kjent som dysleksi. Jeg ville sannsynligvis blitt møtt med litt bedre forståelse for at dette var noe jeg hadde store utfordringer med. Jeg synes det er greit å være åpen hvis andre forstår. Men slik er det ikke nå. 

Mange vil reagere negativt på en kollega som etter lang tid fremdeles ikke klarer å plassere hvem de er når de jobber i et mindre arbeidsmiljø.

Anonymkode: a278d...ad7

Jeg vil tro at den beste strategien kan være å nevne dette i situasjoner hvor det er relevant.  Jeg pleier selv å si fra når jeg for eksempel treffer nye studentgrupper at jeg er ekstremt dårlig på å huske ansikter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, frosken skrev:

Jeg vil tro at den beste strategien kan være å nevne dette i situasjoner hvor det er relevant.  Jeg pleier selv å si fra når jeg for eksempel treffer nye studentgrupper at jeg er ekstremt dårlig på å huske ansikter. 

Den strategien har jeg hatt, men det fungerer ikke nå. 

Anonymkode: a278d...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...